Annons

Inför betygssystem för radannonserna!

Produkter
(logga in för att koppla)
chry skrev:
Inte alls märkligt att man inte vill blanda in en tredjepart som ska procenta på affären.
Det rör sig om hela 5%. Det är långt under vad eventuell prutmån är. Det är först när man kommer upp i rätt många tusenlappar som det blir en betydande avgift, och Internetgirot tar max 500:- för tjänsten. Jag anser det vara en skälig procentsats.

Makten skrev:
Det rör sig om hela 5%. Det är långt under vad eventuell prutmån är. Det är först när man kommer upp i rätt många tusenlappar som det blir en betydande avgift, och Internetgirot tar max 500:- för tjänsten. Jag anser det vara en skälig procentsats.

Men många väger nog köpbeloppet mot den hundring det kostar att använda tjänsten. Om man då hade haft några omdömen att gå på och dessutom en användare med några bilder ute, deltagande i diskussioner mm, så skulle det kännas tryggt ändå. Eller?

Det finns ett betygsystem som slår alla och det är det egna omdömet, både om varans pris och om inblandade personer! Andras omdömen om frekventa säljare/köpare på nätet ger jag inte ett smack för. Ger heller inte mycket för fantasipriser för de luktar stöldgods lång väg och den som handlar då kan va lika stor lurendrejare och lagbrytare som motparten.

elbe skrev:
Det finns ett betygsystem som slår alla och det är det egna omdömet, både om varans pris och om inblandade personer!

Håller med!

elbe skrev:
Ger heller inte mycket för fantasipriser för de luktar stöldgods lång väg och den som handlar då kan va lika stor lurendrejare och lagbrytare som motparten.

Håller inte med om att köpa dyrt = köpa hederligt. Begagnat är begagnat och ska betalas därefter. Tycker snarare att mångas andrahandspriser är fantasipriser i överkant.....

elbe skrev:
Det finns ett betygsystem som slår alla och det är det egna omdömet, både om varans pris och om inblandade personer! Andras omdömen om frekventa säljare/köpare på nätet ger jag inte ett smack för.

Varför inte? Du skrev ju själv i annan tråd om att ett forum som detta var bra för att sätta åt bedragare, men om andras omdömen inte är nåt värda är väl inte ett forum som detta det heller?

mannbro skrev:
Betygssystem är inte ett tillförlitligt bedrägeriskydd.
Men exakt. Den enda gång jag haft problem när jag handlat på nätet var hos en Amazon-försäljare som hade hög procent positiva omdömen.
När det sen blev trubbel och jag gick tillbaka och kollade vad folk hade skrivit, ja då var många av de procentuellt sett få negativa folk som fått exakt samma problem som jag (killen skickade nåt random himla noname-minne som inte var vad jag beställt, och sen forsökte han helt fräckt pådyvla mig en avgift för att jag returnerat det. Han är pa ebay också; beställ inte av "fastmemoryman", det är inte värt besväret!)

Men hur skulle jag kunnat gissa innan att det skulle gå så, när de flesta ändå var positiva? Nä, användande av sunt förnuft och att inte betala i förskott är nog det enda som funkar.

mange78 skrev:
Varför inte? Du skrev ju själv i annan tråd om att ett forum som detta var bra för att sätta åt bedragare, men om andras omdömen inte är nåt värda är väl inte ett forum som detta det heller?

Detta är ett forum och inte ett betygssystem och det jag läser här bildar jag mej en egen uppfattning/omdöme om. Tror inte blint på vad andra skriver här heller...

De enda jag f.ö handlar på nätet gör jag med av mej betrodda företag och pesoner.

pial skrev:
Men hur skulle jag kunnat gissa innan att det skulle gå så, när de flesta ändå var positiva? Nä, användande av sunt förnuft och att inte betala i förskott är nog det enda som funkar.

Genom att läsa de negativa omdömena innan. Så länge en person inte har 100% positiva omdömen, så kan det finnas "ugglor i mossen". Ofta kan de få procenten handla om att det varit problem med postgång eller annat, men ibland kan de ju vara allvarligare. Därför bör man ju alltid kolla upp eventuella negativa omdömen.

elbe skrev:
Detta är ett forum och inte ett betygssystem och det jag läser här bildar jag mej en egen uppfattning/omdöme om. Tror inte blint på vad andra skriver här heller...

De enda jag f.ö handlar på nätet gör jag med av mej betrodda företag och pesoner.

Jag menar naturligtvis inte att man blint skall lita på de omdömen som ges i ett betygssytem, men vid sidan av forum, profiler och annat blir det ju ytterliggare ett underlag för det egna omdömet. Så ser åtminstone jag på det, men jag verkar ju vara ganska ensam om det här. Här verkar folk mest vara rädda för att det skulle fungera exklusivt och stänga ute folk från att sälja grejer, vilket jag inte tror ett smack på. Det hela handlar ju om en kombination av kontrollfaktorer varav betygssystemet är en del.

Jag vill bara poängtera att vi inte är negativa till förslaget. Det ligger inte högst upp på listan, men är ett förslag som vi kanske realiserar framöver.

chry skrev:

Håller inte med om att köpa dyrt = köpa hederligt. Begagnat är begagnat och ska betalas därefter. Tycker snarare att mångas andrahandspriser är fantasipriser i överkant.....

De var nog inte så jag skrev heller men vid handel med privatpersoner finns bara mer eller mindre begagnade varor. Om sedan dessa är frekvent privatimporterade och nya i oöppnade kartonger sä är det väl stor risk att det är två "tredje parter" som blir blåsta, staten och den seriösa handlaren. Handlaren på byn som dessutom får stå för supporten.

Lika mycke "lurendrejeri" de.

Betygsystem på säljare, och på köpare naturligtvis isf, är inte värt nåt så vida inte sajtägaren (betyghållaren) träder in och ersätter när någon blivit blåst.

elbe skrev:
Betygsystem på säljare, och på köpare naturligtvis isf, är inte värt nåt så vida inte sajtägaren (betyghållaren) träder in och ersätter när någon blivit blåst.

Va? Förstår inte hur du menar. Skulle sajtägaren gå in och betala när någon blivit blåst?

elbe skrev:
Ja! Självklart! Annars så har vi ju bara nästa debatt. Inför ansvar för "betyghållaren"!

Det låter helt befängt! Betygssystemet är ju till för att underlätta för säljare och köpare att fatta kloka beslut inför en affär, inte för att överlåta ansvaret på någon annan. Det har vi ett rättsväsende till.

mange78 skrev:
Det låter helt befängt! Betygssystemet är ju till för att underlätta för säljare och köpare att fatta kloka beslut inför en affär, inte för att överlåta ansvaret på någon annan. Det har vi ett rättsväsende till.

Kanske de... Men vad händer när den "kloka" affären ändå blivit en blåsning...utan ett enda dåligt betyg på säljare, eller köpare, innan på sajten som förmedlade affären?

mange78 skrev:
Genom att läsa de negativa omdömena innan. Så länge en person inte har 100% positiva omdömen, så kan det finnas "ugglor i mossen".
Jo, jag vet det NU ja... Vet du hur det ser ut? Man kan inte sortera ut omdomen efter betyg, man maste scrolla igenom sida efter sida efter sida for att kunna fa nan overblick.

Det ar klart att det ar latt for dig att vara efterklok at mig ;-) men min poang ar att ett betygssystem inte ger nagon verklig sakerhet utan kan ge en falsk trygghet istallet.

Nu skulle ju ett sant har system pa fotosidan att vara pa en mycket mindre skala sa det blir lattare att fa en overblick da. Men jag menar anda att det knappast ar vart besvaret att implementera det. Annonsmarknaden ar bara en liten grej pa fotosidan, de har nog battre saker att gora.

pial skrev:
Jo, jag vet det NU ja... Vet du hur det ser ut? Man kan inte sortera ut omdomen efter betyg, man maste scrolla igenom sida efter sida efter sida for att kunna fa nan overblick.

Det ar klart att det ar latt for dig att vara efterklok at mig ;-) men min poang ar att ett betygssystem inte ger nagon verklig sakerhet utan kan ge en falsk trygghet istallet.

Nu skulle ju ett sant har system pa fotosidan att vara pa en mycket mindre skala sa det blir lattare att fa en overblick da. Men jag menar anda att det knappast ar vart besvaret att implementera det. Annonsmarknaden ar bara en liten grej pa fotosidan, de har nog battre saker att gora.

Jo, jag har själv suttit och bläddrat bland mängder av omdömen, det tar sin lilla tid ;-)... Menar inte att vara efterklok, men jag tror inte att betygssytem ger mer skada än nytta, utan i de flesta fall för de något gott med sig.

Vet inte heller hur stora resurser det skulle kräva av de ansvariga. Men det borde ju sköta sig av sig självt när man väl infört det.

Förklara nu för mig hur jag skulle lyckas sälja något enl det system som förespråkas.
Jag säljer någon kamerapryl vart femte år, och köper något lite då och då, men sällan via fotosidan.se, ibland tradera, ibland ebay och ibland blocket.
Jag kommer aldrig någonsin att ha en säljarprofil som ni skulle lita på.
Så förklara gärna hur det skulle gå till för mig.
Är det bara inte lättare att ni som är lättlurade lär er att det finns människor som vill blåsa er, ni kan inte köpa en ny kamera för en tredjedel av nypriset.
Låter det otroligt så är det det oxå, enkelt men sant.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto