Annons

Inför betygssystem för radannonserna!

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Nu börjar det bli dags för ett system liknande Ebays och Traderas. Det skulle göra att både köpare och säljare kände sig tryggare. Det är dock viktigt att man har möjlighet att besvara ett negativt omdöme, för att kunna ge sin sida av händelsen.

Så kom igen nu, anmäl erat intresse för ett sådant system i denna tråd. Så kanske det kan bli nåt till slut.

Jag svarade för en stund i en annan tråd om detta förslag. Visst det är bra, men det hade inte stoppat den bedragaren vi diskuterar i flera trådar. Han kör ju med öppna kort och korrekta uppgifter.

elmfeldt skrev:
Jag svarade för en stund i en annan tråd om detta förslag. Visst det är bra, men det hade inte stoppat den bedragaren vi diskuterar i flera trådar. Han kör ju med öppna kort och korrekta uppgifter.

jovisst hade det kunnat stoppa honom. Det hade nog blivit bra många negativa omdömen om ingen vara hade kommit. Problemet där var väl att han efter ett tag gick över till att svara på köpesannonser och dessa blir ju svårare att komma åt.

Jag tror inte ett skvatt på betygssystem. Det blir bara att folk inte vågar köpa av någon som inte sålt något förut. Använd Internetgirot istället, det funkar utmärkt.

PS. Jag är fortfarande ganska less på att objektiven inte sorterar på bajonett istället för märke förresten;-)

Makten skrev:
Jag tror inte ett skvatt på betygssystem. Det blir bara att folk inte vågar köpa av någon som inte sålt något förut. Använd Internetgirot istället, det funkar utmärkt.

Nej, det tror jag definitivt inte! Erfarenheter från Tradera och Ebay visar annorlunda. Köpintresset väger hela tiden över att inte köpa. Tryggheten består i att man som köpare och säljare vet att affären i framtiden kommer att betygsättas och därmed finns ett intresse av att sköta sig från början.

Det är säkert bra, men för detta enskilda fallet hade det inte gjort ngn större skillnad eftersom bedragaren var osedvanligt förslagen. Personens profiler har ju hela tiden blivit spärrade, men skapar nya profiler. Folk lockas och luras av de låga priserna och ett snabbt klipp.

elmfeldt skrev:
Det är säkert bra, men för detta enskilda fallet hade det inte gjort ngn större skillnad eftersom bedragaren var osedvanligt förslagen. Personens profiler har ju hela tiden blivit spärrade, men skapar nya profiler. Folk lockas och luras av de låga priserna och ett snabbt klipp.

Beror väl på vad man menar med en större skillnad. Det hade förmodligen räddat nån från att gå på bedragarens trick. Han måste ju ha hunnit gjort mer än en affär på en första profilen han skapade? Eller?

Vad jag menar att förmodligen så hade ingen hunnit skriva ngn recension innan vi spärrat. Och på första profilen så tog det säkert 2-3 v innan någon verkligen insåg att det var en bedragare. Under dessa 2-3 v så lär bedragaren redan hunnit fått kontakt med många.

Men som sagt, betygssystem är nog inte fel men jag tror inte det hade gjort att denna bedragaren stoppats i tid.

elmfeldt skrev:
Vad jag menar att förmodligen så hade ingen hunnit skriva ngn recension innan vi spärrat. Och på första profilen så tog det säkert 2-3 v innan någon verkligen insåg att det var en bedragare. Under dessa 2-3 v så lär bedragaren redan hunnit fått kontakt med många.

Men som sagt, betygssystem är nog inte fel men jag tror inte det hade gjort att denna bedragaren stoppats i tid.

Men hur lång tid tog det innan ni spärrade profilen då? Gjorde ni det redan efter 2-3 veckor? I annat fall borde det ju hunnit komma upp en del negativa omdömen.

Jag kommer inte ihåg exakt, men jag skulle gissa att ungefär samtidigt som folk känner sig blåsta så hör de av sig till oss och samtidigt så skulle de börja skriva omdömen.

Jag menar alltså att betyg/recensioner inte funkar på en förslagen bedragare som dessutom inte bryr sig om folk får hans riktiga uppgifter. Däremot så skulle de vara bra för normalfallen, dvs en ärlig människa säljer lite dyra saker och köpare ger betyg på köpen, så att nya köpare kan känna sig tryggare.

elmfeldt skrev:
Jag kommer inte ihåg exakt, men jag skulle gissa att ungefär samtidigt som folk känner sig blåsta så hör de av sig till oss och samtidigt så skulle de börja skriva omdömen.

Jag menar alltså att betyg/recensioner inte funkar på en förslagen bedragare som dessutom inte bryr sig om folk får hans riktiga uppgifter. Däremot så skulle de vara bra för normalfallen, dvs en ärlig människa säljer lite dyra saker och köpare ger betyg på köpen, så att nya köpare kan känna sig tryggare.

Jo, det är klart att det alltid är svårt att skydda sig mot enstaka fall av detta. Går det inte att komplettera ett beygssystem med fler säkerhetsmekanismer på radannonserna? Ex. kunde man ha som krav att man måste vara registrerad medlem för att se telnr i annonserna. Eller varför inte någon form av system som kontrollerar äktheten i identinteten för att kunna få lägga upp en annons?

Tror precis som David att betygssystem osv inte ger nån större skillnad mot bedragare av den typ vi haft nu på slutet..

Varför inte helt enkelt lägga ner radannonserna här och hänvisa till tradera/blocket/ebay istället där det redan finns kontrollsystem samt en organisation som administrerar hela klabbet?

Tycker det är bättre fotosidan lägger sin energi på annat än annonsdelen som det ändå kommer att bli fortsatt turbulens kring, vattentätt blir det aldrig..

Fast är det verkligen värt att bygga in massa sånt? Är det inte bättre att lära sig att internetgiro eller öga-öga är bästa och enklaste lösningen?

Lysmask skrev:
Tror precis som David att betygssystem osv inte ger nån större skillnad mot bedragare av den typ vi haft nu på slutet..

Varför inte helt enkelt lägga ner radannonserna här och hänvisa till tradera/blocket/ebay istället där det redan finns kontrollsystem samt en organisation som administrerar hela klabbet?

Tycker det är bättre fotosidan lägger sin energi på annat än annonsdelen som det ändå kommer att bli fortsatt turbulens kring, vattentätt blir det aldrig..

Lägga ner tror jag inte vi gör. Det är en bra del av en community med köp&sälj.

elmfeldt skrev:
Lägga ner tror jag inte vi gör. Det är en bra del av en community med köp&sälj.

Jovisst är det det, men frågan är hur mycket goodwill ni tappar på att stönigt köra vidare med en annonsdel som av användarna uppfattas som osäker?

Gör en deal med tradera/ebay/whatever och stoppa in filtrerade annonser mha dem då, så får ni kontrollfunktionerna på köpet. Är det nåt ni undersökt?

Lysmask skrev:
Jovisst är det det, men frågan är hur mycket goodwill ni tappar på att stönigt köra vidare med en annonsdel som av användarna uppfattas som osäker?
Det är ju inte annonsdelen som är osäker, utan köparnas naivitet och dumma beslut att skicka pengar i förskott. Blocket är inte ett dugg säkrare, till exempel.

Jag har visserligen inte handlat något av någon på Fotosidan, men en fördel är ju att Fotosidan är en community där alla ger fotspår efter sig i form av foruminlägg, bilder och kommentarer.

Om man ser en annons av en person som bara haft konto i ett par veckor eller mindre, inte har bilder upplagda och inte har deltagit i forumen så är det läge att dra öronen åt sig.

Rör det sig däremot om en respekterad medlem av communityn, som visat upp bilder, kommenterat andra och deltagit i forumen så skulle jag utan att tveka i princip våga skicka cash-in-mail i förskott. En sådan person har så mycket mer att förlora än att vinna på att blåsa någon, så den risken är försumbar.

Betyg i alla ära, men en snabb koll på någons profil säger nog betydligt mer om personen i fråga.

mannbro skrev:
Betyg i alla ära, men en snabb koll på någons profil säger nog betydligt mer om personen i fråga.
Instämmer. Jag skulle för ett tag sedan köpa ett objektiv av en person som inte ville använda internetgirot eftersom han då ansåg att ha kunde bli lurad. Han ville ha förskott, och refererade till den goda responsen på hans Tradera-auktioner som nån slags säkerhet. Jag lyckades få honom att inse att internetgirot var säkert även för hans del. När jag sedan skickade förfrågan till honom så gick han upp i rök. Spårlöst försvunnen. Så mycket för det Tradera-ryktet.
Denne person hade en FS-profil som inte gav någon som helst information om personen. Inga foton, ingen text, ingenting.
Jag vet ju inte, han kan ju ha dött eller nåt, men det är ju inte så troligt.
Det är mycket möjligt att han var en lurendrejare som ville hålla skenet uppe, för att inte dra på sig skit, men som sen backade ur när min lösning av köpet blev "för säker", så att han inte skulle kunna lura mig.

Det är rätt mäkligt att folk inte vill använda Internetgirot/Payson.

Har råkat ut för samma sak när jag SÅLT grejor, ena gången så drogs sig köparen ur...
När jag frågade varför så svarade han senare att han vart orolig för att jag var oseriös.

Hans förslag var att sätta in pengarna på mitt bankkonto....

Sen skall jag villigt erkänna att jag sålde min bil mot att att kille förde över pengar till mitt bankkonto (vi hade olika banker) ...fullt medveten om att han kunde åkt hem och stoppat överföring. Men vad gör man när man för 5000 mer än det man förväntat sig ....jag ville ha ett snabbt avslut.

-Thomas

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto