Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inaktiva medlemmar i DHS

Produkter
(logga in för att koppla)

Artificiell

Aktiv medlem
Hej alla,

Ska man förvänta sig att de som accepterat medlemskap i DHS aktivt deltar på något vis, exempelvis genom att rekrytera en ny medlem, lägga upp bilder eller skriva kommentarer?

Efter ungefär tre veckor är det ganska tydligt att relativt få medlemmar i DHS är aktiva. En klar majoritet lägger inte upp några bilder alls. Än färre skriver några bildkommentarer på andras bilder. Är det okej, eller är det rimligt att vänta ett tag och se hur saker och ting utvecklar sig?

Min personliga uppfattning är att alla medlemmar i DHS bör vara aktiva, såväl med bilder som med kommentarer.

Vad tycker ni andra?

U

Aktivitet vore ju trevligt, men personligen tycker jag att tre veckor är för kort tid för att ens utvärdera hur bra den kan komma att bli. Sen är jag mot såna krav egentligen eftersom jag tycker att det talar mot det jag tycker är bättre. Att ge med känsla när känslan finns. Men uppstår aldrig känslan att ge, då kan man såklart undra varför öht vara med..

Själv har jag varit bortrest och inte ens hunnit genom mailboxen senste halva veckan, än mindre att fundera på om något ur bildskörden ska upp i poolen eller kommentera, men det kommer...

(I forumet kan det ta tre minuter att pausa, bland bilderna är det dock lätt att fastna längre än tiden alltid tillåter. Oavsett pool.)

Artificiell skrev:
Hej alla,

Ska man förvänta sig att de som accepterat medlemskap i DHS aktivt deltar på något vis, exempelvis genom att rekrytera en ny medlem, lägga upp bilder eller skriva kommentarer?

Efter ungefär tre veckor är det ganska tydligt att relativt få medlemmar i DHS är aktiva. En klar majoritet lägger inte upp några bilder alls. Än färre skriver några bildkommentarer på andras bilder. Är det okej, eller är det rimligt att vänta ett tag och se hur saker och ting utvecklar sig?

Min personliga uppfattning är att alla medlemmar i DHS bör vara aktiva, såväl med bilder som med kommentarer.

Vad tycker ni andra?

U

"Ni andra" - dvs vi som inte är inbjudna? ;-)

Min högst personliga åsikt:
När många aktiva ständigt lägger ut sina "favoriter i repris", i vissa fall ren och skär piktorialism och i andra fall sk "slitzografi" om än nedsmetad med blod osv. Och allt höjt i ett upplyst kommentarernas onyanserade positivism - vem vågar då vara "kärringen mot strömmen"?
De som hoppas att bli invalda? Såklart inte.
Medlemmarna, som borde slå vakt om verkshöjden i DHS - såklart!

Och detta är som jag förstår din frågeställning och enligt mig en av "grundbultarna" i DHS. (Annars kan det ganska fort bli parodi... )

Så jag tycker nog att en viss nivå av engagemang skulle var förenligt med medlemskapet - annars borde man åka ut. Och få väljas in igen som alla andra.

Vad säger redaktör Emfeldt?

Just nu finns inga regler för att mäta lägsta nivå av engagemang för att avgöra ngt sådant. Jag tycker inte heller att kontinuerligt engagemang måste finnas, däremot då och då.

Jag har inget emot att skapa ngn regel som gör att man kan åka ur pga av inaktivitet. Ungefär som ett flygcert.

Jag har dock inte riktigt hunnit fundera på det där, men vi får ta en funderare, för det måste vara en smart regel. Just alla såna här tråkiga regler är de sista man tänker på när man spånar nya bra idéer.

Jag hoppas det duger som svar så länge.

elmfeldt skrev:
..
Jag har inget emot att skapa ngn regel som gör att man kan åka ur pga av inaktivitet. Ungefär som ett flygcert.
...
Utan en sådan regel, kan lite av en naftalin-stämpel smyga sig in - DHS = erkänt duktiga som inte längre är aktiva på fs.se utan bara "förvaras" i DHS för att "alla" gillar dem - egentligen.

Eller så ställer man inte sånna krav.

Låt gruppen utvecklas ett tag. Låt den bli något överhuvudtaget. Om du tycker bildkritiken är för okritisk - hjälp till och visa vägen och ge riktigt bra bildkritik på bilderna som ligger i poolen. Om du tycker aktivitetsnivån är för låg så kräv inte utan uppmuntra till deltagande.

Själv drar jag mig för att lägga in några bilder i poolen. Det är ett evigt tjat om att icke-definierade fotografer i gruppen är fotografiskt otillräckliga och det underbara med generell feedback är ju att alla får chansen att undra om det är de som omtalats. Det är inte "ok" att visa gamla bilder - för då får man skit för det och det är inte "ok" att visa nya bilder som riskerar att inte nå upp till den verkshöjd som man anser borde vara standarden för poolen. Känns inte som en kreativ miljö som lockar till aktivitet eller deltagande.

Varför ta så allvarligt på det här? En gör så gött en kan, som Ralf Edström sa. Personligen ska jag försöka lägga in mest nya bilder och ta lite "risker" men också gamla kan ju bli sågade, även om det skrivits positivt förut? Blir ju lite glest dock mellan bilderna då, när man bara lägger in nya, speciellt om man ska in i mörkrummet och streta. Och när man helst bara ska lägga upp sådant man är tillräckligt nöjd med. 10-12 bra (som dom själva varit nöjda med) mörkrumsbilder var väl vad Ansel Adams och John Sexton maximalt kunde prestera på ett år, och då var/är de ändå heltidsfotografer. Så kräv för fasiken inte mer av mig! Tjolahoppsan, nu ska jag ut i sköljen och rensa...

Re: Re: Inaktiva medlemmar i DHS

CreativeMind skrev:
När många aktiva ständigt lägger ut sina "favoriter i repris", i vissa fall ren och skär piktorialism och i andra fall sk "slitzografi" om än nedsmetad med blod osv. Och allt höjt i ett upplyst kommentarernas onyanserade positivism - vem vågar då vara "kärringen mot strömmen"?
Kan inte se något problem med att man lägger upp sina gamla favoriter. Det är ju trots allt dem som gjort avtryck och inspirerat andra. Du har kanske sett de flesta, men många andra medlemmar får gissningsvis se dem för första gången. Och det är ju bra.
U

Varför ställa hårdare krav på dhs-folket än alla andra?

Borde isåfall gälla samtliga medlemmar oavsett nivå och medlemskap; ingen aktivitet i pooler, bildkritik eller forum åker man ut.

/Johan

Att kräva någon form av aktivitet inom gruppen är kanske inte helt orimligt, vare sig det gäller DHS eller någon annan grupp. Skillnaden mellan DHS och andra grupper är i det avseendet kanske att medlemmarnas aktiviteter i den första gruppen granskas nogrannare än i andra (av fler personer), och om någon blir utslängd ur exempelvis naturgruppen så kan ju denne lätt ansöka om nytt medlemskap.

Jag tycker inte det gör något att medlemmar i en grupp postar gamla alster där, då det säkert är många som inte sett de bilderna förut. Det skulle nog inte heller fungera så bra om det krävs av medlemmarna att posta nya bilder med jämna mellanrum - då blir det förmodligen så att en del postar "skräpbilder" bara för att de måste för att behålla medlemskapet.

Vad ska då krävas för att få fortsätta vara medlem i en grupp (eller sällskap)? Inte vet jag, men det finns massor av kloka människor här på FS som säkert har idéer om det :)

För mig spelar det ingen större roll om folk är aktiva eller inte, oavsett i vilken sammanslutning de än råkar vara med, men icke aktiva medlemmar fungerar förstås inte lika bra som inspirationskälla för andra som de som är aktiva.

Det här blev ganska "luddigt", men jag hoppas åtminstone en del av er förstår vad jag menar utan att misstolka in alltför mycket i det jag skriver :)

Jag ser att info om hur många bilder varje medlem lagt in samt hur många kommentarer densamme lämnat i gruppen syns nu, och gissar att detta kanske är ett första steg innan regelverk införs?

Om regler ska införas så hoppas jag dock inte att de kommer kräva ett visst antal givna kommentarer inom gruppen utan att vi kan få ge dem där vi själva känner att vi vill säga något för stunden. Alltså även om den bilden råkar ligga i mjukstart, bildkritik eller annat.. Några har ju redan tagit upp riskerna att nybörjare hjälper nybörjare och mer erfarna sina likar i stället för att det sprids över gränserna. En regel om kommentarer inom gruppen skulle uppmuntra så det slog negativt tror jag och jag hoppas i stället att folk utanför gruppen hittar in dit och att vi i gruppen även kliver utanför till dem för utbyte med fler ibland. Inte att vi tvingas lägga allt vi vill i bara dhs när fotosidan faktiskt är större än så utan att vi tillåts välja men att aktiviteten finns på sajten och bilder och kommentarer i gruppen då och då, eller var och varannan dag för den som känner för det.

Och ja, jag spekulerar högt ang kommenterandet.. Jag tror det är viktigt att vända ut och in på situationer som kan uppstå både med och utan regler.

Sen måtte ju medlemmar som är här på frivillig basis kunna åka på semestrar, arbeta och ha fullt upp med livet i övrigt vissa perioder också så jag tycker nog inte att aktiviteten ska krävas varje dag eller ens varje månad, men att den ska finnas tycker jag med. Har dock inga förslag om regelverk för det eftersom jag egentligen tror det skulle hämma mer än bidra.

(Mitt dåliga samvete som jag kanske visade i första inlägget försvann dock när jag såg den nya infon;))

Senast ändrad:
Gillar det lugna flödet som gäller i alla genre pooler just nu. Man får tid att titta lite extra noga på bilderna. Däremot om man klickar in på "nya kritikbilder" så e de ju ett vansinnigt flöde.

Några krav på aktivitet har vi inte tänkt införa, det skulle isåfall vara någon framtida grupp som vill ha det så - inte generellt.

Men jag fixade gruppens medlemslista så den mer representerar aktivitiet i gruppen istället för FS i i stort - den infon ser man ju på profilsidan.

Jamen då är det ju bara bra:) Att det syns, men ändå inte blir någon regel.. Mig kommer det att motivera att inte vara den som deltar minst iaf också, så kanske det räcker så för att få upp engagemanget t.o.m. om fler tänker lika.

Jag tycker nog man skall kunna ställa ett visst mått av aktivitet på medlemmarna i DHS.

Men, som flera säger, låt gruppen får hitta sin form först så vänta kanske nån månad till eller två innan iaktiva medlemmar kanske får sitt medlemskap avaktiverat.

Jag var tidigare aktiv inom en helt annan genre.. och där hade vi specialgrupper, som man blev utplockad till/invald i.. Vi medlemmar som hamnade där.. Det ställdes krav på oss.. att vara aktiva som klubbmedlemmar, dels för vi hade ett visst mått av kunskap, men framförallt intresse för just denna genre.. allstå blev de här grupperna en form av dubbelkvitto på dels duktiga/kunniga medlemmar.. men också aktiva medlemmar.

Jag tycker nog personligen att man kan ställa den sortens krav på medlemmarna i gruppen DHS också.. framförallt när man läser Dasvid E:s "programförklaring" till gruppen.

Sedan hoppas man ju också att de medlemmar i gruppen som känner/inser att det inte kommer ha tid att engagera sig.. då stiger åt sidan

Gersemi skrev:
Jag tycker nog man skall kunna ställa ett visst mått av aktivitet på medlemmarna i DHS.

Har förstått att flera tycker så men jag undrar bara varför?
Tvång är förmodligen (finns förstås undantag) den effektivaste kreativitetsdödaren som finns. Och att bli invald i dhs blir en form av straffarbete. Det går förvisso att tacka nej men ...

/Johan

Jag har tidigare i livet simmat på lite högre nivå. Vi hade tio träningspass/veckan att ta oss till, men den enda som förlorade på att inte göra det var en själv. De stora kraven ställde man just på sig själv också. Det behövde inte publiken göra, däremot kunde de nog förvänta sig och kanske ibland bli besvikna också.. Och det kände säkert simmaren av helt på egen hand. Man simmade för att man tyckte det var kul, för att man ville, för att få vara med på tävlingar och för att kunna vinna och då gjorde man det med glädje och frivilligt. Det var inte publiken som krävde att man gjorde det eller deltog i varje publikt sammanhang. Däremot peppade de så att alla i gruppen ville. Och det är skillnad på peppning och krav i individuella grenar. Den som inte ville detta själv slutade, att hoppa ner en grupp hade antagligen inte hjälpt den..

Hade det handlat om lagsport hade saken dock varit annorlunda tycker jag. Foto är individuellt och den som förlorar mest på inaktivitet är en själv.

Den som känner att den inte har tid, lust eller vad som behövs för att delta i dhs känner säkert det själv utan regler, liksom många nog känner krav på sig iom att ha tackat ja till inbjudan där. Låt det räcka.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto