Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Importköpa objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Brav

Aktiv medlem
Funderar på att köpa objektiv från utlandet och få dem skickade till Sverige. På objektiv, åtminstone Canons, ska ju gälla världsgaranti. Kan jag få bra förslag på var man handlar billigast och säkrast.
mvh,
Tommy
 
Hej!
HKSupplies www.hksupplies.com i Hong Kong har jag handlat av flera gånger. Det har aldrig varit några problem och prylarna har kommit efter bara 5-6 dagar.
Hur det är med garantier vet jag tyvärr inte, men jg väntar på svar i denna tråd.

Mvh Daniel
 
Brav skrev:
Funderar på att köpa objektiv från utlandet och få dem skickade till Sverige. På objektiv, åtminstone Canons, ska ju gälla världsgaranti. Kan jag få bra förslag på var man handlar billigast och säkrast.
mvh,
Tommy
B&H är säkert och har snabb leverans, köp ett USA objektiv, inte det billigare Imported (Grey market), då måste du skicka det till B&H för garanti. USA varianten är det världsgaranti på.

http://www.bhphotovideo.com/c/shop/8454/Digital_Film_SLR_Interchangeable_Lenses_for_Canon.html

/ Peter
 
Vad menas med Imported -Greymarket från bh USA. Alla Nikonobjektiv är väl importerade från Asien. Har tänkt att beställa ett Micro Nikkor 60/2,8 för 414 $ hit, men det står att gluggen är imported.

Jag har också läst att efter nästa år, är det tillåtet att ta in varor från icke EU-land för 500 $.
Det var inte så länge sedan jag köpte än Leicakopia i mässing från Ukrania för 90 $, och fick betala tull på kameran.
 
chiyoda skrev:
Vad menas med Imported -Greymarket från bh USA. Alla Nikonobjektiv är väl importerade från Asien. Har tänkt att beställa ett Micro Nikkor 60/2,8 för 414 $ hit, men det står att gluggen är imported.

Jag har också läst att efter nästa år, är det tillåtet att ta in varor från icke EU-land för 500 $.
Det var inte så länge sedan jag köpte än Leicakopia i mässing från Ukrania för 90 $, och fick betala tull på kameran.

USA = köpt av nikon i USA och alltså INTE importerat av B&H

Imported= importerad av B&H och saknar därför tillverkarens världsgaranti. B&H tar själva över garantiansvaret.
 
Tack för svaret. Objektiv "brukar" det inte vara några fle på, så det blir att ta kontakt med Tullverket och höra efter hur det förhåller sig med de där 500$. Artikel stod i Kamera& Bild för någon månad sedan.
Är det någo annan som köpt från US eller Hong Kong, och i så fall vad har ni för erfarenheter av det. Jag menar i första hand Hur har Tullen behandlat varorna
 
Hej alla.

Jag har nyss handlat från olika HK-ebaybutiker.

Några gånger kommer det tull på varorna (UPS kräver in tullen) andra gånger inte.

Sist nu köpte jag Tokina 12-24mm, Nikon 70-300 VR, Nikon SB-600, och några smågrejer... betalade 800 moms och tullavgift på detta.

Detta köpte jag från HKSupplies.

Edit: la til butiken.
 
Wheeli skrev:
Hej alla.

Jag har nyss handlat från olika HK-ebaybutiker.

Några gånger kommer det tull på varorna (UPS kräver in tullen) andra gånger inte.

Sist nu köpte jag Tokina 12-24mm, Nikon 70-300 VR, Nikon SB-600, och några smågrejer... betalade 800 moms och tullavgift på detta.

Detta köpte jag från HKSupplies.

Edit: la til butiken.
Hm, så.. sidan är säker osv? Skickar de verkligen till Sverige? Garanti, vad händer då?
 
AH1 skrev:
Hm, så.. sidan är säker osv? Skickar de verkligen till Sverige? Garanti, vad händer då?

Ja, eftersom man betalar via Paypal-sidan så är det säkert. Du sprider inte Visakortnr til andra än Paypal.

Detta är tredje gången jag beställer från HKSupplies, och jag har alltid fått det jag har beställd. HKSupplies har 99,5% nöjda kunder och över 33000 kunder som har handlat.

Vad gäller garanti så vet jag inte då jag inte har haft behov för att skicka något tilbaka.

Det är ett års garanti, men det måste skickas till butiken i Hong Kong.

Detta är självklart ett minus om garanti är viktig. Det är jo en orsak till att det är dyrare i Sverige, med två års garanti.

By the way

Butiken hittar du här:

http://stores.ebay.com/Hong-Kong-Supplies
 
Wheeli skrev:
Ja, eftersom man betalar via Paypal-sidan så är det säkert. Du sprider inte Visakortnr til andra än Paypal.

Detta är tredje gången jag beställer från HKSupplies, och jag har alltid fått det jag har beställd. HKSupplies har 99,5% nöjda kunder och över 33000 kunder som har handlat.

Vad gäller garanti så vet jag inte då jag inte har haft behov för att skicka något tilbaka.

Det är ett års garanti, men det måste skickas till butiken i Hong Kong.

Detta är självklart ett minus om garanti är viktig. Det är jo en orsak till att det är dyrare i Sverige, med två års garanti.

By the way

Butiken hittar du här:

http://stores.ebay.com/Hong-Kong-Supplies
Onekligen intressant då ett objektiv, 17-55, kostar drygt 14000 kr medan det kostar 8500 kr på den där affären. Ett klippt. Dock måste jag bara fråga, brukar objektiv ofta gå sönder? Det händer väl inte så ofta? Förutsatt att jag inte ramlar, eller tappar kameran i marken.

Och ni som har köpt därifrån tidigare, hur ofta har ni fått betala tull/skatt? Hur ofta händer det?
 
skumt detta med garantier osv, all optik kommer lixom från japantrakterna så d borde vara världsgaranti på ALL optik...
 
janne_145 skrev:
skumt detta med garantier osv, all optik kommer lixom från japantrakterna så d borde vara världsgaranti på ALL optik...

Det är inte så konstigt, vissa köper med garanti och andra utan. Sedan lägger distributören i resp kontinent på olika satser för att täcka garantierna för de som säljs på deras marknad. Kostnaderna är olika och beroende på hur mycket som säljs i rep del av världen.

Vissa stora kedjor köper sina apparater helt utan garantier från tillverkarna, de har istället egna verkstäder som tar hand om garanti rep, det blir billigare för dem att göra så. (Kan tänka mig att B&H "imported" är köpta utan garantier.)
 
chiyoda skrev:
Jag har också läst att efter nästa år, är det tillåtet att ta in varor från icke EU-land för 500 $.

Jag skrev följande till Tullverket i fredags:
Hej!
Jag har läst att det f.o.m. 2008 blir tullfritt att importera från land utanför EU upp till 500 euro. Om detta stämmer betyder det då att 500 euro avdrages från värdet av det importerade innan avgifter beräknas? Behöver man då ej heller betala moms på dessa 500 euro? Importen gäller privat inköp av kameraobjektiv från USA över Internet.

Idag kom svaret:
Någon ny lag har inte kommit, utan det har kunnat läsas i tidningen Metro. Eventuell höjning av beloppet är det som nu är 1700 kr för resande. Se bifogad länk:

http://www.tullverket.se/se/Privat/Resandebestammelser/Ovriga_varor.htm

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

MVH,
Tommy
 
Jag drar upp den här tråden igen. Funderar på att köpa ett objektiv från en Hongkong-baserad säljare på eBay (citiwide-online), de säljer Tamron SP 90mm F/2.8 DI 1:1 Macro med AF för ca. 2800 kr jämfört med 4600 på Cyberphoto. Vad är riskerna med detta? Hur stor är risken att man åker på tull och moms om man ber dem märka det som gift?
 
Jag drar upp den här tråden igen. Funderar på att köpa ett objektiv från en Hongkong-baserad säljare på eBay (citiwide-online), de säljer Tamron SP 90mm F/2.8 DI 1:1 Macro med AF för ca. 2800 kr jämfört med 4600 på Cyberphoto. Vad är riskerna med detta? Hur stor är risken att man åker på tull och moms om man ber dem märka det som gift?
Det verkar vara en helt okej butik, så man kan nog våga köpa från den.

Men vill du diskutera hur man bäst begår brott får du nog vända dig nån annanstans.
 
Jag drar upp den här tråden igen. Funderar på att köpa ett objektiv från en Hongkong-baserad säljare på eBay (citiwide-online), de säljer Tamron SP 90mm F/2.8 DI 1:1 Macro med AF för ca. 2800 kr jämfört med 4600 på Cyberphoto. Vad är riskerna med detta? Hur stor är risken att man åker på tull och moms om man ber dem märka det som gift?

Jag har flera bekanta/vänner som handlat från citiwide-online, och de har fått sina produkter inom en vecka, ibland 2-3dgr. Jag tror att det är tryggt, dessutom sker betalningen via Paypal, som även försäkrar köpet (nyhet även för Sverige).
Vad det gäller Tull/moms, så är det ju så att skatten ska betalas. Men av erfarenhet via ovan nämnda, så har vissa fått betala moms/tull på varan, vissa inte.
Det kan vara frestande att betala låga priser, men man skall dock komma ihåg att moms tillkommer, samt tull. Dessutom blir det dyrt vid reklamation/garantiärenden.
Därför köper jag av Cyberphoto/Scandinavian/Rajala tryggt och säkert.
 
Jag drar upp den här tråden igen. Funderar på att köpa ett objektiv från en Hongkong-baserad säljare på eBay (citiwide-online), de säljer Tamron SP 90mm F/2.8 DI 1:1 Macro med AF för ca. 2800 kr jämfört med 4600 på Cyberphoto. Vad är riskerna med detta? Hur stor är risken att man åker på tull och moms om man ber dem märka det som gift?

Ungefär lika stor som om de inte gör det. På tulletiketten står det ett värde, och sådant småtter som linslock eller liknande går rakt igenom. Tullen tänker ganska klart - det finns någon gräns på några hundralappar när man inte bryr sig.

Speditionsföretagen sköter det här klockrent - där kan man inte luras alls. Då krävs det att säljaren sätter et lågt paketvärde, och då gäller det ju att det inte kommer bort. Det är likadant med posten - de kollar också importpaket, men de är betydligt mindre noga. Däremot har man ett sjätte sinne (eller dresserade objektiv- och elektronikhundar? Eller röntgar de postpaketen?) som upptäcker dyra grejor rätt ofta. Man kan nog påstå att om inget står tydligt på paketet så åker man dit ibland, ibland inte. Om du klarar dig undan, så grattis - det är ingen som väntar sig att man cyklar ner till tullkammaren och ber att få betala.

Det finns inget sätt att klara sig undan de här stickproven (om det nu är stickprov) om paketet fångas upp, så räkna med att betala, och hoppas på att du slipper. Ibland går det, speciellt från Hongkong. Från USA går det aldrig, för amerikanska företag har stor respekt för Secret Service och postlagstiftningen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.