Annons

Import från Usa?

Produkter
(logga in för att koppla)

moorflax

Aktiv medlem
Skall handla en 20D och har lite funderingar på att importera en från Usa. Fick tipset av en kompis som köper alla teknikprylar därifrån.
Vad tror ni? Är det värt risken? Är det någon som köpt därifrån och i så fall, kan ni rekommendera någon bra firma?
Tack på förhand!
 
Hej Mattias.
Finns massor med trådar angående det här ämnet om du söker runt här lite.

Vet annars inte vilken risk det är du syftar på?Att bli blåst på pengarna,eller??

Beställer man från B&H i NYC så är det inga problem,det har jag själv gjort 3 gånger.Det du måste tänka på är att Canon inte har någon världsgaranti på kamerahus,dock på optik.Dock har jag hört talas om att Canon reparerar dem på ren goodwill så länge alla kvitton finns.Annars är B&H bra att ha att göra med och nog de som du ska satsa på att beställa från.Adorama är annars en annan stor affär från NYC som också är bra och seriösa.Lycka till.

http://www.bhphoto.com
http://www.adorama.com
 
Bhphoto och adorama är seriösa.

Du mister också garantin på kamerahuset om du köper från USA, alltså måste det tillbaka till handlaren om det händer något.

Här kan du läsa mer.
http://www.fotosidan.se/doc.htm/3761

Dessutom så kan du söka lite i forumet. Bara idag tror jag det ligger iaf 2 trådar om det uppe.
 
Damocles skrev:
Bhphoto och adorama är seriösa.

Du mister också garantin på kamerahuset om du köper från USA, alltså måste det tillbaka till handlaren om det händer något.

Det går inte att skicka tillbaka Canon-produkter till BHphoto om du inte har en tilläggsgaranti (MACK) som BHphoto säljer. Man kan dessutom inte skicka kameran till Canon USA och åberopa produktgarantin, eftersom dom vägrar att skicka tillbaka sakerna till europeiska adresser (adresser utanför USA). Garantiåtagende efter att du har haft produkten i 14 dagar sköts INTE av BHphoto, utan av tillverkaren. Produkten skall skickas till tillverkaren.

Detta är vad BHphoto själv hävdar när du köper kameran på plats i deras butik (samt att det står på deras site). Detta gäller först och främst fel som uppkommer under garantitiden. Fel vid leverans av postorder åtgärdas genom returskick (inom 14 dagar).
 
Hej!
Och tack för era snabba svar!
Jag sökte faktiskt i forumet, men jag sökte bara efter ordet usa och det kanske var lite för snävt.
Jo risken är väl att det ligger en tegelsten i paketet när jag får det. Om så är fallet så kan man nog känna sig blåst.
Men visst, är det stora välkända företag så torde ju den risken vara tämligen liten.
Ni som beställt från Usa, har ni alltid fått betala momsen på 25%?
 
moorflax skrev:
Hej!
Och tack för era snabba svar!
Jag sökte faktiskt i forumet, men jag sökte bara efter ordet usa och det kanske var lite för snävt.
Jo risken är väl att det ligger en tegelsten i paketet när jag får det. Om så är fallet så kan man nog känna sig blåst.
Men visst, är det stora välkända företag så torde ju den risken vara tämligen liten.
Ni som beställt från Usa, har ni alltid fått betala momsen på 25%?

Varför skulle det ligga en tegelsten i paketet bara för att man beställer från USA?
 
Nä jag säger inte att det gör det, men OM det skulle va en tegelsten där(eller ingenting) så blir det ju väldiga problem och jag står utan kamera och 20000 spänn fattigare.
 
Från B&H har jag alltid fått betala tull och moms.Och att du skulle få en tegelsten från dem är uteslutet.De är världens största enskilda återföräljare av kamerutrustning (vill jag minnas) och mycket seriösa.

B&H är inte billigast,men från de riktigt billiga ställena har man hört talas om att man får betala extra för allt som egentligen tillhör såsom batteri och laddare och där är risken större att bli blåst på riktigt också.Finns många oseriösa säljare på nätet som vars fysiska adress är en bakgata i Bronx eller så.
 
Tack!
när man besöker deras sida så ser man ju att de är seriösa. Då återstår bara frågan vad som händer om kameran skulle gå sönder?
Efter att ha löst fler trådar här så verkar det ju som att Canon inte har någon världsgaranti utan måste skicka tbax kameran till återförsäljaren.
Kunde inte hitta någonting om hur lång tid det tar att få hem grejerna heller.
 
moorflax skrev:
Tack!
när man besöker deras sida så ser man ju att de är seriösa. Då återstår bara frågan vad som händer om kameran skulle gå sönder?
Efter att ha löst fler trådar här så verkar det ju som att Canon inte har någon världsgaranti utan måste skicka tbax kameran till återförsäljaren.
Kunde inte hitta någonting om hur lång tid det tar att få hem grejerna heller.

Finns många trådar som behandlar alla dessa frågor.

Fraktens tid beror på fraktalternativet du väljer vid beställning.

Garantin beror på vilket alternativ import/icke-import du väljer. Väljer du det lite dyrare produktalternativet så får du världsgaranti. Om du inte gör det så måste du skicka kameran till USA om den pajjar,,

Med den långsammaste men billigaste frakten så tar det upp till två veckor. MEn två veckor tar det knappast om prylarna finns i lager för direkt leverans. Maila och fråga om det först!!

Man tjänar inte så många kronor med den billigaste frakten,, jag valde den sisst och det tog 8 dagar om jag inte mins fel.

Mvh Niclas,
 
Världsgaranti

Jag ringde BH photo häromdagen och angående världsgaranti och frågade. Enligt dem skulle det kosta $249 extra för en 3-årig världsgaranti på en Canon 1d mark II.

Marcus
 
Re: Världsgaranti

POKI skrev:
Jag ringde BH photo häromdagen och angående världsgaranti och frågade. Enligt dem skulle det kosta $249 extra för en 3-årig världsgaranti på en Canon 1d mark II.

Marcus

$149.95 för 1D MarkII
$249.95 för 1Ds MarkII

står på deras webshop...så hade du sparat det samtalet...:)
 
Garanti skall väl inte behöva vara någon show-stopper? Det är synnerligen osannolikt att en Canon eller Nikon för den delen har ett fabrikationsfel som yttrar sig första året man äger den.

Den slanten det i värsta fall skulle kosta att skicka kameran till USA har man sparat in många gånger om vid inköpet....
 
Niclasfoto skrev:
Väljer du det lite dyrare produktalternativet så får du världsgaranti. Om du inte gör det så måste du skicka kameran till USA om den pajjar.

Det går inte att skicka Canon-produkter till Canon USA från europeiska adresser om man vill ha tillbaka prylarna. Canon USA returnerar nämligen inte sakerna. Se mitt tidigare inlägg i denna tråd.
 
stoltz skrev:
Det går inte att skicka Canon-produkter till Canon USA från europeiska adresser om man vill ha tillbaka prylarna. Canon USA returnerar nämligen inte sakerna. Se mitt tidigare inlägg i denna tråd.

Ja där ser man.
Det var upplysande fakta,, Tackar för det.

MVH Niclas,
 
Vad gäller Canon objektiv så är det världsgaranti på dem om man handlar från USA. Jag har handlat från USA och det har funkat klockrent, maila om du behöver tips eller hjälp... Kan kanske till och med plocka med mig nå´t därifrån /Magnus
 
...

beklagar inlägg i gammal tråd, men den dyker upp när man söker efter usaimport.

"Garanti skall väl inte behöva vara någon show-stopper? Det är synnerligen osannolikt att en Canon eller Nikon för den delen har ett fabrikationsfel som yttrar sig första året man äger den."

Koll på läget ser jag.
 
Tror det finns verkstäder i Europa som fixar jobbet...som sagt lite gammal tråd och vid det här laget har jag sparat nog för att kunna köpa nytt istället....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.