Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Implicita medgivanden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Murran

Aktiv medlem
Tänkte kolla om någon vet hur det fungerar med implicita medgivanden. Med andra ord vad har arrangören av ett evenemang för rättigheter om det sitter en skylt utanför med texten "Genom att gå in på området godkänner du att arrangören tar bilder på dig och att dessa kan komma att publiceras". Eller att du anmäler dig till något där liknande text finns med i inbjudanm typ "Genom anmälan godkänner du att arrangören tar bilder på dig som han senare kan komma att publicera".

Har arrangören fri rätt att publicera bilder på nätet, tidskrifter, i reklam etc? För han även ge annan rätt att publicera bilderna?

Tacksam för svar!

/O

En fotograf (eller som här, en "arrangör") behöver inte be om lov för att få ta (och publicera) bilder. Det enda undantaget är om bilderna ska användas i reklam -- då måste de avbildade personerna ge ett explicit tillstånd.

Skylten fyller alltså ingen funktion.

Jag instämmer till 100% med Erland, jag kan inte se att skylten fyller någon annan funktion än som ren information.

FIck en fundering dock: Säg att ett företag håller något slags event, fotograferar under eventet för att sedan publicera bilder från eventet på företagets hemsida. Vad räknas bilderna som då, redaktionella eller reklam? Det beror väl på hur de exponeras på hemsidan också, men vi tänker oss en för ändamålet skapad undersida med "Bilder från eventet". Kan sådant räknas som reklam, bara för att det är ett företag som publicerar bilder från egen-arrangerat event?

Jag tror att medgivandet räknas som explicit eftersom du fått villkoren presenterade och tagit uttrycklig ställning att acceptera dom genom att kliva genom entrén.

Ofta finns villkoret även när man köper biljetter till evenemanget och arrangören vill ha tillståndet för att kunna publicera bilderna ianslutning till reklam för sponsorer och samma evenemang på annan ort eller vid annan tidpunkt.

För en icke läskunnig som skriver på ett avtal men inte kunnat läsa villkoren gäller inte villkoren?
Är du osäker får du fråga. Man kan säkert hitta nåt fall där det visar sig inte gillas. Jag har sett denna typ av villkor när jag handlat biljetter till ett evenemang och man var då tvungen att klicka för att man godkände dom. Men det fans inget om at ja var tvungen att upplysa mina vänner som jag bjuder om villkoren eller att de ska godkänna villkoren. Däremot finns villkoren eller uppgift var man kan finna vilkoren på biljetten.

Jag är rätt säker på att de kommer att godkännas i rätten så länge de inte säljr bilderna att användas i andra reklamsamanhang. De begär ju inte carte Blanc direkt utan vill ha möjligheten att ta bilder på evenemanget och använda i sin marknadsföring av evenemanget.

Tack för era svar. Även om uppfattningarna går isär något så har jag fått en bra uppfattning av hur det borde fungera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar