Annons

iMac 27"

Produkter
(logga in för att koppla)
Heuuhh.... Kunde man inte välja på 20 och 24 tum på Imac:en förut eller kommer jag ihåg fel?
Det var då -- nu har skärmarna proportionerna 16:9 med samma höjd som tidigare, dvs de har blivit bredare, och får därmed diagonalerna 21,5" och 27".
Vill du ha 20" eller 24" får du snabba på och köpa en maskin som någon handlare har i lager.
 
Heuuhh.... Kunde man inte välja på 20 och 24 tum på Imac:en förut eller kommer jag ihåg fel? Jag var bombsäker på att det var 24 tum man kunde välja som störst. Eller har dom tagit bort den? 27 tum är ju jättestort.

Mycket stort ja, visst är det underbart! Kommer ju bli en fröjd att jobba i PS framöver! :D
 
Är riktigt sugen att beställa en iMac i7.

Funderar om jag skulle nöja mig med 8Gb minne, eftersom det är stillbild jag fixar med eller om jag i vanlig ordning ska fylla den fullt?

Med PC datorerna upplevde jag förr att de käkar minne som man aldrig får tillbaks ordentligt utan att köra någon form av RAM-booster eller starta om.
PC'n blev bara segare och segare desto längre man arbetade, vilket jag upplevt att Macarna fixat bättre.

Tidigare fyllde jag alltid maskinerna fullt med minne, men nu känns det som 8GB borde fixa det mesta. Klart om man monterar ihop ett stort antal större bildfiler att det går åt en del minne, men är osäker på hur mycket minne Photoshop vill jobba med.


Vad säger tråden om minnesvolymen?
Motivera gärna val av mer eller mindre RAM minnne, och gärna vilka minnen som fungerar bra i Macarna om de nu är lika känsliga som tidigare.
 
Är riktigt sugen att beställa en iMac i7.

Funderar om jag skulle nöja mig med 8Gb minne, eftersom det är stillbild jag fixar med eller om jag i vanlig ordning ska fylla den fullt?

Med PC datorerna upplevde jag förr att de käkar minne som man aldrig får tillbaks ordentligt utan att köra någon form av RAM-booster eller starta om.
PC'n blev bara segare och segare desto längre man arbetade, vilket jag upplevt att Macarna fixat bättre.

Tidigare fyllde jag alltid maskinerna fullt med minne, men nu känns det som 8GB borde fixa det mesta. Klart om man monterar ihop ett stort antal större bildfiler att det går åt en del minne, men är osäker på hur mycket minne Photoshop vill jobba med.


Vad säger tråden om minnesvolymen?
Motivera gärna val av mer eller mindre RAM minnne, och gärna vilka minnen som fungerar bra i Macarna om de nu är lika känsliga som tidigare.

8GB borde vara mer än tillräckligt. I min nuvarande Mac Book Pro har jag 4 GB (max) och det räcker för det mesta trots att jag har många program igång (Aperture, Indesign, PS, Illustrator, Acrobat och diverse andra småprogram.

Det är inte ofta den går på knäna men om det händer räcker det oftast att stänga ett par program för att den ska piggna till igen. Reboot behövs sällan.

Så, från min två år gamla MBP med 4 GB, till iMac 27" i5/i7, 8 GB räknar jag med ett enormt lyft.
 
Är riktigt sugen att beställa en iMac i7.

Funderar om jag skulle nöja mig med 8Gb minne, eftersom det är stillbild jag fixar med eller om jag i vanlig ordning ska fylla den fullt?

Med PC datorerna upplevde jag förr att de käkar minne som man aldrig får tillbaks ordentligt utan att köra någon form av RAM-booster eller starta om.
PC'n blev bara segare och segare desto längre man arbetade, vilket jag upplevt att Macarna fixat bättre.

Tidigare fyllde jag alltid maskinerna fullt med minne, men nu känns det som 8GB borde fixa det mesta. Klart om man monterar ihop ett stort antal större bildfiler att det går åt en del minne, men är osäker på hur mycket minne Photoshop vill jobba med.


Vad säger tråden om minnesvolymen?
Motivera gärna val av mer eller mindre RAM minnne, och gärna vilka minnen som fungerar bra i Macarna om de nu är lika känsliga som tidigare.

Jag har också upplevt många gånger att PC segar ju fler stora PSD-filer (250-300 MB/st) man öppnar och jobbar med. Har inte jättestor erfarenhet av hur Mac klarar av samma arbetsbelastning, men 8 GB och i7-processorn (som jag har beställt) är inte i närheten av prestandan jag haft tidigare så för min del blir det nog ett uppsving hur som helst. Kör 4 GB RAM i Vista *skäms* för tillfället.

16 GB RAM innebär ju 4 st minnesmoduler på 4 GB, som fortfarande är väldigt dyra pga tillgång/efterfrågan enligt de jag pratat med. De används helt enkelt inte i så stor utsträckning än så länge och därför är de omotiverat dyra (tycker jag). Testade att plocka i 16 GB i min konfiguration på Mac store och det skulle innebära ca 12 960 spänn till jämfört med 4 st 2 GB-moduler. Det är mer än vad jag vill/kan lägga faktiskt så 8 GB blir det för min del. Hade jag haft pengar, så varför inte, men inte den här gången! Någon av de jag pratat med (minns inte var) nämnde också att minnesmodulerna trivs bäst i par, och att man får ut mest av dem på så sätt. Jag har inte undersökt vad det skulle kosta med billigare minnesmoduler och vet inte hur kompatibiliteten är jämfört med Macs egna "högprestandaminnen". Vad en Macförsäljare säger om det hela kan ju alla lista ut...

Angående minnesvolym och vad Photoshop klarar av att göra sig tillgodo av så måste man ju först och främst i PC-världen köra 64-bitarsversionen av Windows om man ska ha över 4 GB RAM. Frågade Macmänniskorna om detta och iom "Snöleoparden" så finns det 64-bitarsstöd där också. Sen får man väl i Photoshops inställningar för minneshantering, scratchdiskar osv. justera själv hur mycket man vill att Photoshop ska kunna använda.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg är egentligen det enda som stör mig med Mac-köpet att jag inte kunde få ett nVidia grafikkort och kunna köra operativet från en SSD, men man kan inte få allt här i världen! Tror denna blir grym ändå :)
 
Hej Markus,
Tyvärr hade inte min lokala Applebutik någon iMac med i5 eller i7 processorn hemma. De hoppades på en levtid på ett par veckor. Har du fått ngn leveranstid?

De som vi är intresserade av kallar de för "konf-datorer" eftersom vi plockar på andra komponenter som inte är standard. Kanske inte är gemene man som köper en iMac med 8 GB RAM och i7-processorn utan nöjer sig med det som är standard gissar jag.

På min lokala Applebutik (Örebro) fick jag inget klart leveransbesked förutom november. De sa även att ibland när det gäller nysläppta produkter så levereras konf-datorerna snabbare än standarddatorerna. Bara att ge sig till tåls antar jag!

Vilken stad befinner du dig i och vad sa de om leveransdatum?
 
De som vi är intresserade av kallar de för "konf-datorer" eftersom vi plockar på andra komponenter som inte är standard. Kanske inte är gemene man som köper en iMac med 8 GB RAM och i7-processorn utan nöjer sig med det som är standard gissar jag.

På min lokala Applebutik (Örebro) fick jag inget klart leveransbesked förutom november. De sa även att ibland när det gäller nysläppta produkter så levereras konf-datorerna snabbare än standarddatorerna. Bara att ge sig till tåls antar jag!

Vilken stad befinner du dig i och vad sa de om leveransdatum?

De sa ca. två veckor, dvs samma tid som på Apple Store när man fyllt i configen.
Butiken ligger i Helsingborg och i torsdags var det partaj eftersom de har utökat till betydligt större lokaler. Jag jobbar som konsult för dem så jag hoppas på lite snabbare leverans :)

Janssondata är faktiskt en av Sveriges första Applebutiker, de startade redan 1984.

Bilden är från i torsdags.
 

Bilagor

  • JPG_8579.jpg
    JPG_8579.jpg
    84.6 KB · Visningar: 1,619
Klurar på följande.

Köpa en mac mini (2,53Ghz, 4GB minne, 500Gb HD) och köra kvar med min 19" Eizo skärm (ev uppgradering till större skärm framöver). Pris: 9000:-

Köpa en iMac 21,5" (3,06Ghz, 4Gb minne, 500Gb HD). Pris: 11495:-

iMacen har bättre prestanda och är ruskigt snygg. Men med en mini kan jag välja exakt vilken skärm jag vill ha + att går den sönder senare har jag iaf kvar skärmen. Går det att pilla med en iMac själv, dvs trycka i mer minne, HD mm?
Hoppas naturligtvis inte att datorn ska gå sönder efter garantitiden, men man vet ju aldrig.
Hur bra är eg skärmen på iMacen? Måste man upp i 10 000:- klassen för att få en liknande från tex Eizo?

Jag sitter ganska nära skärmen, så en 27" känns lite i största laget. Den ska dessutom få plats på skrivbordet.

Vad hade ni valt?

(Hoppas att det ursäktas att jag skriver om 21,5" istället för 27" i 27"-tråden :))
 
8GB borde vara mer än tillräckligt. I min nuvarande Mac Book Pro har jag 4 GB (max) och det räcker för det mesta trots att jag har många program igång (Aperture, Indesign, PS, Illustrator, Acrobat och diverse andra småprogram.

Det är inte ofta den går på knäna men om det händer räcker det oftast att stänga ett par program för att den ska piggna till igen. Reboot behövs sällan.

Så, från min två år gamla MBP med 4 GB, till iMac 27" i5/i7, 8 GB räknar jag med ett enormt lyft.

Har också en MBP 2.53/4Gb Ram och visst fungerar den jättebra till det mesta, men ibland upplever jag att det inte hadde skadat med lite överflöd av rent minne.
Nu är ju de nya minnena i iMac'en säkert också effektivare än MBP'ns.
Ja köpa minne från apples egen affär är ju inte aktuellt, då de tar lite väl betalt för just minne. Att pata i 4st 2Gb's moduler var ju överkomligt, men jag tror att jag vill köra med 2*4Gb istället om jag vill ha mer senare, men det får jag väl fixa själv.
 
Klurar på följande.

Köpa en mac mini (2,53Ghz, 4GB minne, 500Gb HD) och köra kvar med min 19" Eizo skärm (ev uppgradering till större skärm framöver). Pris: 9000:-

Köpa en iMac 21,5" (3,06Ghz, 4Gb minne, 500Gb HD). Pris: 11495:-

iMacen har bättre prestanda och är ruskigt snygg. Men med en mini kan jag välja exakt vilken skärm jag vill ha + att går den sönder senare har jag iaf kvar skärmen. Går det att pilla med en iMac själv, dvs trycka i mer minne, HD mm?
Hoppas naturligtvis inte att datorn ska gå sönder efter garantitiden, men man vet ju aldrig.
Hur bra är eg skärmen på iMacen? Måste man upp i 10 000:- klassen för att få en liknande från tex Eizo?

Jag sitter ganska nära skärmen, så en 27" känns lite i största laget. Den ska dessutom få plats på skrivbordet.

Vad hade ni valt?

(Hoppas att det ursäktas att jag skriver om 21,5" istället för 27" i 27"-tråden :))

Bra fråga! Jag sitter också med en 21" Sonyskärm av bra kvalitet och sneglar mot både MacMini och iMac...
 
Klurar på följande.

Köpa en mac mini (2,53Ghz, 4GB minne, 500Gb HD) och köra kvar med min 19" Eizo skärm (ev uppgradering till större skärm framöver). Pris: 9000:-

Köpa en iMac 21,5" (3,06Ghz, 4Gb minne, 500Gb HD). Pris: 11495:-

iMacen har bättre prestanda och är ruskigt snygg. Men med en mini kan jag välja exakt vilken skärm jag vill ha + att går den sönder senare har jag iaf kvar skärmen. Går det att pilla med en iMac själv, dvs trycka i mer minne, HD mm?
Hoppas naturligtvis inte att datorn ska gå sönder efter garantitiden, men man vet ju aldrig.
Hur bra är eg skärmen på iMacen? Måste man upp i 10 000:- klassen för att få en liknande från tex Eizo?

Jag sitter ganska nära skärmen, så en 27" känns lite i största laget. Den ska dessutom få plats på skrivbordet.

Vad hade ni valt?

(Hoppas att det ursäktas att jag skriver om 21,5" istället för 27" i 27"-tråden :))

Först och främst Mac mini, hur liten är den? Jag hade en mycket kompakt cube-variant på PC en gång i tiden och kylningen blir ju definitivt lidande när man ska ha en liten burk.

Angående skärmarna på de nya iMacarna så är det ju IPS-panel i dem vilket ger väldigt bra färgåtergivning även ur stora betraktningsvinklar, så ska man pyssla med bilder är det ju idealiskt. Jag har en Samsung Syncmaster sen några år tillbaka som jag är mer än nöjd med från dag ett. Panelen i den är av MVA (har jag för mig att det heter). Kolla på vad du skulle få betala för en skärm i samma tum med IPS-panel för att göra en rättvis jämförelse. Jag tror utbudet är begänsat samt att du kommer få betala över 10 000 kr-strecket.

Minne är asenkelt att byta på en iMac, vet inte hur det är med att byta HD. Kommer själv köra på tre 1 TB-diskar från Western Digital som lagring och backup.
 
Först och främst Mac mini, hur liten är den? Jag hade en mycket kompakt cube-variant på PC en gång i tiden och kylningen blir ju definitivt lidande när man ska ha en liten burk.

Angående skärmarna på de nya iMacarna så är det ju IPS-panel i dem vilket ger väldigt bra färgåtergivning även ur stora betraktningsvinklar, så ska man pyssla med bilder är det ju idealiskt. Jag har en Samsung Syncmaster sen några år tillbaka som jag är mer än nöjd med från dag ett. Panelen i den är av MVA (har jag för mig att det heter). Kolla på vad du skulle få betala för en skärm i samma tum med IPS-panel för att göra en rättvis jämförelse. Jag tror utbudet är begänsat samt att du kommer få betala över 10 000 kr-strecket.

Minne är asenkelt att byta på en iMac, vet inte hur det är med att byta HD. Kommer själv köra på tre 1 TB-diskar från Western Digital som lagring och backup.

Ja, det är precis det jag undrar över. Får man betala runt 10k för en extern skärm till en mini som är lika bra som den i iMacen så är det ju ett solklart val. Får avvakta lite och se om det kommer några recensioner av skärmen men det verkar ju lovande.

Ang storlek på minin, den är 16,5*16,5*5cm, alltså inte så stor, och har inte haft problem med kylning vad jag har hört.
 
Med en slö Duo-processor kan väl inte kylningen vara något problem? Den ska ju ändå inte prestera, bara se söt ut på flickrummet... ; )

Jag har min Mac mini som mediecenter intill plasma-TV:n. Ser bra ut och funkar utmärkt till det. Men den är lite väl slö för bildbehandling.
 
Ja, det är precis det jag undrar över. Får man betala runt 10k för en extern skärm till en mini som är lika bra som den i iMacen så är det ju ett solklart val. Får avvakta lite och se om det kommer några recensioner av skärmen men det verkar ju lovande.

Ang storlek på minin, den är 16,5*16,5*5cm, alltså inte så stor, och har inte haft problem med kylning vad jag har hört.

Precis, det ska bli väldigt intressant med recensioner av just skärmen. Tycker det borde dyka upp lite sånt online i veckan från Internationella sajter. Postar här om jag hittar något matnyttigt! :)

Mitt val föll sig ganska naturligt på iMacen när jag tidigare i min "påläsning" inför skärmköp träffade på ips-panel-skärmar och såg att dom hade slängt in det i de nya iMacarna.
 
calibrering av imac

Har pratat med Apple nu och dom säger att det går utmärkt. Vissa kalibreringsprogramvaror saknar dock valet "LED" som skärmtyp, men enligt Apple ska det gå bra ändå.

Jag har fått lite tips om calibreringsprogrammer


www.gretagmacbeth.com - color management hardware / software

www.xrite.com - color management hardware/software

www.colormall.com - sells color management products

www.digitaldog.net - color management training and info

www.creativepro.com - color guru Fraser's site

Där finns också ett calibrerings program på imac'en men det är inte så bra som ett calibrerings verktyg man kan köpa.

vh Inge
 
Senast ändrad:
Jag har min Mac mini som mediecenter intill plasma-TV:n. Ser bra ut och funkar utmärkt till det. Men den är lite väl slö för bildbehandling.
Beror på vilka krav man har, den funkar finfint för mig, dock inte om man sitter på reklambyrå/tryckeri och har dagliga deadlines.
Inga problem med värme. Det bästa är att den är väldigt tyst, det är bra hemma.
 
Har läst denna och några andra trådar om Imac. 24´ rekommenderas av många pga skärmen till bildbehandling, som klart bättre än 20 tummaren. Tror ni att 27:an är minst lika bra som 24:an eller finns det risk att den har samma svagheter som 20´.
En annan fråga: den fyrkärniga i5 processorn ligger på 2,66 el liknande. Dual processorn ligger på 3,0. Nu undrar jag:(Det är säkert en dum fråga men vill greppa detta) märker man bara skillnad när man har många applikationer igång. Eller är det till och med så att dual-processorn är snabbare, när man bara har en application uppe (jag menar eftersom den har ett högre klocktal)?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.