** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

iMac 27"

Produkter
(logga in för att koppla)

iBoat

Aktiv medlem
Idag kom nya iMac med 27" skärm. Hade bestämt mig att skaffa en MacPro, men den nya iMac ser onekligen intressant ut eftersom prestandan höjts och att det går att klämma in 16 GB minne i den.

Mitt frågetecken är skärmen. Den är ju av LED-typ och dessutom blank. Har själv ingen erfarenhet av en sådan skärm i grafiskt bruk. Har någon av er erfarenhet av detta? Går den att kalibrera med gott resultat?

http://www.apple.com/se/

Mvh
Mats

Jag är inne på samma sak. Har tidigare tänkt skaffa en maxad mac mini med min externa skärm, men den nya iMacen har tydligen fått en ips-skärm, vilket väl borde göra den högintressant att redigera bilder på?
Borde ju inte vara några direkta problem med blank skärm om man kan kontrollera ljus mm i rummet den står i.

Tidigare har jag läst att apples skärmar är svåra att kalibrera, men kan profileras.

Prestandamässigt så verkar den fetaste iMacen vara ett monster med sin Intel i7.

Att man dessutom kan använda den som extra skärm till en annan dator med Mini Display Port är ju bara en bonus. Billigare att köpa den än en 30" apple skärm och då får man hela datorn på köpet (minus 160 pixlar).

Sedan så har den ju bra uppgraderingsmöjligheter med 16Gb minne och 2 TB hårddisk.

Motsvarande Macpro (utan skärm) kostar ca 10.000 mer.

Även jag kommer att investera i en 27" variant, dock skall jag installera Windows7 och köra solidworks på den =)
Kanske det blir lite grafiskt arbete, men inte mycket på denna burken...

Cheers // Martin

skærmen på imac

Idag kom nya iMac med 27" skärm. Hade bestämt mig att skaffa en MacPro, men den nya iMac ser onekligen intressant ut eftersom prestandan höjts och att det går att klämma in 16 GB minne i den.

Mitt frågetecken är skärmen. Den är ju av LED-typ och dessutom blank. Har själv ingen erfarenhet av en sådan skärm i grafiskt bruk. Har någon av er erfarenhet av detta? Går den att kalibrera med gott resultat?

http://www.apple.com/se/

Mvh
Mats

Jag själv en imac och är väldig nöjd med den. Bilden står verkligen skarpt. Men ställ den inte så att solen kommer direkt på den, så ser du inget. Men det är sällan att det stör med den blanka skärmen. Jag har tills nu inte calibreret den - borde själklart göre det. Det skulle inte vara något problem - according to Apple

Jag själv en imac och är väldig nöjd med den. Bilden står verkligen skarpt. Men ställ den inte så att solen kommer direkt på den, så ser du inget. Men det är sällan att det stör med den blanka skärmen. Jag har tills nu inte calibreret den - borde själklart göre det. Det skulle inte vara något problem - according to Apple

Har pratat med Apple nu och dom säger att det går utmärkt. Vissa kalibreringsprogramvaror saknar dock valet "LED" som skärmtyp, men enligt Apple ska det gå bra ändå.

Ljusstyrka

Jag undrar bara hur lågt man kan ställa ljusstyrkan och ändå ha bra möjlighet till kalibrering/profilering. På apple.com skriver de ju 320 cd/m2, jag hoppas verkligen det är maxvärdet... Man vill inte bli blind av att stirra på skärmen. :)

Ansluter mig till gruppen! Är precis i färd med att köpa ny burk och även i valet och kvalet mellan Mac och PC. Lutar starkt åt en 27" med 8 GB minne och i7-processorn. Tjugosju tum liksom, mycket trevligt!

Ansluter mig till gruppen! Är precis i färd med att köpa ny burk och även i valet och kvalet mellan Mac och PC. Lutar starkt åt en 27" med 8 GB minne och i7-processorn. Tjugosju tum liksom, mycket trevligt!

Precis samma spec. som jag sneglar på =)
Frågan är när i Nov. de kommer att skeppas?

// M

Precis samma spec. som jag sneglar på =)
Frågan är när i Nov. de kommer att skeppas?

// M

Kom nyss hem från en invigning av en ny Apple-butik i Helsingborg och fick möjlighet att prata lite hastigt med folk från Apple. De menar att de nya skärmarna i iMac är bättre än Cinema Display. Vad som var bättre är förstås svårt att definiera när man står med Champagne och plockmat i händerna, men nu har jag iaf känt och sett den med egna ögon. Jag beställde en av de tre exemplar de hade fått. Makalöst snygg och snabb maskin!

Det låter lovande!
Då återstår det för mig att kolla om solidworks lirar hyffsat ihop med grafikkortet. Hade ju varit synd att köpa en så snygg burk i onödan =)

// M

Begreppsförvirring?

Det är ingen "LED-skärm", det är en helt vanlig LCD-panel som lyses upp med lysdioder istället för med lysrör. Har funnits både i fristående skärmar och i laptop-skärmar ett bra tag. Således behövs det ingen speciell inställning för profileringsprogramvaror.

Begreppsförvirring?

Det är ingen "LED-skärm", det är en helt vanlig LCD-panel som lyses upp med lysdioder istället för med lysrör. Har funnits både i fristående skärmar och i laptop-skärmar ett bra tag. Således behövs det ingen speciell inställning för profileringsprogramvaror.

Skärmen är dessutom uppbyggd av IPS-panel vilket bådar mycket gott. Enligt vad jag har hört/läst är det det optimala för allt som har med bilder att göra. Jag jämför för närvarande ett PC-hopplock som ska likna denna så mycket som möjligt för att se för- och nackdelar. Ska man ha en motsvarande skärm i 27" så tror jag en likvärdig PC-konfiguration blir dyrare faktiskt. Det man kommer gå miste om på Macen är väl att kunna köra operativsystemet från SSD som jag hade tänkt göra i PC-alternativet.

Någon som vet om det finns möjlighet att stoppa i ett nVidia-kort med CUDA (som Photoshop CS4 kan dra nytta av eftersom det använder det grafikkortets processorer, vad jag har hört) i de nya Macarna istället för det ATI-kort som ingår i specen? Vore ju hemskt trevligt! Lite dåligt att det inte finns några andra alternativ till grafikkortet när man väljer att "individualisera" sin iMac på Apple stores hemsida.

Ska nog hur som helst förhansboka min på Macbutiken i stan imörrn! :)

Fast begriper inte varför man klamrar sig fast vid duo-core konceptet istället för nya i5 som är oerhört prisvärda och snabba, i synnerhet för bild/video.

Heuuhh.... Kunde man inte välja på 20 och 24 tum på Imac:en förut eller kommer jag ihåg fel? Jag var bombsäker på att det var 24 tum man kunde välja som störst. Eller har dom tagit bort den? 27 tum är ju jättestort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar