Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Illustrator & logga.....

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Jag håller på att göra en logga....
Jag har en bild där jag ska ta en del ifrån till min logga, alltså markera-copy-paste
Men när jag lägger in den på min logga & spara allt i eps blir det ändå tok!
När jag sen ska lägga in den på ett foto (hela loggan alltså) blir texten perfekt med transparent bakgrund, MEN den delen jag tagit från en annan bild blir det en vit ruta runt???? Varför

JAg har provat i både PS & Ai, men lika i båda. Om jag däremot bara frilägger denna del & cut-paste rakt in på ett foto då blir det ingen vit ruta bakom.
Jag förstår inte, någon som vet???

Jag förstår inte riktigt hur du har gjort (alltid svårt utan bildexempel), men jag misstänker att du blandar pixelgrafik och vektorgrafik. Har du provat omvandla bilden som du klipper in i Illustrator till vektorgrafik (vilket funkar bra om bilden inte är alltför komplex).
Vem ska använda loggan och till vad? Eller vad jag egentligen undrar om du måste spara den som EPS? Om du bara ska ha en liten logga för att ”stämpla” dina foton, så kanske du kan leva med att ha den som pixelgrafik och därmed slippa vektorisera något.

Använder du förresten Indesign för att montera loggan? Då kan det finnas ytterligare orsaker till att du ser en vit ruta, t.ex. att skärmen endast visar förhandsgranskning...

Frilägger jag den del i en bild jag vill sätta in på min text (logga) gör allt till eps. Lägger in den på min bild jag vill logga blir det en vit bakgrund just där jag har lagt in bilden jag frilagt, resten är transparet´nt bakgrund. Jag har försökt göra om allt i Illustartor

Vi tar allt från början...

Jag ska göra en logga.

Jag har en bild jag ska ta en del ifrån till min logg.
Dn delen vill jag sätta samman med en text & få en färdig logga.
Loggan ska ha transparent bakgrund & endast texten & den lilla delen jag klippte ut från den andra bilden ska synas.

Så här har det gått för mig:
Antingen kan jag få själva urklippet med transparent bakgrund ELLER
får jag texten med transparent bakgrund & så liggeer den där vita bakgrunden på det jag klippt ut i bakgrunden & stör ELLER
får jag bara dit texten med transparent bakgrund.

Men jag får inte ihop dem alla samtidigt med transparent bakgrund

FRUSTRERAD!!!

Jag hänger inte riktigt med vad du vill göra, men tänk på att alla bildformat inte hanterar transparans, två format som fixar det är png och psd. Testa i något av dessa och se om det går bättre.

Vad snackar ni för gojja? Eps kan visst hantera transparens men då med vektoriserade objekt. Att förstå skillnaden mellan vektoriserade och rastrerade objekt är grundläggande kunskap för arbete med illustrator.

Funkar verkligen inte detta?

1) Öppna Ai och skapa ett nytt doku av valfri upplösning. Tänk dock på att om du vill ha en pixelbaserad bild i loggan (typ foto?) så ta i lite i överkant med storleken.

2) Dra in bilden du vill ha med i loggan och släpp den i Ai.

3) Skriv dit text med valfri font

4) Spara som "Illustrator EPS". Se till att Transparent är iklickat.

Klart?

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!

Nu jäklar fick jag ihop det, har suttit hela dagen.

Så j'''la NÖJD!!!!!

TAck för lite olika förslag från er alla

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar