Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ilford multigrade paper developer till film?

Produkter
(logga in för att koppla)

kuchimallan

Medlem
när jag köpte vätskor sade säljaren att jag kan använda ilford multigrade paper developer till både film och papper, när jag kom hem märkte jag dock att det inte finns någon info om detta någonstans...

jag har kollat på ilfords hemsida, på flaskan, googlat osv, men hittar inte hur man ska blanda den för framkallning av film eller om detta ens går, är det någon som vet?

tacksam för hjälp!
 
när jag köpte vätskor sade säljaren att jag kan använda ilford multigrade paper developer till både film och papper, när jag kom hem märkte jag dock att det inte finns någon info om detta någonstans...

jag har kollat på ilfords hemsida, på flaskan, googlat osv, men hittar inte hur man ska blanda den för framkallning av film eller om detta ens går, är det någon som vet?

tacksam för hjälp!

Hej
Om du menar ILFORD MULTIGRADE så slriver Ilford så här:
ILFORD MULTIGRADE developer. MULTIGRADE is a rapid liquid concentrate dimezone-s/hydroquinone developer suitable for the dish/tray developing of all black and white photographic papers both resin coated and traditional fibre based, FB ones. It is usually used at a dilution of 1+9 but for greater development control and economy it can be used at 1+14. MULTIGRADE developer is clean working, has excellent keeping properties and gives a neutral image tone with most papers.

länken till sidan kommer här: www.ilfordphoto.com/products/product.asp?n=38&t=Paper+Developers
Så jag "sticker" ut hakan och säger att den inte är en filmframkallare.
Gå in på deras sida och se under Producter så kan du se vilka framkallare som gäller för film när det gäller Ilford.
Det finns ju alltid Kodak D-76 för filmframkallning.
 
Det jag tror trådskaparen söker svar på är nog inte om det är fysiskt möjligt att framkalla med pappersframkallare? I så fall kan man ju som bekant framkalla med det mesta, som kaffe eller urin till exempel.

Om man tittar bland oss som framkallar en hel del svartvitt så tror jag knappast att någon av oss skulle komma på idén att framkalla film i multigradeframkallare, och det ger väl egentligen svaret.

Personligen kör jag för det mesta med xtol 1+1 (alltså en del brukslösning och en del vatten), många andra kör D76 1+1. Xtol och D76 ger (vid spädning 1+1) i stort sett identiska negativ med traditionella filmer (alltså filmer som inte har Tkorn som Tmax, Delta, Acros) men xtolen ger lite högre känslighet än D76 och funkar lika bra till alla silverbaserade svartvita filmtyper.

En del gillar "rodinal" i olika former dessa framkallare baseras på Agfas recept från slutet av 1800-talet framkallaren tillverkas inte längre av Agfa men kan köpas som Fomadon R09 eller Calbe R09 till exempel. Personligen tycker jag att "rodinal" ger för grovt korn för småbild för det mesta, men det beror också en hel del på vilken film man framkallar och hur man späder framkallaren. Själv kör jag bara rodinal till mina storformats negativ 4" x 5" där kornet inte spelar någon roll. Rodinalen ger en unik, och i mitt tycke, vacker gråskala.
 
Senast ändrad:
så med andra ord visste inte han i affären vad han pratade om? jag tyckte det lät konstigt, men det var så längesedan jag framkallade film så jag tänkte att saker och ting kanske förändrats :p

jag testade att framkalla en fomapan 120 film med multigraden igår, det mesta av filmen blev svart men man kunde urskilja ytterst svaga konturer av bilderna, ingen höjdare...

jaha, då är det väl bara att åka till affären igen.... bör man köra på D-76? stopbadet och fixet är ilfords.
 
Trist butik...

så med andra ord visste inte han i affären vad han pratade om? jag tyckte det lät konstigt, men det var så längesedan jag framkallade film så jag tänkte att saker och ting kanske förändrats :p

jag testade att framkalla en fomapan 120 film med multigraden igår, det mesta av filmen blev svart men man kunde urskilja ytterst svaga konturer av bilderna, ingen höjdare...

jaha, då är det väl bara att åka till affären igen.... bör man köra på D-76? stopbadet och fixet är ilfords.

Hej,
ja, det var en trist butik du hamnade i. Använder du filmframkallaren D-76, bör du titta på filmen´s tekniska spec om du skall "köra 1+1" eller koncetrat D-76. Om du nu inte vet vad 1+1 är det det samma som en del vatten och en del D-76 ,och då från den tillblande förådslösningen D-76.Koncentrat betyder då att du skall använda den koncentrerade D-76 från förrådslösning. Nu vet jag inte vad du framkallkar i så det är svårt att skriva vilka mängder du skall ha till din film. Småbild (135) och mellanformat (120) skiljer ju sig åt i mängd vätska .
Stoppbad och fix kan du utan problem använda tex Ilford.
Lycka till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.