"Idag dog fotografin
..för mig iaf.
Ljuset gick upp (eller ned) och jag kom fram till att jag inte någonsin kommer använda fotografisk teknik för eget bruk.
Jag ser helt enkelt ingen fördel alls med en analog gelatinsilverkopia framställd med ljus på ljuskänsligt material istf en kraftigt redigerad digitalbild framställd i datorn som jag lätt kan massproducera med en knapptryckning."
Ännu en som upptäckt att det inte är fotografi hon/han sysslar med utan en ny form av konst/bilduttryck? Skiljsmässan närmar sig med stormsteg..........
Grovt generaliserat av mig, det finns givetvis olika former av blandtekniker mellan rent fotografisk och digital teknik med dator. Är det bra är det konst, oavsett vilket men fotografi är en klar och och orubblig term. Vad som kommer innefattas i begreppet i framtiden vet jag inte men skiljelinjen mellan traditionell fotografisk bildframställning och digital bildredigering är klar. Liksom möjligheterna att enkelt massproducera bilden. Vill därmed inte säga att digital fotografi inte är "äkta" fotografi. Digitalt fotograferad eller scannad och filen endast grundredigerad samt utkopierad på RA-4 så är det fortfarande ett fotografi för mig. Är den utskriven på skrivare är det en fotografisk utskrift, inget fotografi helt och hållet. På skärmen är den en fotografisk skärmbild (fast där kanske någon annan har mera tekniska kunskaper än mig om den åstadkommes med ljus på ljuskänsligt material?) men är den grovt redigerad är det mera att betrakta som en datorgrafisk skärmbild, inte en fotografisk skärmbild.
Kanske oviktigt för de flesta idag, men viktigare för andra som ser att deras hantverksarbete i mörkrummet alltmer håller på att förväxlas med datorhantverket att framställa en bildfil för enkel massproduktion via skrivare eller kopieringsmaskin (mera likt grafisk reproduktion). Fotografi bör ha samma innebörd som tidigare även om nya tekniker att framställa bilder kommer fram. Akvarell har alltid haft samma innebörd liksom olja eller tempera och de används för att framställa bilder alla tre. Bilder som är svåra att skilja från äkta akvarell kan idag lätt framställas från fotografier som datorredigeras och sedan skrivs ut via bläckstråleskrivare på akvarellpapper. Ingen vill kalla dessa akvareller även om de ser exakt ut som sådana.
Ja det var en liten fundering från min synvinkel.