Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Icke orginal Batterier.

Produkter
(logga in för att koppla)
Rommel skrev:
Alla som har batterigrepp på era kameror.
Undrar om ni har samma märken på era batterier som ni har på kameran eller batterigreppet.
Vet inget om batterigrepp men det finns väl 2a partstillverkare till dessa?

Använder en hel hög av olika typer av AA (R6) storleken.

* Brunstensbatteri
* Ni-Cad
* NiMh
* Ni-hybrid

Använder faktiskt ala dessa. Har även speciallladare till brunstensbatterierna som funkar ett par ggr tills man inte längre kan nyttja dom. Inköpt i Sverige på början av 90-talet.
Och ovan på det så tittar jag ärligen inte på märkena på dessa. Köpte nyligen på IKEA. Funkar helt ok. Duracell är också ok.
NiCad laddar jag fortfarande i min NiMh laddare som är till för 24h uppladdning.
Däremot laddar jag inte dessa gamlingar i min laddare som är avsedd för 1h uppladdning.

Påpekar härmed att ni kan nog ge fanken i vad ni stoppar för batterier i era kameror. Däremot kan ni nog tänka på att det nog finns en liten risk att kopian inte klarar av den intensiva uppladdningen. Men det lär ni märka när ni bara kan fotografera någon enstaka bild.
Det är samma fenomen alla batterier. Celler som ett batteri är uubyggd på kan skada sig och det märker man oftast på batterilängden och inget annat.

Bra exempel är bilbatterier som dör titt som tätt (oftast original). När en cell är död kan man inte ladda den så bra längre. Oftast köper man en kopia som håller bättre.

En annan exempel är latops vars celler dör pga värmen alstrad av datorn.

Mvh

/Stefan

Jag tror att de flesta som använder batterigrepp undviker att använda AA-batteri överhuvudtaget, åtminstone Canonägare. Visst, det funkar men de laddas ur jättefort. I stället tror jag att man använder original- eller "originalliknande" batterier.
För mig har detta funkat utmärkt. Jag har tre batterier som jag blandar och ger lite hur som helst, 1 är original från Canon och de andra är piratbatteri. Har använt piratarna nu i 3 1/2 år och kan inte märka någon som helst skillnad mellan dem och originalet. Använder original laddare från Canon.

Jag känner mig inte det minsta bekymrad när jag stoppar i batterierna.

Kan rekommendera Canon pirat-batterier från www.kjell.com

Bra pris och bra batteri. Får samma prestanda som originalbatteriet.

Milliamperetimmar är kapaciteten, inte strömmen. Ta den högsta du kan hitta. Ingen fara. Alla kapacitetsangivelser får man ta med en nypa salt.

Senast ändrad:
Birger Olsson skrev:
Kan rekommendera Canon pirat-batterier från www.kjell.com

Bra pris och bra batteri. Får samma prestanda som originalbatteriet.

Milliamperetimmar är kapaciteten, inte strömmen. Ta den högsta du kan hitta. Ingen fara. Alla kapacitetsangivelser får man ta med en nypa salt.
det var i kjells katalog jag hittade batteriet

Robin Gyllander skrev:
Har hittat bp514 2400 milliampere timmar kan så hög ström skada kameran?

Har inte du en Canon 30D?
Då ska du ha ett batteri som heter BP-511.

Både Cyberphoto och Scandinavian Photo säljer icke-originalbatterier.
Har själv köpt ett på Scandinavian. Varken batteriet, laddaren eller jag själv har hittils tagit någon skada

Enicar skrev:
Har inte du en Canon 30D?
Då ska du ha ett batteri som heter BP-511.

Både Cyberphoto och Scandinavian Photo säljer icke-originalbatterier.
Har själv köpt ett på Scandinavian. Varken batteriet, laddaren eller jag själv har hittils tagit någon skada

Citat från manualen
"Power source one battery back bp 511,bp511a.bp514.bp512.

Det står ju att bp-514 passar i manualen.

Robin Gyllander skrev:
Har hittat bp514 2400 milliampere timmar kan så hög ström skada kameran?

Ström mäts i Ampere och den får naturligtvis inte vara för hög, men det blir den inte heller om batteriet håller rätt spänning (som mäts i Volt).

milliamperetimmar är ett måt på laddning, dvs hur länge batteriet klarar av att leverera en viss ström, och det kan du aldrig få för mycket av!

Hej,

jag köpte två batterier till min 400D genom "batterimannen" på Tradera. Jag vet, trots namnet. Det kostade ca 250:- för båda så jag tänkte att det är ju inte hela världen om de inte funkar Men de funkar dock lite bättre än orginalbatteriet så här långt.

Jag håller på med en annan hobby där vi pressar batterier avsevärt hårdare, jag har också tagit isär ett "GP batteries pirat" (det är samma i 400D och min gamla S45). Det hade kopplad tempsensor och fungerade felfritt. Jag byggde om det för att kunna använda en annat externt pack för att driva kameran, men det är en annan lång historia.

Generellt, det som kan hända är att om man använder för "olika" celler vid tillverkningen medför detta obalans i acken och sålunda marginelllt minskad kapacitet. För de skador som orginaltillverkarna skräms med skall inträffa behövs mycket höga strömmar med extremt obalanserade ackar. Jag och några vänner har försökt provocera fram detta beteende på liknande ackar men inte lyckats (kortslutning, direkt på 12 V osv). Observera dock att alla dessa batterier är mycket känsliga för mekanisk åverkan och om man skadat cellerna bör man inte lämna dem obevakade, t.ex. i bilen. Lägg dem i sand eller en ungsfast form. Men där skiljer inte "orginal" och "pirat" sig.

Jag skall vid tillfälle prova batterimannens "pirater" med min laddare Schulze ISL 6-636 för att jämföra med orginal, men det har ännu inte funnits någon anledning.

Med önskan om en trevlig helg!
/Martin

PS1: Har inte provat dem i kyla än...
PS2: Alla ni som vill köpa orginal, gör det. Alla får lägga sina pengar på vad de vill... speciellt om det ger ökad sinnesro.

Det batteri jag köpte från Zebramedia saknade termistorn (mer info i diskussionen nedan) men det är säkert som du säger Martin att det krävs ganska extrema förhållanden innen det har någon betydelse. (Dock har jag för mig att Sony fick återkalla ett stort antal batterier som satt i Dell-datorer pga explosionsrisk vid hög temperatur?) När min 350D pajade (något löst invändigt, fixades på garantin) blev kameran rejält varm vid batteriet, men normalt märker jag inget sådant i drift. Jag antar att termistorn främst används vid laddning. Mina övriga piratbatterier har tyristor.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=72644&perpage=15&pagenumber=1

norsell skrev:
Hej,

jag köpte två batterier till min 400D genom "batterimannen" på Tradera. Jag vet, trots namnet. Det kostade ca 250:- för båda så jag tänkte att det är ju inte hela världen om de inte funkar Men de funkar dock lite bättre än orginalbatteriet så här långt.

Jag håller på med en annan hobby där vi pressar batterier avsevärt hårdare, jag har också tagit isär ett "GP batteries pirat" (det är samma i 400D och min gamla S45). Det hade kopplad tempsensor och fungerade felfritt. Jag byggde om det för att kunna använda en annat externt pack för att driva kameran, men det är en annan lång historia.

Generellt, det som kan hända är att om man använder för "olika" celler vid tillverkningen medför detta obalans i acken och sålunda marginelllt minskad kapacitet. För de skador som orginaltillverkarna skräms med skall inträffa behövs mycket höga strömmar med extremt obalanserade ackar. Jag och några vänner har försökt provocera fram detta beteende på liknande ackar men inte lyckats (kortslutning, direkt på 12 V osv). Observera dock att alla dessa batterier är mycket känsliga för mekanisk åverkan och om man skadat cellerna bör man inte lämna dem obevakade, t.ex. i bilen. Lägg dem i sand eller en ungsfast form. Men där skiljer inte "orginal" och "pirat" sig.

Jag skall vid tillfälle prova batterimannens "pirater" med min laddare Schulze ISL 6-636 för att jämföra med orginal, men det har ännu inte funnits någon anledning.

Med önskan om en trevlig helg!
/Martin

PS1: Har inte provat dem i kyla än...
PS2: Alla ni som vill köpa orginal, gör det. Alla får lägga sina pengar på vad de vill... speciellt om det ger ökad sinnesro.
viken är din andra batteripressande hobby?

Hej,

inget fotande idag, men det blev lite empiriska försök. 5 batterier alla för 400D/S45 osv:
1: GP batteries, ca 3 år gammal använd mycket i S45 (halvladdat)
2. Batterimannen I, tradera (nästan nytt)
3. Batterimannen II, tradera (nästan nytt)
4. Orginal till 400D ca 1 år och 600 exp.
5. Orginal till S45 tre år gammal, varit med om ca 5-6000 exp.

Alla mätningar V/kOhm

Första raden klockan 08:08 rumstemp (24.2grader), andra raden 12:14 efter 4 timmar i kylen (8.2 grader):
1
7.64/9.39
7.65/17.80

2
8.38/10.00
8.38/10.00

3
8.40/10.01
8.41/10.01

4
8.31/9.65
8.31/17.09

5
7.98/9.72
7.98/16.60

Alltså verkar batterimannens ackar ej innehålla termistor, snålt. Tyvärr kunde jag inte få vår ugn kallare än ca 105 grader så jag kunde inte göra det roligare försöket. Ville ha max 80 grader.

Inget problem för mig med resultatet enligt ovan, kommer använda Batterimannens ackar till de får för låg kapacitet. Sedan kanske man kan ta isär och göra lite riktiga försök?

Om kameratillverkarna vore helt seriösa skulle de ha en fjärde kontakt för att göra det möjligt med balanserad laddning, men man tjänar väl för bra på nuvarande system....

@Robin:
Modellflyg/heli, där pressar jag t.ex. ett 1000 mAh LiPo batteri (ung. motsvarande ovan) med 16-18 Ampere. Vanligen kör man slut på ett batteri på max 10 minuter.

Med önskan om en trevlig vecka till er alla!
/Martin

Bra att veta att GP:s batterier har termistor, bl a Kjell & Co verkar ju ha en del sådana.

Laddaren till Canon 30D har ett fjärde (omärkt) stift, men jag vet inte vad det används till. Information om kvarvarande energi?

Bra idé,

tanken slog mig också men det är 26 grader i lägenheten ... Får ta det en annan gång. Egentligen skulle jag vilja ladda ett av batterierna (väl uppvärmt) i värmeskåp för att "stressa" det ordentligt.

/Martin

Ett tips kan vara att kolla om ugnen eventuellt har nåt varmhållnings- eller jäsningsläge, det brukar då vara typ 35-60grader.

(Batterimannens batterier har jag kört i min 350D, de dog efter ett halvår och vart inte helt otippat rätt varma vid laddning.. )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar