Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Icke orginal Batterier.
- Trådstartare RG
- Start datum
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Helt säkert...
... men då har det inte varit problem med reklamationen...eller?oskard skrev:
Å andra sidan har ju datorbatterier från "fina märket" Sony brunnit rätt friskt de också.
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Så är det Oscar..
Mjölken har ursprungscertifikat, enligt EU...tyvärr inte kamera-batterier.
Kom ihåg; Tradera-gubbarna handlar från "kreti o pleti",
Ett bra batteri från Mr.X fr 2 mnd. sedan, kann vara från en annan levrantör i dag.
Visst fan är orginala batterier hutlöst dyra; men inte det stora bekymmret.....
Handla på Liedel; bli mätt o tjock....
Ett bra batteri från Mr.X fr 2 mnd. sedan, kann vara från en annan levrantör i dag.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Hej Erik, ber om ursäkt för stavfelet.
Men kasta inte sten när du sitter i glashus.
"Pensionerad sjökapten / elingeniör. Analog sedan Canon AE1 var nyfödd. Trogen till Canon i alla år, men nu er det mest digitalt som gälder. jobbar på mitt gamla vis; komponerar mest möjligt i kamran, tager kun RAW-format. RawShooter Premium är mitt verktyg. PS kun til webkonvertering.
Maritima miljöer är mina huvudobjekt."
Kan du tala om för mig vad en analog elingeniör är och vad kamran har med det att göra"
Elakt, jag vet, men jag var på det humöret i detta djävla väder.
Men kasta inte sten när du sitter i glashus.
"Pensionerad sjökapten / elingeniör. Analog sedan Canon AE1 var nyfödd. Trogen till Canon i alla år, men nu er det mest digitalt som gälder. jobbar på mitt gamla vis; komponerar mest möjligt i kamran, tager kun RAW-format. RawShooter Premium är mitt verktyg. PS kun til webkonvertering.
Maritima miljöer är mina huvudobjekt."
Kan du tala om för mig vad en analog elingeniör är och vad kamran har med det att göra"
Elakt, jag vet, men jag var på det humöret i detta djävla väder.
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Elak? Jag tror inte.....
... du vet vad du menar.
El-ingeniörer är analoga även i dag.
Några fotografer är analoga till 100% i dag... jag är till 30%
Vädret är jävligt; här är det storm nu; men varför inte kommentera mina synspunkter eller bilder (hur mediokra dom nu är)...en att be mej definera begrepen analog/digital.
Kann du inte hålla dom isär; ja då måsste vi stega längre ner på stegen.....
... du vet vad du menar.
El-ingeniörer är analoga även i dag.
Några fotografer är analoga till 100% i dag... jag är till 30%
Vädret är jävligt; här är det storm nu; men varför inte kommentera mina synspunkter eller bilder (hur mediokra dom nu är)...en att be mej definera begrepen analog/digital.
Kann du inte hålla dom isär; ja då måsste vi stega längre ner på stegen.....
Flash Gordon
Aktiv medlem
Hej Erik,
Ursäkta påhoppet. Det stormar här också.
Jo jag tog en titt på dina bilder och gillade vad jag såg. Vi gillar nog undefär samma saker. Båtar och kust.
Kanske skulle vi ta en tur utåt Orust när stormen lag t sig och se vems som varar längst.
Jag menar batteri förstås.
Ha det i stormen
Mats
Jo jag tog en titt på dina bilder och gillade vad jag såg. Vi gillar nog undefär samma saker. Båtar och kust.
Kanske skulle vi ta en tur utåt Orust när stormen lag t sig och se vems som varar längst.
Ha det i stormen
Mats
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Nä du, Mats. Så billigt släpper du inte undan...Flash Gordon skrev:
Hej Erik,
Ha det i stormen
Mats
Här ska det fotas i kapp; inte batterias
Men OK det: vi ses utåt Orust i April; med nyladdade batterier
..men ta´t lungt; ja seglar långkölat Orustbygge....
Flash Gordon
Aktiv medlem
Jo jag såg att båten var analog också.
Inte så snabb i vändningarna när du backar.
Å andra sidan har jag aldrig sett en digital segelbåt.
Ha det bra på bästkusten.
Inte så snabb i vändningarna när du backar.
Å andra sidan har jag aldrig sett en digital segelbåt.
Ha det bra på bästkusten.
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Backa den som backa kann...
..sa Kolingen..
Inte fan backar jag...
Ha de gött Mats!
..sa Kolingen..
Inte fan backar jag...
Ha de gött Mats!
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Vad handlade denna tråden om..
..förresten?
...den som har goda batterier, håller hela vägen....
..förresten?
...den som har goda batterier, håller hela vägen....
Jordi
Aktiv medlem
Re: Så är det Oscar..
Sverige, världens bästa land...
Erik, är du sosse och handlar på konsum?
Har du smakat den tyska oxfilén från Lidl?
Sverige, världens bästa land...
Erik, är du sosse och handlar på konsum?
Har du smakat den tyska oxfilén från Lidl?
fujicanon skrev:
Windman
Aktiv medlem
Nu är jag lite på lyset...
Men vafan, klart att Canon inte kan garantera kavlité och säkerhet på andra tillverkares batterier !
Och om du laddar dom med fel typ av laddare, så visst kan dom explodera osv...
Men i slutändan är det ju bara spännigen och strömstyrkan som påverkar om kameran kommer fungera och gå sönder eller inte.
Och givetvis kapacitet för hur länge batteriet kommer att hålla...
Klart jag inte tänker ta ansvar för ett "no name-batteri" eftersom det inte är jag som tillverkat/producerat det !
Köper du Canons originalbatteri så vet du vad du får.
Köper du en koppia från t.ex Cyberphoto eller annan känd fotobutik. Då kan man ju anta att dom testat batterierna och vet vad dom går för.
Att batteriet kan förstöra kameran är ju bara skitsnack !
Speciellt cannons kameror... då batteriet inte laddas i själva kameran.
Jag hade personligt köpt originalbatteri. För då vet man får.
Sen kan du ju oxå ha i åtanke att du t.ex får 2 års garanti på kameran. Men kanske bara 3mån garanti på batteriet... Batteri är dels en förbrukningsvara, och håller beroende på hur du behandlar det. Hur du laddar det osv...
Men vafan, klart att Canon inte kan garantera kavlité och säkerhet på andra tillverkares batterier !
Och om du laddar dom med fel typ av laddare, så visst kan dom explodera osv...
Men i slutändan är det ju bara spännigen och strömstyrkan som påverkar om kameran kommer fungera och gå sönder eller inte.
Och givetvis kapacitet för hur länge batteriet kommer att hålla...
Klart jag inte tänker ta ansvar för ett "no name-batteri" eftersom det inte är jag som tillverkat/producerat det !
Köper du Canons originalbatteri så vet du vad du får.
Köper du en koppia från t.ex Cyberphoto eller annan känd fotobutik. Då kan man ju anta att dom testat batterierna och vet vad dom går för.
Att batteriet kan förstöra kameran är ju bara skitsnack !
Speciellt cannons kameror... då batteriet inte laddas i själva kameran.
Jag hade personligt köpt originalbatteri. För då vet man får.
Sen kan du ju oxå ha i åtanke att du t.ex får 2 års garanti på kameran. Men kanske bara 3mån garanti på batteriet... Batteri är dels en förbrukningsvara, och håller beroende på hur du behandlar det. Hur du laddar det osv...
Arne S
Aktiv medlem
Jag har ofta hört argumentet att användandet av andrapartstillverkade batterier innebär risker. En del hävdar att det är risker vid laddningen, andra att det är risker vid användandet.
Vad jag kan minnas har jag läst om två olika fall där det blivit problem, båda i samband med laddning varav en gång med ett originalbatteri.
Finns det någon som har en verifierad statistik på hur stort problemet är egentligen ? Och vid de tillfällen det varit problem, vilken laddare har använts? Är det en originalladdare? Har man kunnat utesluta andra felkällor? Alltså, hur ofta har man kunnat härleda det till att det verkligen är batteriet som är problemet.
Observera att jag inte tar ställning för eller emot någon av sidorna här. Jag är bara ute efter att veta om detta är en myt som uppstått kring ett teoretiskt resonemang om möjligheten till problem eller om det har sin grund i att en massa kameraägare verkligen haft problem som går att härleda till fel på andrapartstillverkade batterier men inte till originalbatterier.
Jag vet inte, påstår ingenting. Det är en undran.
Att det varit en del problem med mobiltelefoner vet jag, men för mig känns det inte relevant. Jag är intresserad av hur det ser ut på kamerasidan.
Vad jag kan minnas har jag läst om två olika fall där det blivit problem, båda i samband med laddning varav en gång med ett originalbatteri.
Finns det någon som har en verifierad statistik på hur stort problemet är egentligen ? Och vid de tillfällen det varit problem, vilken laddare har använts? Är det en originalladdare? Har man kunnat utesluta andra felkällor? Alltså, hur ofta har man kunnat härleda det till att det verkligen är batteriet som är problemet.
Observera att jag inte tar ställning för eller emot någon av sidorna här. Jag är bara ute efter att veta om detta är en myt som uppstått kring ett teoretiskt resonemang om möjligheten till problem eller om det har sin grund i att en massa kameraägare verkligen haft problem som går att härleda till fel på andrapartstillverkade batterier men inte till originalbatterier.
Jag vet inte, påstår ingenting. Det är en undran.
Att det varit en del problem med mobiltelefoner vet jag, men för mig känns det inte relevant. Jag är intresserad av hur det ser ut på kamerasidan.
Senast ändrad:
Anders74
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Vad är det med piratbatterier som kan skada kameran är det att dom läcker eller för hög strömstyrka?
Lite detaljer om de eventuella säkerhetsdetaljerna som kan saknas hittar du i den gamla tråden nedan. För hög spänning verkar alltså inte vara problemet. (Strömstyrkan kan inte vara för hög, kamerans förbrukning avgör hur mycket ström som går, batteriet bör inte begränsa det, annat än möjligen vid blixtuppladdning, då man iofs skulle kunna tänka sig att bristen på säkerhetskretsar skulle kunna märkas, men jag har svårt att tro att den inbyggda blixten har en uppladdningskrets som utnyttjar batteriet till max.)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=72644&perpage=15&pagenumber=1
Sedan finns det de som inte uppenbarligen inte tror på några säkerhetsrisker alls:
http://fotoguiden.mkf.se/fraga_experten.asp?expertQuizId=28
Rommel
Avslutat medlemskap
Alla som har batterigrepp på era kameror.
Undrar om ni har samma märken på era batterier som ni har på kameran eller batterigreppet.
Vet inget om batterigrepp men det finns väl 2a partstillverkare till dessa?
Använder en hel hög av olika typer av AA (R6) storleken.
* Brunstensbatteri
* Ni-Cad
* NiMh
* Ni-hybrid
Använder faktiskt ala dessa. Har även speciallladare till brunstensbatterierna som funkar ett par ggr tills man inte längre kan nyttja dom. Inköpt i Sverige på början av 90-talet.
Och ovan på det så tittar jag ärligen inte på märkena på dessa. Köpte nyligen på IKEA. Funkar helt ok. Duracell är också ok.
NiCad laddar jag fortfarande i min NiMh laddare som är till för 24h uppladdning.
Däremot laddar jag inte dessa gamlingar i min laddare som är avsedd för 1h uppladdning.
Påpekar härmed att ni kan nog ge fanken i vad ni stoppar för batterier i era kameror. Däremot kan ni nog tänka på att det nog finns en liten risk att kopian inte klarar av den intensiva uppladdningen. Men det lär ni märka när ni bara kan fotografera någon enstaka bild.
Det är samma fenomen alla batterier. Celler som ett batteri är uubyggd på kan skada sig och det märker man oftast på batterilängden och inget annat.
Bra exempel är bilbatterier som dör titt som tätt (oftast original). När en cell är död kan man inte ladda den så bra längre. Oftast köper man en kopia som håller bättre.
En annan exempel är latops vars celler dör pga värmen alstrad av datorn.
Mvh
/Stefan
Undrar om ni har samma märken på era batterier som ni har på kameran eller batterigreppet.
Vet inget om batterigrepp men det finns väl 2a partstillverkare till dessa?
Använder en hel hög av olika typer av AA (R6) storleken.
* Brunstensbatteri
* Ni-Cad
* NiMh
* Ni-hybrid
Använder faktiskt ala dessa. Har även speciallladare till brunstensbatterierna som funkar ett par ggr tills man inte längre kan nyttja dom. Inköpt i Sverige på början av 90-talet.
Och ovan på det så tittar jag ärligen inte på märkena på dessa. Köpte nyligen på IKEA. Funkar helt ok. Duracell är också ok.
NiCad laddar jag fortfarande i min NiMh laddare som är till för 24h uppladdning.
Däremot laddar jag inte dessa gamlingar i min laddare som är avsedd för 1h uppladdning.
Påpekar härmed att ni kan nog ge fanken i vad ni stoppar för batterier i era kameror. Däremot kan ni nog tänka på att det nog finns en liten risk att kopian inte klarar av den intensiva uppladdningen. Men det lär ni märka när ni bara kan fotografera någon enstaka bild.
Det är samma fenomen alla batterier. Celler som ett batteri är uubyggd på kan skada sig och det märker man oftast på batterilängden och inget annat.
Bra exempel är bilbatterier som dör titt som tätt (oftast original). När en cell är död kan man inte ladda den så bra längre. Oftast köper man en kopia som håller bättre.
En annan exempel är latops vars celler dör pga värmen alstrad av datorn.
Mvh
/Stefan