Det är inte så svårt och förstå om man sätter sig in i fler situtation än sin egen. Gäller att tänka lite längre än näsan räcker
Det är rätt dumt och naivt att alltid köpa dyraste och finaste märke och tro att man får bästa produkt eller bäst valuta för pengarna för det. Senast köpte jag faktiskt Nikons egna produkter just av den anledning jag skrev i min förfrågan. Att köpa Nikons batterier och batterigrepp kostade mig strax under 10000 kronor, det är mycket pengar för oss som tjänar minimelöner. Att spara ihop till detta stora och enda intresse i livet, försakat bil för detta bl.a., tar många år för oss med låga löner. Att då försöka hitta billigare alternativ där alternativ möjligen kan finnas är lätt att förstå för oss som inte är så rika som du.
Dessutom inte så svårt att förstå om man kan lite om teknik och hur marknaden fungerar. Det finns bilar som är i princip identiska, producerade i samma fabrik, men den ena får ett lyxmärke på sig och den andra ett märke som vänder sig till den breda allmänheten. De allra flesta kikare produceras av ett fåtal leverantörer av optik men plockas sen ihop av olika märken och får olika priser, köper man då istlället från huvudproducenten, okänt namn, så får man samma kvalitet och produkt till upp till halva priset. Finns hur många såna exempel som helst i alla segment av komsumptionsvaror, så självklart kan det finnas likvärdiga produkter när det gäller dessa som jag efterfrågar i denna tråd.