Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Icke fotogenique

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Anna

jag förstår din nyfikenhet. Men jag har bara pappersbilder på morsan och ingen scanner. Hade en hög bilder i min förra dator som kraschade. Men jag ska träffa henne och då ska jag lägga ut en nytagen bild, även om den blir dålig.
 
Ursäkta fortsatt OT men jag får vid närmare eftertanke delvis ta tillbaka det där om 2D. Kom på att jag tittat några ggr på en modelltävling på TV. Det är ibland en otrolig skillnad på hur vissa av deltagarna ser ut när de videofilmas kontinuerligt och när de fotas med stillbild. Och då menar jag inte att smink o s v gör stor skillnad utan det handlar mer om det illusiva begreppet fotogenisk. En av tjejerna som ser närmast alldaglig ut större delen av tiden gör sig enormt bra på bild! Det är nästan svårt att känna igen henne. Din mamma har väl råkat ut för någon motsatt effekt dessvärre. Men det är min absoluta övertygelse att alla kan avbildas fint om man bara hittar rätt min, brännvidd, perspektiv och ljus för den personen. Inte det lättaste...
 
Tack Kristofer för

din fortsättning. Jag tror att du spontant försöker reda ut något som är mycket komplicerat. Frågan innehåller nog väldigt många faktorer och förmodligen finns inget entydigt svar.
Men jag tror som du att det går att ta ett tilltalande foto av vem som helst.
 
Har läst denna tråd med stort intresse och halvvägs in i den började jag tänka på råd och tips/erfarenheter jag själv har när sådan här problematik uppstår.

När jag läst HELA tråden upptäckte jag att alla mina tänkta råd faktiskt var nämnda helt eller delvis.

Däremot har jag ett visst tyckande om begreppet fotogenique:

Jag är för det mesta sysselsatt inom pressfoto och hyllar den oarrangerade ögonblicksbilden. Där tycker jag oftast att människor blir mer intressanta; dvs när de är omedvetna om ögonblicket de fotograferas. Tyvärr spelar ju miljön en person blir plåtad i stor betydelse. Så det enda tips jag kan lämna är:

Ta med en person som Mamma tycker om att prata med o placera denna person i lämplig position så att de två verkligen kan konversera utan att den andra personen kommer med på bilden.

Blir samtalet bra glömmer snart Mamma kameran och bilderna blir otvungna och naturliga. Och när en person ser otvungen och naturlig så är bilden sann för mig. Då blir alla människor fotogenique.

Har testat detta tips ett antal gånger med bra resultat. Dock har andra på tråden varit inne på liknande lösningar med andra distraktionsexempel (bakgrundsmusik etc).

Mvh/Lennart
 
Re: Tack ska du ha Arne

klazzze skrev:
...
Tipset med monterad kamera är nytt och helt oprövat. Jag vet inte om den funktinen finns på min D40, men ska kolla.

Jag har gjort så att jag ställer in kameran på två sekunders fördröjning och använder trådutlösare. Trådutlösaren kan jag låsa, vilket innebär att kameran tar en bild varannan sekund.
 
Hej igen Lennart

och tack för ett klokt inlägg. Ditt förlag är värt att pröva och ska läggas till listan.

När det att vara fotogenisk och sanna bilder håller jag med dig helt och hållet, men bara generellt. För det finns undantag och du har inte träffat morsan.
Sedan finns det de som är tvärtom och alltid är till sin fördel, eller till och med bättre (med det menar jag: snyggare, stiligare, intressantare, sötare eller bara ser trevligare ut) på foto, det är avsiktligt jag inte använder ordet bild.
Ett exempel är en kollega som ser alldaglig ut och varken är självsäker eller karismatisk. Jag har tagit ett par bilder på henne och då ser hon fantastisk ut. Samma sak upptäckte en man med hästsvans och en massa smycken för tjugo år sedan då han såg henne på stan. Han var fotograf som du antagligen förstår, för på den tiden hade alla modefotografer hästsvans och smycken. Det ledde i alla fall till en karriär som fotomodell, både i Sverige och internationellt.
Enligt min undersökning har jag alltså 100 procent rätt. Fast den kanske ska utvidgas lite för att bli helt trovärdig.
 
Tack Arne

för tipset. Jag har en sån där trådlös historia som aldrig kommit till användning. Ska ta och testa med den.
 
Re: Hej Johan Claeson

klazzze skrev:
och tack för ditt inlägg. Jag håller med dig om att frågan är intressant.
Titta på bilden av Jan Myrdal: http://www.fotosidan.se/pools/view/5412/1300788.htm
och läs Bengt Hansons replik på min kommentar."det är nog så, att stora personligheter som är sig själva,ofta blir bra på bild. Det lyser,skärpa, självförtroende, som vi fotografer älskar!"
Precis som du tycker jag att frågan är intressant och jag tror att en del av svaret kan rymmas i Bengts ord.
Du kan väl ta upp en diskussion under rubriken Vad är fotogenuque? eller nåt sånt. Jag kommer att försöka ställa upp med några tankar, men har nog mer frågor än svar att bidra med. För det är nåt mystiskt med den där fotogeniska egenskapen.
Hälsar Klas B

sagt o gjort, klazzze! :eek:) http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=91825
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.