Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Icehotel

Produkter
(logga in för att koppla)

kojbojflickan

Aktiv medlem
Jag har planer på att åka upp till ishotellet i vinter och fota. Har varit där tidigare några gånger men då med min gamla compactdigital och bilder som inte alls återgett hur magiskt det är där inne i isen.
Vill självklart få så fina bilder som möjligt med mig hem... Vad ska jag tänka på?
Jag är en amatör som har fullt upp att hålla reda på alla termer och inställningar men vill lära mig mer och utvecklas i mitt fotande.

Jag har en Nikon D50, Tamron 90/2,8, Sigma 70-300/4-5,6 åsså Nikkor 18-55/3,5-5,6...
/Tacksam för svar :)

Mitt förslag är att du skall försöka fota i RAW. Det brukar vara svårt att ställa in korrekt vitbalans i det varierande ljuset.
Har du inte lärt dig RAW så föreslår jag att du tar med dit ett vitt papper och gör manuell vitbalans.
Det blir bättre än att köra på automatiken!
Vidvinkel och macroobjektivet så får du med hela rum och intressanta detaljer.
Ta med ett stativ och varma kläder. Tålamodet brukar tryta snabbt när kylan biter i kroppen.
Ta många bilder och variera exponeringen. Kolla på histogrammmet så du inte överexponerar. Lätt gjort i isblänket.
Få med folk i bilderna så man känner storleken. det är många som glömmer det.
Lycka till!

Jovisst kan du använda blixt, men helst en som du kan vinkla och studsa i väggar och tak. Blixt rakt på blir inte bra.
Det är bättre att använda stativ och utnyttja det ljus som finns. Det är ju tack vare den belysningen som ishotellet är så vackert.
Utan ljus; inget ishotell.

Här kommer ett litet kollage med några av mina egna bilder, tagna med compaktkameran för några år sen...