Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Icehotel

Produkter
(logga in för att koppla)

kojbojflickan

Aktiv medlem
Jag har planer på att åka upp till ishotellet i vinter och fota. Har varit där tidigare några gånger men då med min gamla compactdigital och bilder som inte alls återgett hur magiskt det är där inne i isen.
Vill självklart få så fina bilder som möjligt med mig hem... Vad ska jag tänka på?
Jag är en amatör som har fullt upp att hålla reda på alla termer och inställningar men vill lära mig mer och utvecklas i mitt fotande.

Jag har en Nikon D50, Tamron 90/2,8, Sigma 70-300/4-5,6 åsså Nikkor 18-55/3,5-5,6...
/Tacksam för svar :)

Mitt förslag är att du skall försöka fota i RAW. Det brukar vara svårt att ställa in korrekt vitbalans i det varierande ljuset.
Har du inte lärt dig RAW så föreslår jag att du tar med dit ett vitt papper och gör manuell vitbalans.
Det blir bättre än att köra på automatiken!
Vidvinkel och macroobjektivet så får du med hela rum och intressanta detaljer.
Ta med ett stativ och varma kläder. Tålamodet brukar tryta snabbt när kylan biter i kroppen.
Ta många bilder och variera exponeringen. Kolla på histogrammmet så du inte överexponerar. Lätt gjort i isblänket.
Få med folk i bilderna så man känner storleken. det är många som glömmer det.
Lycka till!

Jovisst kan du använda blixt, men helst en som du kan vinkla och studsa i väggar och tak. Blixt rakt på blir inte bra.
Det är bättre att använda stativ och utnyttja det ljus som finns. Det är ju tack vare den belysningen som ishotellet är så vackert.
Utan ljus; inget ishotell.

Här kommer ett litet kollage med några av mina egna bilder, tagna med compaktkameran för några år sen...
Det skiljer så otroligt mycket i ljus och färg från rum till rum i hotellet. Fashinerande men samtidigt svårfotat, framförallt där det mest är snö och isen är nästan vit eller bara svagt blå... I rummen där det mest är is får bilderna en helt annan blågrön färg... Det är väl framförallt i snörummen som man vill få fram isformerna tydligare...
/aw :)

Bilagor

• ishotellet.jpg
    ishotellet.jpg
    27.2 KB · Visningar: 648
Hej Anne-Lie
Plåtade ishotellet 2000 och 2001. Gjorde snurrbara panoramor, första året för Telia och andra året för Icehotel.
Mina råd
Skippa blixten
Använd stativ
Ta med några små men starka ficklampor. Dom kan du lägga bakom isskulpturer för att plocka fram konturerna. Köp gärna några färgade plastfilter på rulle så kan du ljussätta med färg.
Jag hade 4 st. Maglite med mig andra året och det gjorde susen.
Panoramorna ligger på nätet på min sida www.digitalsweden.se
Gå till bildarkiv (står på övre raden, inte bildbanken) Längst ner till höger har du en knapp som heter 360 VR
Lycka till med plåtningen.
Ett litet tips förresten! Om du sover över kan du gå upp runt 5-tiden på morgonen. Gå ut i entrén och öppna ytterdörrarna. Är det tillräckligt kallt ute kommer den kalla luften att flyta in i lokalen som kolsyredimma. Kanonhäftiga bilder blir det, jag lovar.

Det blir Raw format, ficklampor och stativ... Men vilket objektiv väljer jag av de jag har... (se ovan). Och vilken inställning i kameran?
Jag har beställt ett Nikon AF-S 18-200mm F3.5-5.6G DX VR IF-ED... Det ljusstarkaste av de jag har är mitt macro men då blir bilderna alldelens för "smala". Jag har upplevt att bildrna blir korniga när man fotar inomhus utan blixt. Men med blixt blir dom ju så himla "blixtljusa"... (tyvärr så har jag ingen annan blixt än den inbyggda). Men skippar blixten ändå där uppe.

Det bästa objektivet är 90mm macrot då det inte är någon kompromiss av fler brännvidder, men kanske lite för långt...
Med stativ kan du använda alla objektiv, ställ in kameran på bländarprioritering, välj lägsta ISO, råformat, välj runt bländare F/8 och låt kameran välja slutartid, görs bäst med spegeluppfällning och timer.

Glöm blixten om du vill ha med färgerna. Som tidigare sagts, ställ in vitbalansen manuellt annars blir allt blått. Ställ in ISO manuellt så slipper du korn i bilderna. Använd stativ. Vidvinkel är att föredra då det kan vara trångt på många ställen.
Vänta till efter Jul. Före, har man inte fått upp allt ännu, dekorationer och sådant är inte färdigställt.

Här är några bilder jag tog för något år sedan.
http://www.megapixeln.net/4images/categories.php?cat_id=13

Gomer skrev:
Hej Anne-Lie
Plåtade ishotellet 2000 och 2001. Gjorde snurrbara panoramor, första året för Telia och andra året för Icehotel.
Mina råd
Skippa blixten
Använd stativ
Ta med några små men starka ficklampor. Dom kan du lägga bakom isskulpturer för att plocka fram konturerna. Köp gärna några färgade plastfilter på rulle så kan du ljussätta med färg.
Jag hade 4 st. Maglite med mig andra året och det gjorde susen.
Panoramorna ligger på nätet på min sida www.digitalsweden.se
Gå till bildarkiv (står på övre raden, inte bildbanken) Längst ner till höger har du en knapp som heter 360 VR
Lycka till med plåtningen.
Ett litet tips förresten! Om du sover över kan du gå upp runt 5-tiden på morgonen. Gå ut i entrén och öppna ytterdörrarna. Är det tillräckligt kallt ute kommer den kalla luften att flyta in i lokalen som kolsyredimma. Kanonhäftiga bilder blir det, jag lovar.

Hur har du gjort dom "snurrbilderna"? är lite nyfiken på det, skulle själv vilja göra det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar