ANNONS
Annons

icc profiler och epson 3800

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Det kanske är avhandlat tidigare, men jag hittade ingen tråd jag tyckte var riktigt relevant.

När jag gör utskrifter från lightroom eller photoshop och använder egna eller tillverkarens profiler för pappren blir alltid bilden för mörk och färgerna helt uppåt väggarna? Jag kör på en macbook pro 17" och skärmen är kalibrerad med spyder 3. Och visst jag vet att den skärmen inte kan bli exakt, men det är inte heller detta jag snackar om, utskrifterna blir helt enkelt väldigt fel. Som sagt för mörka och människor som till äventyrs är avbildade ser ut som om dom har långt gången gulsot. Jag har angett rätt färgprofil och det ser ok ut när jag softproofar i PS, jag har också angett rätt papper i skrivaren och stängt av skrivarens färghanteringen. Det lustiga är att om jag skippar profilerna och använder epsons sRGB så blir utskrifterna ganska nära vad jag ser på skärmen?! Men är inte vitsen med egna profiler att det skall bli bättre?

Förmodligen har jag missat något, men knappast något elementärt. Kan någon som kan detta ge några tips?

Efter en del efterforskningar har jag kommit fram till ett par saker som kan orsaka mörka översaturerade bilder vid utskrift från Mac OsX. För det första kan profilerna för pappren finnas på flera ställen och orsaka att profilerna körs flera gånger efter vad jag förstår. När man installerar till exempel epson 3800 skapas ett paket med olika profiler som heter Pro38 Profiles, detta paket innehåller profiler för epsons papper bland annat. Om man dessutom lägger samma profiler under color sync kan detta skapa problem.
Jag testade att ta bort detta paket utan att bli av med problemet.

Det andra jag kom fram till var att skrivaren måste anges som förvald skrivare och detta ser man inte direkt under Systeminställningar utan man måste gå in på hårddisken under program colorsync verktyg enheter och titta under skrivare. Där var inte min 3800 angiven även fast den stod som förvald under systeminställningar. Jag avinstallerade alla mina epson 3800 program och installerade om, och nu tycks det fungera.

Har du sett till att PS eller LR ska sköta färghanteringen och inte drivrutinen? Jag har samma skrivare, OS, kalibrator som du och är riktigt nöjd med vad jag ser på skärmen och utskrift.

Har du sett till att PS eller LR ska sköta färghanteringen och inte drivrutinen? Jag har samma skrivare, OS, kalibrator som du och är riktigt nöjd med vad jag ser på skärmen och utskrift.

Jodå, alla inställningar har gjorts som dom skall, men jag skriver lite om lösningar här ovan om man har samma problem som jag hade. Detta är känt att man kan råka ut för detta med mac osx om man kollar runt lite på nätet. Däremot drabbar det inte alla och exakt varför verkar ingen veta.

var installeras profilerna?

Jag har också epson 3800 och till en början tyckte jag att utskrifterna var helt ok med epsons egna sRGB men nu blir de jättekonstiga ibland och jag vill använda photoshops istället för skrivarens, men jag kan inte för mitt liv hitta några printer profiler för 3800, har letat som en tok och även installerat om uppdaterad drivrutin men fortfarande finns inga profiler någonstans. Har haft R2400 förut och de profilerna hittar jag utan problem. Så min fråga är VAR ligger profilerna (och nej - finns inte i colorsync/profiler mappen) eller varför installeras dom inte med drivrutinen? (för jag tror inte dom blir installerade) Har sökt på allt .icm eller .icc
Mycket tacksam för hjälp för detta gör mej galen.

Senare redigering:
Äntligen tack vare tidigare inlägg om ColorSync verktyget ovan hittade jag var profilerna ligger (Library/Printers/EPSON/InkjetPrinter/ICCProfiles/) men jag är tvungen att öppna dom i ColorSync och spara om alla till colorsync-mappen för att kunna använda dom i PS. Ska det verkligen vara så krångligt? Och varför visas dom inte när man söker?
Nu återstår att se om utskrifterna blir nåt bättre med dessa fabriksprofiler eller om jag måste satsa på egna profiler...

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar