Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ICC/kalibrering - grunderna.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mackan2

Aktiv medlem
Jag har sökt och läst men inte förstått speciellt mycket (får skylla på att jag är febersjuk).

Mitt problem är att jag har en ny bärbar dator (Dell inspiron 6000) som jag vill redigera foton på. Har sedan tidigare en dator med CRT-skärm. På den ser mina bilder bra ut, har manuellt justerat inställningarna efter en utskriven bild. På den nya bärbara ser bilderna väldigt annorlunda ut.

Det finns inga inställningar på skärmen. Så jag antar att enda vägen är att hitta en icc-profil för skärmen (eller köpa en kalibreringsapparat)? Det borde inte vara så stor skillnad på panelerna i olika bärbara datorer, så en inställning borde väl passa till de flesta?

Vet inte om jag är helt ute och cyklar här, men jag tror att det är såhär.

Slutfråga: Vart hittar jag lämplig ICC-profil? Hur har Du kalibrerat din bärbara?
 
Hej
Du bör kalibrera din dator med extern kalibrator exv EyeOne 2. Generella profiler är oftast helt odugliga i bildsammanhang.
En kalibrering och profilering betyder att din skärma har bättre förutsättningar att återge bilder.
Hur bra bilderna ses beror på skärmens förmåga samt i vilket omgivningsljus bilderna betraktas i.
Flera bärbara pc kan inte läsa den profil du har åstakommit genom profileringen, ta reda på om ditt grafikkorts programvara stödjer dessa data.

Mikael
 
Tack för svar.
Har efter en massa experimenterande i adobe gamma lyckats med en skaplig inställning som fungerar generellt för alla program utom rawshooter, lyckat! :) Kör jag igång adobe gamma efter att jag startat rawshooter så funkar det dock.

Får leta efter en kalibrerare i staterna om jag känner behovet. Antar att det kommer fungera på mitt grafikkort, ett ati x300.
 
Mackan2 skrev:
Antar att det kommer fungera på mitt grafikkort, ett ati x300.
Jag har en nyköpt Dell Latitude D610 som har ett ATI Mobility Radeon X300 (nog samma som ditt grafikkort?), det funkar alldeles utmärkt att profilera den inbyggda skärmen - jag har Pantone ColorVision OptiCAL 3.7.8 med Spyder.
 
Finns det inga sådana kalibreringsprylar att hyra?
För visst kör man dem bara en gång?

Kanske ska ta med datorn till en affär för en demo! :)
 
Mackan2 skrev:
Finns det inga sådana kalibreringsprylar att hyra?
För visst kör man dem bara en gång?

En gång i månaden är väl ett lämpligt intervall. Så du får nog springa runt mellan en massa affärer.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.