Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IBM Microdrive vs CFII

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Jag ska köpa en D70 eller en 300D. Varför ska man INTE köpa en IBM Microdrive då man kan få nästan dubbelt så mycket minne för pengarna jämfört med CFII.

Stötkänslighet?

Lagringshastighet?

Hållbarhet över tiden?

Andra problem/fördelar?

Läste i en artikel att en snubbe glömde en microdrive fickan på byxorna när dom tvättades. Funkade bra efteråt....

Hehe, det låter ju betryggande. Men jag ville nog mer ha en förklaring varför två lika "stora" produkter kan konkurrera när den ena kostar dubbelt.

Drar driven mer ström, är långsam att starta eller ...? NÅT måste det ju vara.

Har använt en 1 gigs microdrive i drygt ett år och har inte haft några problem. Den drar minimalt med extra ström och läser och skriver helt ok. Vad jag förstår så var det vissa problem med de äldre, mindre microdrive:arna som skapade ryktet om driftproblem även på 1-gigarna.

jag har två 1GB microdivar. De funkar helt OK, men är lite väl långsamma jämfört med Ultra II kort om man har en snabb kamera.

Jag funderar på att köpa en microdrive och ha privat som extra när jag behöver mer minne än normalt (främst på resor) - just för att de kostar hälften.

Är microdriven (helt) tyst?

Och jag ska precis göra en längre resa, jag tvekar att släpa med mig min gamla laptop, men att köpa en packe microdrivar är inte riktigt gratis.

Den låter ju inte som en datorhårddisk precis. I bland kan man höra ett svagt tickande. Men jag tror knappast att du kan störas av det lilla knappt hörbara ljudet.

Jag kör med fasta kort, jag litar mer på dom när jag fumlar och tappar dom i golvet vilket jag gjort ett par gånger samt att andra som vill titta på det lilla minnet också gjort.
Samt att jag har 3 vänner som fått sina MD's förstörda när dom ramlat ner från skrivbordet eller när dom själva tappat dom och en som helt enkelt gav up efter 1 år efter en tids "click of death".
Sen vet jag fler som haft problem med sina MD's när det varit kallt ute (-grader).. dom funkade inte alls.. men funkade igen när dom kom in i värmen.

MD funkar säkert toppen men känns för känsliga för mig.
Jag har en gammal 340mb MD som jag hade i en liten kamera en gång, ibland fick jag korrupta filer på den som inte gick att rädda, men den använder jag aldrig längre.
Jag kör med 2st 512mb CF kort och om så behövs en bärbar X-Drive II med 40gb i fickan att tömma ner på om det blir på det viset.

MVH / J

Jag har använt 340 och 1 gigs MD och aldrig haft några problem. Visst - man bör ju inte kasta prylarna i golvet, men det gäller all hårdvara eller? Sen är hastigheten försumbar av flera olika anledningar. Jag har inte haft problem med hastigheten till min kamera. Jag har använt min MD i -20 grader och den har inte stannat.

Det är min erfarenhet av MD

Microdriven är lite känsligre om man tappar den i gb

Microdriven är det billigste och snabbste alternativet...får mest för pengarna...
Det negativa är att IBM microdive på 1 Gb kan pajja om man tappar den i golvet...med andra minnsekort som t.ex compact fash..etc..kan man slänga den i golvet utan den går sönder...
Microdriven är en liten hårdisk...men det finns en microdrive på 2.2 gb (2500 kr) som är lite tåligare...där lyfts läshuvudet bort när du tar ut minnsekortet..

/Razz

Sen jag fick min Dimage 7 i augusti 2002 har jag bara använt Microdrive, ja jag äger inte ens ett vanligt CF kort (jo nånstans har jag ett 16MB kort som generöst följde med min A1:a *asg*) och peppar peppar jag har inte haft några problem. Å andra sidan har jag aldrig använt den i kallare än -23 grader eller varmare än +38 grader i skuggan.

Jag fick med en Dimage 7 (ökänd som strömförbrukare i sej själv) ofta ut över 300 bilder med fyra AA-batterier...

Å andra sidan har jag varit rädd om dem, har två, o hittills inte tappat nåt från högre höjd än en meter... tänker du kasta dem i väggen ofta så rekommenderar jag definitivt CF-kort, det blir billigare i längden!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar