Annons

I vilken utsträckning klarar kamerorna fukt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna-Maria Håkansson

Avslutat medlemskap
Är en glad nybliven amatör med en nikon d40.

Hur mycket fukt klarar kamerorna igentligen? Funkar det att fota trots ihärdigt snöväder? Bästa tips för att skydda kamera + objektiv?

Funkar verkligen påse-tricket? När du har fotat ute i högre minusgrader ska kameran sedan läggas i en plastpåse inne för att "tina" i lagom takt.
 
Funkar verkligen påse-tricket? När du har fotat ute i högre minusgrader ska kameran sedan läggas i en plastpåse inne för att "tina" i lagom takt.

Jag har varit ute med min D60 i riktigt kallt väder med snöfall så den blivit rejält fuktig, och sedan kommit in i värmen hemma och genast överfört bilderna till datorn, utan att ha den i nån plastpåse. Det är nog förstås bättre om den får värmas upp i sakta mak i en plastpåse då risken för kondens är klart mindre, men jag tror inte min kamera har fått några men av min behandling ändå. I alla fall funkar den absolut utmärkt än så länge...
 
En annan variant är att ta ur minneskortet ur kameran innan du kommer in och sen låta kameran ligga kvar i en sluten kameraväska ett tag, så värms den upp aningen långsammare och risken för att få kondens blir mindre.
 
Jag var ute och fotade i snöstormen i går (se bild). Hade en D300 med 70-200/2.8 och en D700 med 24-70/2.8. Det var en del is på kamerorna, mycket snö på objektiven. Var ute i ca 4 timmar. När jag kom in blåste jag av snön så gott det gick. Kamerorna funkar bra även idag.
 
Funkar verkligen påse-tricket? När du har fotat ute i högre minusgrader ska kameran sedan läggas i en plastpåse inne för att "tina" i lagom takt.

Det är inget "trick" det är högstadiefysik.
Varm luft kan hålla mer fukt än kall luft. När varm luft kommer i kontakt med en kall yta kyls luften ned, och kan plötsligt inte hålla lika mycket fukt längre, fukten blir då kvar på den kalla ytan (kameran). Om du stoppar kameran i en hel plastpåste och knyter åt ordentligt innan du går in kommer den varma luften inte åt den kalla kameran, och kondens uppstår i värsta fall bara på påsens utsida. När kameran nått rumstemperatur går det bra att plocka ut den.

Om man inte tror på att det fungerar så (vanligare än man skulle kunna tro) så kan man övertyga sig med några experiment. Ett par glas, en plastpåse och en frys duger gott som experimentunderlag.
 
Har tyvärr förlorat en bra kamera till fukt . Mitt eget fel . Fotade i regn . Saknar den Samsung Digimax S1000 Kameran , bästa jag har haft . I vallåkra i Augusti dog min Samsung L310W men jag hade sådan tur att när den väl fick torka så fungerade den igen . Detta var dock kompaktkameror och en systemkamera är säkert bättre skyddad men för mycket vatten ska dom nog inte utsättas för.
 
En D40 klarar sig sådär bra mot fukt. D200 och D300 har tätningar, men de är inte vattentäta för det.

Fuktproblemen blir inte så stora om man låter kameran vädra sig mellan gångerna, men i tropisk fuktighet och ihållande och upprepat regn så knäcks den bästa kamera till slut. Fotografera du med förstånd, torka bort fukt på ytan, och låt sedan kamera och objektiv vila i ett skåp (typ, linneskåpet), torrt, alla luckor öppna och med objektivet särat från kamerahuset om du är minsta orolig. Då går eventuell fukt ur hus och objektiv, lugnt och sakta.

Exempel: I hallen till en fuktig fjällstuga, med våta kläder och konstant imma efter 6-8 varma innevånare är en mardröm för kameran som precis varit utomhus, hur torr den än är.
 
Något som är viktigt att tänka på är att även objektivet måste vara vädertätat, en vädertätad kamera med ett ovädertätat (o som i icke) objektiv är ingen lyckad kombinationen.

/Karl
 
Det är inget "trick" det är högstadiefysik.
Varm luft kan hålla mer fukt än kall luft. När varm luft kommer i kontakt med en kall yta kyls luften ned, och kan plötsligt inte hålla lika mycket fukt längre, fukten blir då kvar på den kalla ytan (kameran). Om du stoppar kameran i en hel plastpåste och knyter åt ordentligt innan du går in kommer den varma luften inte åt den kalla kameran, och kondens uppstår i värsta fall bara på påsens utsida. När kameran nått rumstemperatur går det bra att plocka ut den.

Om man inte tror på att det fungerar så (vanligare än man skulle kunna tro) så kan man övertyga sig med några experiment. Ett par glas, en plastpåse och en frys duger gott som experimentunderlag.

Undertecknad prefererar att icke traktera schatullet samt associerande utensilier och okularer i sankliga liaisoner. Postulatet tolkades som systematiserad kunskap. Men föga exercis vore fägnande =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.