Annons

I vilken ordning köper vi?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min korta digitala historia...

1. - Canon 350D (512MB minne) + Sigma 18-50/2,8

2. - Canon 85/1,8

3. - Canon Speedlite 430EX

4. - Canon 70-200/4L IS

5. - LowePro Stealth reporter 200Aw
(den gamla GAMLA väskan blev för liten)

6. - Mer minne 2GB


I framtiden... på önskelistan

7. - 24/1,4L alt. 35/1,4L

8. - Efterföljaren till 5D

9. - Canon 16-35/2,8 II

Sen behöver jag inte nåt mer. Tror jag.....
 
År 2004
1. 20d
2. 17-40mm 4,0
3. 100-400mm 4,5-5,6
4. 180mm 3,5 macro(tamron)
År 2005
Sålde 100-400mm
Köpte 400mm 5,6
År 2006
Sålde 17-40mm
Köpte 35mm 1,4+5D
År 2007
Sålde 20D+5D
Sålde 180mm 3,5macro+400mm 5,6
Idag har jag kvar 35mm 1,4 men har ingen kamera!!
Funderar på en Ricoh Gr för gatufoto och ev. förhoppningsvis uppgraderad 30D. Kommer förmodligen sälja av 35mm 1,4 och enbart införskaffa 300m 4,0 för fåglar, fjärilar, sländor.
Ja, en riktig "velepelle" är man och aldrig blir man riktigt nöjd!!
Mvh Thomas
 
jimh skrev:
Köper kamera med medföljande objektiv (usch vad gammal jag känner mig när jag inser att jag inte vill ta det nya ordet "kitobjektiv" i min mun. Den första förekomsten av ordet på fotosidan är så sent som 2003. Innan dess hette det "medföljande plastzoom" ;)
[/list=1]
Du är nog ändå inte så gammal, Jim. När jag köpte min senaste systemkamera, som jag fortfarande använder, kallades "kitobjektivet" för normalobjektiv.

Olle
 
Hörni, Sluta retas med stackars Matilda ! Hon som så många med henne (vi som har full koll på det här med zoom och fokus är i minoritet) har nog blandat ihop zoom med fokus som växer på längden när man fokuserar på nära håll.

/ Erik (som försöker att inte vara en besserwisser)
 
1. avverkar ett par kompakter.

2. tycker det verkar coolt med systemkamera. Lyckas ha en Pentax Me Super i tre månader innan den pajar.

3. Kommer på att mor o far har ett OM-system och avverkar tre hus innan jag säljer alltihop för att en manuell Nikon är det häftigaste.

4. Köper en FA med normal och halvkass telezoom.

5. kompletterar med 28 och 105, som senare byts mot bättre/ljusstarkare varianter av samma brännvidd.

Härjar här mycket i mörkrummet. TriX och AGFA 111.

6. Köper och säljer att antal halvobskyra analoga kompakter.

7. Skaffar mellanformatare. Rolleicord

8. Skaffar andrahus. F801s

9. Köper fet telezoom.

10. Går på fotoskola. Köper trasig F3.

11. Tröttnar på telet, säljer och skaffar nytt förstahus samt en kraftig vidvinkel.

12. Skaffar efter stor vånda ett digitalhus.

13. Mera analoga kompakter.

14. Äntligen en bra normalzoom. Skönt att slippa skruva av och på objektiv så förbaskat.

15. Experimenterar mycket med gamla mellanformatsobjektiv till småbildshusen, och funderar på att bygga storformatare. Smittad av Cato Lein...
 
1. Får överta min fars Minolta SRT 101 när jag ska läsa foto som tillvalsämne.

2. Elektroniken brakar samman, inser att det blir billigare att köpa en begagnad och investerar då i en Minolta SRT 100X för 300kr. (2004).

3. Dags för digital systemkamera. Det blir en Nikon D1.
Valde bort Minolta då jag ändå skulle få börja om från scratch, med ny uppsättning objektiv.

4. 50mm 1.8D och några månader senare Nikkor 35mm 1.4

5. Nikkor 28-105mm 3.5-4.5D och Nikkor 105mm 2.5 Ais. Efter lite mer än 1 år säljs zoomen.

6. Sigma 24mm 2.8 Macro.

7. Byter upp mig till en Nikon D1H när jag snubblar över ett fint ex till ett riktigt bra pris.
 
Kan bidra med lite egen historik som lite tidsfördriv mellan skurarna...

1. Lånat pappas ilford på 50-talet.
2. Lånat pappas ??? småbild på 60-talet.
3. Egen Konica T3/T4 med diverse optik på 70-talet.
4. Chinon digital ??? 0,3 mpix. 1994 el 95.
5. Kodak DC120, 1 mpix. Bort med Chinon. 1996 el 97.
6. Canon Ixus 400. 2003.
7. Canon 350D med kit-objektiv + Sigma 70-300 APO DG Super Macro II...typ. Canon 28-105 USM. Två gråfilter och ett polfilter. EF 70-300 IS. Stativ. Fjärrutlösare. Bort med Sigma 70-300. 2005.
8. Kenko Tele-Plus 1,4. EF 70-200 f4L IS. EF 17-40L. 50 f1,8. Bort med 70-300 och 50 1,8. 2006.
9. EF 50 1,4. EF 100 2,8 USM Macro. Nu är det bara Canon som gäller!!!

Tankar inför framtiden:
Väntar på nya versioner på EF 300 4L IS/EF 400 5,6L och efterföljare till 30D och 5D. Målet är en fullformatare och en 1,6-croppad ersättare/komplement till min 350D som jag troligtvis har kvar och kör den i "botten" liksom jag gjort med T4an, Kodaken och Ixusen.
 
Senast ändrad:
Re: Re: I vilken ordning köper vi?

tettimul skrev:
37. En fotoordbok för besserwissrar så man vet att zoom är ett objektiv med variabel brännvidd och inte samma sak som teleobjektiv.
Inte länge sedan än idag var jag på Sony Center i Stockholm. I montern har de ett 300/2,8 med en skylt: "300/2,8 Zoomobjektiv."

Försökte förklara för expediten att det är en omöjlig kombination. Tror inte att han förstod vad jag menade... De hade i och för sig allt möjligt från Sony där. Foto var kanske inte hans kompetens.
 
Tänk vad skönt det är att läsa om alla digitala
prylnissars erkännande av att de är prylnissar och inte fotografer/bildskapare.
Den sistnämda kategorin saknas på FS, det är alltför många prylnissar med klåda i höger pekfinger.

Med en portion ironi...
/Thomas..
 
ThomK skrev:
Tänk vad skönt det är att läsa om alla digitala
prylnissars erkännande av att de är prylnissar och inte fotografer/bildskapare.
Den sistnämda kategorin saknas på FS, det är alltför många prylnissar med klåda i höger pekfinger.

Med en portion ironi...
/Thomas..

Ja visst! Det finns säkert många konstnärer som skapar undebara konstverk med spett...sen att det finns spett med olika finesser och kvaliteter här i världen är ju bara underbart och till fromma för kreativiteten... ;-)

Mycke ironi här oxå...
/Leif
 
Hade sen tidigare ett halvkasst 3-bensstativ, som jag fortfarande kör med vid behov.

1. Köpte paket som innhöll:
Canon EOS 400D
Ef-S 18-55
Sigma 70-300
2 st UV-filter
Minneskort 2gb
Väska
2. Extra batteri
3. Trådutlösare
4. Mono-pod
5. Sigma 17-70
 
1.Dmc-fz-25
2.får stativ, monopod och tripod
3.delbetalar en 400D med kitgrejjer med farsan
4.köper tamron 90mm/2.8 + filter
5.köper batterigrepp
6. köper tamron 17-50/2.8 + filter
7. köper större väska
framtid

8.Jag vinner 50 000kr i månaden i 25 år.
9.köper 1Ds MkIII + 1D Mk III

10.1200mm för 850 000 inköpes för attt jag återigen vinner på lotteriet. denn gång ensamn om en jackpot på v75 för 68 miljoner.

11. 16-35 mk II + 24-70

Sedan blir jag senil och glömmer bort att jag gillar fotografering och köper mig en Ferrari F40 F50 så att jag till slut får lov att köpa en Ferrari Enzo av självaste ferrari. Sedan pimpar jag den och byter ut V12:an mot en v18 och kör Taxi med den.
 
Innan jag köpte på mig någon systemkamera så kollade jag runt på fotosidan väldigt mycket och kom underfund med att folk köper på sig saker de sedan kommer byta ut eftersom de inte är nöjda.
Därför försökte jag hålla mottot att köpa på mig saker som kommer hålla under en längretid framöver (men kameran kommer jag nog uppgradera om ett par år :)

1. begagnad Canon EOS 350d + kitobjektiv
2. begagnad Tamron 17-50 2,8
3. begagnad Canon 50 / 1,8
4. Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
5. Lowepro Mini Trekker AW

2 = Eftersom jag gärna plåtar natur framför porträtt och upplevde kitobjektivet som dåligt vid sämre ljus

4 = Tänkte att om det är något jag inte ska köpa begagnat så är det stativ & kulled, dessutom köpa något som kommer hålla för framtida uppgradering av objektiv och kamera.

5 = Också nytt, ville inte ha någon annans sunkiga väska :) Tänkte på samma sätt som i 4 här. Med stativet (3 kg) monterat bak på väskan så blev jag förvånad över hur lätt det kändes och att jag varit lite orolig för tyngden i onödan. Det hjälper nog en hel del att dra åt axelremmarna.

Nästa inköp blir nog en telezoom upp till 300 mm, fast på 4,0 eftersom 2,8 är ruskigt dyrt! Sedan ska jag nog leta efter en begagnad blixt samt fjärrutlösare. Hittills känns det som man gjort allt i "rätt" ordning iaf :)
 
Så var man inne i denna tråd igen då...
Fotoväskan har ju uppdaterats en smula den sista tiden så nu ser det ut så här:

- D50 med kitobjektiv 18-55
- Sigma 70-300
- Crumplerväska
- Fjärrutlösare
- Sigma 28-70/2.8
- Tokina 19-35
- Stativ Velbon Delta
- Sigma 10-20
- Säljer D50
- Köper D80
 
Intressant tråd. Det slår mig några saker när jag ser vad som skrivits och vilka foto(pryl)historier som dras:

- Jims generella sammanställning passar väldigt bra in på de flesta historier som räknas upp. Fast inte så konstigt med det perspektivet på fs han har.

- Det är skrämmande vad få som jobbat med vanlig film i en systemkamera. Är det för att detta forum i sig, eller fotosidan som helhet, mest frekventeras av teknikintresserade snarare än fotointresserade? Dvs att vi har ett problem med urvalet? Det skulle förvisso inte förvåna mig om många som har lite längre historia i fotograferandet inte känner för att dra upp en lång historia i en diskussion som denna... Å andra sidan kanske det är sådan omsättning på de som är (för stunden) riktigt fotointresserade att de som är det idag har en heldigital historia. Angående film så tror jag att långsamheten och kravet på eftertanke var bra för den som ville lära sig att fotografera. Nog för att det är bra med direkt feedback som på en digitalkamera, men eftertanken förloras lätt. Tror min tanke är något åt det hållet som Terje Hellsø skrivit så ofta, att man måste tänka efter före. Att fotograferandet inte är något som går fort. I alla fall inte om man vill ta bilden som är speciell.

- Det är kul att se att det finns så många som tar första steget och börjar fotografera. Det är inte ett lika stort kliv idag som det var en gång. Samtidigt ser man många som tar för stora tekniska kliv direkt i början, det blir för dyrt. Hur som helst, ju fler som börjar, ju fler borde fortsätta.


Själv har jag inte fotat särskilt länge. Började med pappas Canon EF med två normaler och diafilm tidigt 90-tal. Mot slutet av 90-talet kompletterade jag med en FD 85-300/4.5 S.S.C. som jag fortfarande har kvar. Det är få bilder jag tar idag som når samma kvalitet (tekniskt och bildmässigt) som de jag tagit med det. Å andra sidan, sedan tidigt 2000-tal har det varit så dyrt med dia och framkallning att jag fotat mindre av den anledningen. En D100 kunde inte mäta sig i kvalitet med velvia. Så resultatet blev mindre fotograferat. Numera har jag åter en utrustning som ger mig den bildkvalitet jag vill ha, D200 och en F100 och lite objektiv, och jag kan ta med mig dem ut när jag vill (D100 och regn kändes väldigt riskabelt. FE:n och duggregn var inga problem). Tyvärr har jag ett stort problem: jag måste hitta tillbaka till känslan i fotograferandet som jag hade med EF:n. Det kommer att ta tid, och lösningen är inte att ta fram den kameran igen.
 
=D

1.400D kitobjektiv + crumpler väska +4 gb minneskort
2. Extra batteri
3. Tamron 17-50 objektiv med UV-filter
4. Stativ
5. Fjärrutlösare
6. Blixt
7. Zoom objektiv, typ 70-300 eller något.
8. Studio =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.