Annons

I vilken ordning köper vi?

Produkter
(logga in för att koppla)
1. Kodak Instamatic 100 (Ca 1965)
2. Beg Praktica Super TL med 50/1,8 och ett bedrövligt dåligt 135 mm tele och en sanslöst kass 28 mm vidvinkel (1973 eller nåt sånt)
3. Olympus OM-2 med 35/2,8(1977?)
4. Zuiko 100/2,8 (1978?)
5. Minox 35 GT (1986)
5. Tokina MF70-210mm f/4-5.6 SZX (1986)
6. Minolta DiMage 7i (2004)
7. Ett billigt skitstativ (2004)
8. Diverse Cokinfilter (2004)
9. Canon EF 35-80mm f/4-5,6(2006)
10. Canon 350D med kitobjektiv + 50/1,8 + Sigma 70-300 DG APO samt Sigma EF-500 DG SUPER. Dessutom minneskort och UV-filter (2006)
11. Polfilter, fjärrutlösare, extra batteri (2006)
12. Omvändningsringar för att leka med extremmakro (2006)
13. Stativ Feisol CT-3401 (2006)
14. Kulled Manfrotto 468RC2 Proball (2006)
15. Sigma 105mm f/2.8 EX Macro (2006)
16. Zenitar 16/2,8 (2006)
17. Sigma EX 10-20/4-5,6 EX DC HSM (2007)

Tja... nåt sånt var det visst. Visst ja! En ryggsäck köpte jag nånstans vid pkt 11-12, och nåt minneskort ska också stoppas in i listan ovan. Nu suktar jag efter att byta ut telezoomen mot ett fast 300/4 men det lär nog dröja.
 
1) Koper 10D med kit objektiv
2) Koper EF 28 - 300 L IS USM
3) Saljer allt och flyttar till USA
4) Koper 20D med Sigma 28 - 300
5) Koper 100mm Macro for att ta bilder pa rosor at en van.
6) Koper 85 mm 1.8 for portratt
7) Koper 16 - 35 2.8 for vidvinkel
8) Koper 580EX for ett nyarsfestfotojobb
9) Koper 50 mm 1.4 for konsertfoto
10) Koper Quantaray 350OO tripod
11) Koper 70 - 200 2.8 IS
12) Koper Manfrotto stativ eftersom Quantaray in racker till 70 - 200
13) Koper 5D efter att ha lanat en vans 5D i en vecka
14) Koper 50 1.2L for att ha ett riktigt snabbt objektiv for fest/vimmelfoto utan blixt, fungerar toppen med 5D och ISO 1250
15) Koper Manfrotto monopod
16) Koper 400 5.6 L
framtid
17) 300 2.8 IS for att ta bilder pa Orlando Magic NBA basket
18) Snabbare hus, formodligen 1d3 pga basketfoto


Frilanssportfoto i USA ar intressant, vet inte hur det ar i Sverige, men har sa kollar alla tidningar pa dina bilder, och har du en bild de vill ha, far du en check pa $4000 per bild.
 
ulricahdesign skrev:
Det här var ju riktigt kul.. jag hänger på :))

1. Köper kompaktkamera Canon Powershot A80
2. Blir medlem på FS och smittas av prylgalenheten. Livsfarligt, pinsamt men sant.
3. Köper en Canon 350D med kitobjektiv
4. Köper Canon 60mm-macro och Sigma-blixt
5. Köper Sigma 70-200/2.8 plus extender 2x och en ryggsäck till det hela plus lite filter.
6. Säljer macrot, blixten och zoomen pga att pengarna behövs till annat viktigare.
7. Köper Canon 30D pga att sökaren i 350D'n inte passar mina ögon. Har dock provat 30D'n ganska mycket för att se att det var nödvändigt.
8. Säljer 350D'n inkl. kitobjektiv till en kompis.
9. Köper en 50mm/1.8 för att den var billig och för att jag saknar porträttobjektiv.
10. Köper på nytt ett 60mm-macro för att det är så jäkla bra. Passar på att även investera i en Canon 10-22 med tillhörande avtonade filter för älskade landskapsbilder.
11. Säljer 50mm då jag inte behöver två likvärdiga brännvidder. Köper också på mig ett begagnat Manfrotto 055-stativ.
12. Köper Canon 70-200/4 utan IS och bedrövas av att jag inte kan fota utan IS.
13. Köper ett begagnat Canon 28-135 med IS vilket är ett kanonobjektiv.
14. Säljer 70-200/4 utan IS
15. Köper 70-200/2.8 L IS och ångrar mig direkt.
16. Säljer 2.8:an pga tyngden och köper den nya 70-200/4 L IS USM.. vilken glugg :)
17. Säljer 28-135:an vilket jag tokångrar!!
18. Köper Tamron 28-75/2.8 för att kompensera den saknade 28-135:an och samtidigt få lite mer ljusstyrka för inomhusbilder.
19. Köper en blixt.. canon 430EX.. och samtidigt köper jag en Tamron 90/2.8 macro för Canons macrogluggar inte ger mig klotrunda reflexer.
20. Min kompis vill köpa Tamronen så jag hugger till på ett Canon 24-70/2.8 nu när jag ska fota lite bröllop och tycker den verkar grymt bra!
21. Tycker plötsligt att kameran är förbannat tung och inser att 24-70'n väger på tok för mycket för att använda kameran till vardags.
22. Säljer 24-70'n
23. Köper tillbaka Tamron 28-75 på nytt, äntligen blir kameran mer lätthanterlig.
24. Köper en Tamrac 5549 så jag kan ha kameran med till jobbet varje dag utan att den ska bli kladdig av matlådorna :). Köper dessutom en Lowepro micro för att ha som "handväska".
25. Köpt en Powershot A640 till dottern
26. Väntar just nu på en Powershot G7 som komplement till 30D'n. Har också beställt ett Velbon resestativ pga att Manfrottot är för tungt att släpa på när man åker utomlands tex :)

Sen tror jag det får vara lugnt en stund :)))).

Ha Ha :() Vilken resa Du har haft!
 
Min digitala systemkamera tid.

köper en 300D och använder mina gamla objektiv från analogtiden.
köper en 20D med 17-85 IS
köper en 580EX för att jag har tröttnat på min gamla blixt från analogtiden.
säljer 300D men alla gamla objektiv.
köper ett Sigma 70-200/2,8
köper ett Sigma 80-400 OS
köper en Sigma 1.4 extender
köper en 350D för att jag behöver 2 kameror då jag börjat att sälja nyhetsbilder.
säljer Sigma 80-400 OS
köper ett 300/4 IS
säljer Sigma 70-200/2,8
köper ett 70-200/2,8 IS
köper en 50 1,8
köper en 24-70/2,8
ger 350D till frun köper en 20D till för att jag vill ha två lika kameror.
köper en 580 EX till
säljer min Sigma 1,4
köper en 1,4 extender
köper en 2,0 extender
köper ett 16-35/2,8 tjänar viss för mycket pengar på bildförsäljningen ;)
köper ett 100/2,8 macro
säljer båda 20D för att köpa en kamera med bättre AF mm.
köper en 1dmk2n men saknar ganska snabbt två kameror.
köper en 5D
köper ett 85/1,8 för att 5D är kräsen på objektiv
säljer mitt 50/1,8
köper ett 50/1,4
köper ett 300/2,8 IS
säljer 300/4 IS
köper ett 500/4 IS
byter 5D mot en 1dmk2n till.
köper en 135/2,0 för att få ett snabbare objektiv till innebandy.
säljer frugans 350D och köper en 400D till sonen.
köper ett 100-400 IS till sonen
köper en 1.4 extender till
köper ett 400/5,6 bara för att det var så billigt i annonsen, inpulsköp !
köper en ny 400D till frun efter att haft dåligt samvete att jag sålde hennes kamera och köpte en ny till sonen istället.

Som tur är alla saker köpta med intjänade pengar på blidförsäljning.
 
Det här är inte min resa, men jag har ju varit med ett tag på fotosidan och sett något slags generellt mönster som verkar gälla många ;)
  1. Köper kamera med medföljande objektiv (usch vad gammal jag känner mig när jag inser att jag inte vill ta det nya ordet "kitobjektiv" i min mun. Den första förekomsten av ordet på fotosidan är så sent som 2003. Innan dess hette det "medföljande plastzoom" ;) I samband med detta köps något slags väska in som rymmer hus och plastzoom. Men först efter en lång diskussion kring huruvida det verkligen är värt att köpa en systemkamera när kompakterna ju har både fler pixlar, megigare zoomar och vinklingsbarare lcd-skärmar.
  2. Ser skarpa artporträtt på favoritmotivet på fotosidan och börjar sakna en längre brännvidd. Frågar i forumet efter ett objektiv som man kan "zooma med" så man "kommer närmare". Det brukar sluta med inköp av ett 70-300 av något slag.
  3. Nu köps en väska in. Den här gången är det en liten ryggsäck som rymmer kamera, två objektiv och ett äpple.
  4. Ganska snabbt kommer insikten om att bilderna inte blir skarpa och att det beror på bristande stabilitet. Forumtråd startas, det entydiga rådet blir Manfrotto 055, men inköpet blir ett Cullman i aluminiumprofil och plast.
  5. Här någonstans ledsnar fotografen på sina bilder och tycker det verkar som om gräset är grönare om man går lite närmare. Makroobjektiv måste köpas in så man kan plåta trädgårdens blommor i strålande solsken! Sagt och gjort - forumtråd startas i ämnet. Runt 100 mm blir domen, och ett sådant brukar införskaffas också. Märkligt nog har detta råd varit detsamma sen småbildstiden trots förändrade bildvinklar med småsensorerna. Nåväl, ett 90-105 mm-makro finns nu i fotografens ägo.
  6. Efter att ha hämtat sig från chocken att det bara fanns en ring att vrida på på det nyligen inhandlade makrot kommer insikten om att variabel brännvidd inte finns på alla objektiv. I samband med felsökningen börjar hon snubbla över webbsidor där det mytiska 50/1,8-objektivet nämns. Insikten slår till som en bomb - hur skall man kunna framstå som en riktig hardcorefotograf utan ett sådant. Billigt är det också, och skärpedjupet sen. Det är köpt!
  7. Objektiven får inte längre plats i ryggsäcken och stativet håller inte för kraven. En lite större ryggsäck och ett Manfrotto 055 köps in.
  8. Fotografen ledsnar återigen på sina bilder och funderar på vad som gått snett. Jo, de flesta bilderna tas ju faktiskt med plastzoomarna trots allt. Uppgradering av dessa sker. Nu slås det på stort och två tunga f/2,8-zoomar köps från Sigma (de får plats i den nya väskan om man lämnar de fasta objektiven hemma).
  9. Uppgraderingen hjälpte inte. Det är fortfarande något som saknas i bilderna. Ångesten börjar komma - har man köpt för mycket prylar? Har tekniken tagit över? Kanske blir det bättre om man återvänder till ursprunget? Sagt och gjort, zoomarna ställs i skåpet och byts ut mot idel fasta objektiv. Efter lite shoppande finns nu plötsligt alla de klassiska brännvidderna i ljusstarka versioner i väskan.
  10. Någonstans här väcks nyfikenheten på film. Man har ju läst så mycket på fotosidan om gamlingarna som hade såna där polyesterremsor i kameran och i vissa fall inte ens behövde batterier för att fotografera. Nostalgin slår till! Härifrån finns lite olika spår, alltifrån den förnuftige som köper en småbildskamera i samma system som digitalaren till hardcorewannabeanalogfetischisten som ropar in både mellisar och storformatare på Tradera.
  11. Nu räcker inte väskan till längre oavsett vad man gör. Tiden ägnas åt att fundera på vilka grejer som skall tas med ut istället för att vara ute.
  12. Filmgrejerna säljs när insikten kommer att det är mer komplicerat än att droppa en rulle på entimmeslabbet runt hörnet om man vill ha bra resultat.
  13. Här någonstans verkar det som om man väljer en av tre vägar. Antingen sansar man sig, renodlar sin utrustning lite och utvecklar sina bilder genom fotografering. Eller så fortsätter man på inslaget spår och byter ut alla sina Sigmor mot vita originalrör med röda guldränder (och kompletterar luckorna, typ 600/4, 300/2,8, 14/2,8, 1Ds Mk MCIVXCII). Eller så står det "Senast inloggad: Två år sen" i medlemsprofilen. Vilken riktning den sista gruppen gått inför kan jag ju bara gissa, men sannolikheten är väl stor att de hittat ett nytt område att fokusera sin konsumtionshunger på
    [/list=1]
 
Mycket underhållande tråd. Kan ge min historia

-3. Växte upp med en far som hade mörkrum hemma i vad som senare blev mitt rum.
-2. Lånade ibland hans systemkamera och köpte en egen kompaktkamera. Fotograferade mycket men utan någon särskild tanke bakom, ville mest ha bilderna som minnen av särskilda platser/händelser
-1. Köpte en digital kompaktkamera med 10x optisk zoom som fick hänga med i 7 år

0. Nu är vi framme vid årsskiftet 2006-2007 och saker speedar upp något

1. Köpte en EOS 350D med kitobjektiv plus 2GB minneskort
2. Köpte UV-filter till objektivet
3. Köpte Batterigrepp, Sigma 70-300, trådutlösare, UV-filter till sigman samt diverse rengöringsprodukter
4. Lånade ett EF 50 1,8
5. Köpte ett Velbon-stativ
6. Köpte en blixt
7. Köpte ett EF 70-200 F4 L
8. Köpte ett B+W UV-filter till 70-200:an
9. Sålde Sigma 70-300:an
10. Köpte en kombinerad laptop/kameraväska
11. Köpte EF 100 2,8 macro
12. Köpte B+W UV-filter till macrot
13. Köpte ett billigt ministativ för att kunna använda för macrofoto krypandes på gräsmattan
14. Kände att mitt fotointresse som funnits latent hela livet var tillräckligt starkt för att det var ok att uppgradera kamerahuset så jag köpte ett 30D hus utan objektiv
15. Sålde 350Dn inkl batterigrepp och kitobjektivet
16. Lånar ett kitobjektiv

Där är jag idag. Önsakemål om kommande inköp är en robust, snabbfokuserande normal/vidvinkelzoom så att jag kan lämna tillbaka kitzoomen, extender till 70-200an, mellanringar till macrot, stabilare stativ mm mm =)

Har mina uppgraderingar gjort mig till en bättre fotograf? Knappast, men köpandet är just nu en del av tjusningen.
 
Hmm, skall vi ta det från början tro

1. Får överta syrrans Instamatic
2. Får överta syrrans lite större kamera
3. Syrran har tröttnat på att fota, så köper måste min första egna kamera.. hmm en pocketkamera
4. Köper en ny kompaktkamera, för den förra badade i vin
5. Köper en större sikta och knäppkamera
6. Köper första analoga systemen, med kitobjektiv (så hette det nog inte då och en telezoom och väska

ha, ha.. där sparade jag en punkt

7. Köper ny kamerahus, den gamla gick sönder (badade inte i vin) badade inte alls, åt upp batterier istället.
8. Tröttnade och ställde in hela kamerautrustningen längst in i garderoben

1,5 år senare
9. Syrran (hon igen) lurar mig att köpa min första digitalkamera (kompakt sådan)
10. Köper min första digitala systemkamera, och plockar fram den gamla analoga utrustningen från garderoben.. blåser bort allt damm och använder objektiven.
11. Köper macro och ryggsäck, samtidigt
12. Köper stativ
Håll i er nu börjar det gå undan för nu är vi framme vid 2006
13. Köper nytt hus och (här kommer det) 17-55/2,8
14. Säljer min gamla kamera
15. Syrran har börjat fota igen, så säljer mitt macro till henne.. he, he.. inte ger jag bort något här inte
16 Begagnad telezoom 80-200/2,8
17. Extrabatteri
18. Gråfilter
19. Polfilter
20 extra minneskort
21. Extra väska
22. Nytt macro
23 Säljer telezoomen (den gamla) och köper en med VR på 2006 års näst sista dag.

Puh.. och så undrar jag varför bankboken är tom

och faktum är jag har hunnit fotografera också.. för nu är datorn full, så dags att köpa större hårddisk snart

Hmm.. har jag glömt något tro.. säkert.. finns säkert några ytterligare kameraköp nånstans mellan punkt 3 och 6..men det har jag säkert förträngt.

Garderoben.. den har jag fyllt med kläder numera, så förhoppningsvis hamnar aldrig kamerautrustningen där igen...
 
Min resa är för lång och jobbig att skriva :)

Mitt senaste köp är lika utrustning som jag hade i min ungdom på -70 talet, ett Canon F1 system, men det står bara i ett vitrinskåp och blänker, man behöver ju inte använda prylarna, man kan ju som jag köpa bara för det är roligt att ha, ren skär nostalgi alltså :)

/kent
 
Känner att jag måste skriva min historia likväl. Jag har lite av samma problem som Kent men jag gör ett försök:

1. intresset väcks av mamma någon gång på 70-talet. får en Kodak Instamatic kamera i present. den där med 126 filmen som ger fyrkantiga bilder. Kanonkvalitet på mina snigelbilder, tagna på 5 meters håll :)
2. Byter upp mig till en Kodak ?, vad den nu hette, den platta modellen som tog 110 filmer.
3. Tappar intresset men det vaknar igen runt 15-års dagen. Köper en AE1 med normal samt 200 f4. foto i skolan, mörkrumskurser på ABF,
4. Köper portabel förstoringsapparat, Axiomat med ett Elnikkor
5. Någonstans här köper jag 28mm glugg och winder, det måste man ju ha för att se proffsig ut. kan ju få utsliten tumme annars
5. Byter upp mig till en F1N.
6. Säljer hela klabbet för en Minolta Dynax 7000i, vilken kanonuppgradering. Ångrade mig dagen efter men då var det för sent.
7. Tröttnade på foto. Låg nere under ett antal år.
8. Vaknade igen. Köpte en beg FE med 35-70 zoom och trillade dit igen.
9. fler objektiv.
10. Nu tog det riktig fart. Sålde hela FE utrustningen och köpte en F601 och nya AF gluggar. 24-105, 18-35, 70-210 f4.
11. Bytte F601 mot F80
12. 24-85.
13. Nu klev den stora köphysterin in igenom dörren. D100
14. 24-85 byttes mot 24-120VR.
15. 18-35 mot 12-24, smat en 85mm f1,4.
16. 70-210 mot 80-400. Sålde 85:an för att jag fick den inte att lira med D100
17. Här någonstans slutade jag att sälja det gamla. Samlar bara på hög istället.. Köpte en annan 85:a
18. D2X. Sålde 85:an igen
19. AF85mm f1,4 igen. 70-200VR, 17-55mm, 10,5mm, Zeiss 50mm ZF, Blixtar, FM3A med en mängd AI gluggar (inspirerad av dig Kent och din F1!). Konverter, studioljus, bakgrunder, Tamron 90mm macro

Jag har säkert glömt många prylar men i stort så ser det ut som ovan.....Tur att inte frun läser FS :)

Glömde ett tiotal kompakter som slit och släng, både analoga och digitala
 
Senast ändrad:
Typiskt rolig tråd! :)

  • (länge sen) Köper Canon Powershot A100 (1,2MP, ingen zoom) - jättenöjd!
  • A100 går sönder mellan två 60-tons stridsvagnar... det var halt ute...
  • Köper Olympus mju 400
  • Lovar mig själv att nästa kamera blir en system - hatar Olympusen.
  • Köper bärbar lagringsenhet (CompactDrive PD70X)
  • Ut på långresa!
  • Köper 350D + kit + Tamron 28-200 + väska
  • Köper Canon 50/1,8 I till bra pris. Sätter aldrig mer på 28-200.
  • Kommer hem från långresan.
  • Säljer Tamron 28-200.
  • Köper Tamron 28-75.
  • Köper batterigrepp.
  • Köper Sigma 70-300 APO.
  • Säljer PD70X.
  • Säljer Olympusen.
  • Köper större väska.
  • Köper Canon 100mm macro
  • Köper enbensstativ.
Har under tiden även tappat två objektivlock - ett i en krokodilgrop, ett från Brooklyn Bridge.

Kommande, i nära eller avlägsen framtid:
  • Bönpåse
  • Vidvinkel. Antingen byte av 28-75 eller komplettering. Tokina 16-50?
  • Kamera som inte är obekväm att hålla.
  • 400/5,6 eller liknande.
 
Det roligaste med en sån här tråd är den etnologiska aspekten. Egentligen skulle man kanske kopiera hela tråden och sikca till tillämplig historisk universitetsinstitution för arkivering och forskning..

Jag har en allmänt fotointresserad fader som redan från början dokumenterade sonens framsteg med ett par fina gamla Minoltor som jag inte längre kommer ihåg namnet på. De finns däremot kvar, liksom alla objektiv, en uppsjö blixtar, lampor, trådutlösare etc etc och t.o.m. en kopieringsapparat!
Jag har alltihop på min "ärveslista", eftersom jag är den ende av 4 syskon som tagit efter just det intresset.

Som femåring fick jag börja med minoltorna. Helt manuella grejor, men trots det, och att storleken på sakerna var ett hinder i sig så fick jag till min 7-årsdag en egen kamera. Och där börjar vi..

1. Konica T3, inklusive en finfinfin 50mm f1,8.
2. Halvtaskig Sigma 70-200 f4,5-5,6, eller nåt.

Efter 15 års mer eller mindre upptagen-med-andra-hobbies-företrädesvis-såna-med-bröst:

3. Nikon F90 med 35-70 kitglugg. Det här var tidigt nittiotal, och F90 kom inte till Sverige förrän 6 månader efter att jag hämtat hem min från Singapore. Då var man het..
4. Nikon 80-200 f2,8D ED etc. DÄMN, vilken glugg!
5. TC-20. Funkade rätt bra, faktiskt.
6. Slik nånting stativ. Den största fördelen med det var att det var jävligt lätt..
7. MC-nånting trådutlösare.

Så, nästan tio år senare, behövde en lokal knarkare min bil en natt, och i bilen låg naturligtvis kameraväskan. Just då var det mycket annat, skilsmässa, nytt jobb etc så jag iddes inte köpa nya "riktiga" grejor. Dessutom hade jag ju sakta insett att min älskade Velvia-film var ett dyrt och klumpigt sätt att fotografera jämfört med den digitala världen men investeringskostnaden avskräckte liksom i viss mån bildkvaliteten.
Istället blev det en kompaktkamera som fick vara inträdet i den digitala världen. Fast jg kompromissade med en kompakt med manuella möjligheter.

8. Canon Powershot A85

Men så i höstas när det stod klart att vårt första barn låg i landningsvarvet, då kändes behovet starkt igen. Jag hade fuskat lite med sambons Minolta Dynax 3:a, men inte tillräckligt för att idas investera i digitala grejor men nu om nånsin. Mot bakgrund av kompatibilitet med sambons minoltagluggar tittade jag en del på först KM 7D och sen Sony A100, men MMI:t är mer än man tror. Nikon är Nikon.

9. Nikon D200. Utan glugg, till att börja med. Jag lånade ett par gamla linser av min lillebrorsa, linser som egentligen hör till en F-601. Ingen höjdare, men jag kom igång iallfall, och jag fick tid att börja lära mig kameran och läsa på om vilka gluggar jag skulle ha. Med bebis på gång så blir budgeten lite begränsad.
10. Tamron 28-75 f2,8. Stor lättnad. MYCKET trevlig glugg. Perfekt porträtt-tele på DSLR.
11. Tokina 12-14 f4. Kul upplevelse för mig som aldrig tidigare ägt en vidvinkel. Och vad fint den tecknar i kanterna!
12. Lowepro Computrekker. Nu har jag alltid med mig kameran, datorn och alldeles för mycket papper. Å andra sidan, jag behöver en gaffeltruck för att få upp den på ryggen...
13. Manfrotto 055. Lånade ett rangligt gammalt stativ en sväng, men det funkar inte med så tung kamera. Och 055:an är byggt för tjänstgöring vid pansartrupperna, tror jag. Gjorde definitivt inte Computrekkern mer bärbar.
14. MC-36. Vad skall jag annars ha stativet till..?
15. Ett batteri till. INte för att jag behöver det, utan för att jag inte vill behöva oroa mig för att jag behöver ett.
16. Pol-filter till båda gluggarna. Jaja, jag är svag för färg...
17. Ett Extreme IV-minneskort. II:an är för långsam i inläsningen. Och när jag ändå höll på så blev det ett 8GB. Se pkt 15 för motivering.

Önskelista/behov

18. SB-600. Har landat i ett studiokooperativ där vi finansierar det löpande med lite vimmelfoto, och det kräver blixt. Dessutom upptäcker jag till min förvåning att det är kul att vimmelplåta.
19. En Nikon tele-zoom. Antingen 80-200 f2,8 AFS eller 70-200 f2,8 VR. Har provat diverse Sigmor, Tokinor etc men inget kommer i närheten av den gamla skjutzoomen optiskt sett. Däremot är fokusmotor i gluggen bra, så en gammal skjutzoom funkar inte.. *suck*. Och f2,8 är inte förhandlingsbart. Har man en gång haft det så är man stekt på det. Men vad det kostar... Köpa min kropp, någon?
 
Senast ändrad:
Skitkul, så här ser min ännu rätt korta resa ut. Vi börjar för ganska precis ett år sedan. Den gamla kompaktanlaogen och min första digitala kompakt hoppar vi över. För att komplettera den etnologiska undersökning så ja, min pappa är - men framförallt var - fotointresserad.

Here we go, köper:
- D50 med kitobjektiv 18-55
- Sigma 70-300
- Crumplerväska
- Fjärrutlösare
- Sigma 28-70/2.8
- Tokina 19-35 (eftersom kitobjektivet inte går att ta på allvar, gillade det aldrig, alldeles för plastigt)
- Stativ Velbon Delta

Nästa steg blir ett vidvinkel, antingen 10-20 eller 12-24, då säljs Tokinat.
 
har inte hållt på 1 år ännu, så kommer ihåg det mesta tror jag...

1. D80 + kitglugg + minne
2. 70-210/4-5.6
3. 50/1.8
4. SB-600
5. 80-200/2.8
6. batt.grepp
7. 12-24/4


kommer snart (hoppas på studentpresent...)
SB-800
minne

o håller (nästan) på att sälja 70-210'an för att i slutändan finansiera en makro-glugg...
 
Intressant tråd.

Mitt minne är inte så bra som det borde vara så det tidigaste kan vi ju bara dra igenom lite fort. Måste börjat fota i 5 års åldern eller så när någon gav mig en gammal instamatic (minns inte modell tyvärr. Det blev kvadratiska foton och den hade sånna där roliga blixtkuber i alla fall).

Senare använda jag pappas gamla minolta systemkamera en del och hade väl ett par billiga kameror däremellan också.

Första digitalkameran var en kodak DC240, 1,3 megapixels! Efter det låg fotandet ner ett par år.

Men, men, det här skulle väl handla om köpande och prylgalenhet och så. :)

Det började för ett par år sen när jag köpte mig en EOS 350D...

1. som sagt, köpte mig en 350d, kitobjektiv, 55-200 (totalt skitobjektiv! Använt det en gång tror jag...), 50/1.8 (helt underbart! :)), batterigrepp och diverse smågrejer.

2. en väska... som jag fortfarande använder och fortfarande hatar precis lika mycket som efter jag köpte den. (inte lyckats hitta nått bättre bara).

3. Köper mig ett macroobjektiv, canon 100/2.8 (också helt underbart objektiv förresten).

4. Inser att jag behöver en blixt så det införskaffas.

5. Till skillnad från dom flesta så hade jag aldrig sådär jättemycket emot 18-55 kitobjektivet annat än att att det inte var speciellt ljusstark så ett tamron 17-50/2.8 köps.

Sen har det väl inte hänt så mycket mer (om jag inte glömt nått, det har jag säkert), en massa smågrejer som filter och så har det blivit däremellan men sådant kan man ju inte minnas exakt. :)

Nästa projekt är tele, tillsammans med ett enbensstativ (har aldrig riktigt haft något behov av ett stativ).

Förhoppningsvis får jag för mig att länsa bankkontot nångång inom de kommande 2 veckorna eller så... 100-400IS ser det ut att bli för tillfället men inte riktigt bestämt mig än.
 
Både far och farbror är fortfarande fotodårar sedan 50 - talet. Själv började det på 80 - talet med en ärvd praktika vilket vi kan skippa för jag antar att trådskaparen är mest intreserad av det som brukas och går att köpa i dag. Från denna tid används ett King Best stativ och en fotokurs som jag gick på ABF.

1. Digital systemkamera (Canon eos 300d) + 2 kitobjektiv och minneskort, början på juli 04.

3. Blixt (Canon speedlight 420 EX) ett måste för en lyckad fotografering.

3. Macroobjektiv (trötnat på telekit'n), ett Canon 100/2.8 Macro USM. April 05

4. Manfrotto 488 kulled till kingbeststativet + polfilter + trådutlösare. Maj 05

5. Fast mormaloptik, för ljusstyrkan och priset. Sigma 30/1.4 som jag använder mest. Juli 05

6. Telezoom (Sigma 70 - 200/2.8). mars 06

7. Begagnad analog systemkamera (Canon eos 3), börgade slabba i mörkrum hösten 06 med en lånad Canon T70, blir biten. Köper 3'an februari 07

8. Fast normal till analogen (Canon 50/1.4, 3'n förtjänar en 1.4 så 1.8 var igentligen inget alternativ). Också februari 07.

9. Vidvinkelzoom (Sigma 15 - 30/3.5-4.5) som blir "sista" objektiv köpet. Maj 07.

Har aldrig ägt en kompaktkamera ! Varken analog eller digital.

I framtiden:
Hoppas få tag på en "billig" begangnad Canon eos 1D mk II. Lite rejälare stativ (Manfrotto 55 ?). En ordentlig fotoryggsäck där jag får rum med allt.

/ Erik (som är i dagsläget uppe i en kostnad på ca. 50 000 kr)
 
Mina køp hitills:

1. Pentax k10d + kitobjektiv + uv och polfilter + 55-200mm + lowepro slingshot 200 AW + 2gb minne.
2. 2 gb minne
3. Monostativ manfrotto 679b + blåsbælg

Kommande inkøp:
byxor och skor som tål skit :)
ett 100mm makro
trebensstativ
 
1. Digital kompakt
2. Digital system (D70)
3. 50 1,8
4. Minneskort
5. 18-70
6. Hoppas på blixt

Stativ hade jag sen innan som jag har fått av min far som köpte det på loppis, kameran slänger jag i ryggan och hoppas på att den håller.
 
Mina erfarenheter av tekniken är väl inte speciellt stora ännu men men x)

99-2003 Använde mammas gamla analoga kompakta från 1900
2005 Inköptes min digtala kompakt Canon Ixus 50 + x antal SD kort
2006 Inköp av digital systemkamera Nikon D50 med 18-55mm + fotoväska axelrem "Nikon" av märket Lowepro
2006 Inköp av teleobjektiv Tamron 70-300mm + 2gb minneskort
2006 Inköp av stativ, Velborn
2007 Inköp av en större fotoryggsäck Lowepro Orion Trekker 2
2007 Inköp av rengöringsset, pol och UV filter

På önskelistan:
1. Bekvämare kamerarem med plats för minneskort
2. Fast normalobjektiv 50mm 1.8
3. Fast telezoom runt 135mm 2.8
4. Extern blixt SB600
5. Fjärrutlösare
 
Oooo herregud....

...ska man vara historiker oxå nu......
1958: Agfamatic
......
......
1962: Canonflex
1965: Canonet QL17
1972: Canonet QL17 G-III
1979: Canon A-1
senn....AE-1, A-1 Program, F-1New...då ble det kostsamt med alla objektiv och prylar....
plats till en bok här :)
Det mesta solgt; men nu köpt åter. Jag har alla mina gamla Canoner, in working order; med film.
Från 2000 EOS-time, med start EOS 30.
Digital 300D, 20D, 30D.
15 FD-objektiv, 8 EOS-objektiv, och inte har jag koll på alla prylar.....det blir en jobb att hålla boupptäkning....

Kann man ha koll på vilken ordning?? Och; hur roligt är det då?
Men vilken ordning jag har på alt!!! (om man bortser från minnet)
/Erik J
 
Possinho skrev:
Skitkul, så här ser min ännu rätt korta resa ut. Vi börjar för ganska precis ett år sedan. Den gamla kompaktanlaogen och min första digitala kompakt hoppar vi över. För att komplettera den etnologiska undersökning så ja, min pappa är - men framförallt var - fotointresserad.

Here we go, köper:
- D50 med kitobjektiv 18-55
- Sigma 70-300
- Crumplerväska
- Fjärrutlösare
- Sigma 28-70/2.8
- Tokina 19-35 (eftersom kitobjektivet inte går att ta på allvar, gillade det aldrig, alldeles för plastigt)
- Stativ Velbon Delta

Nästa steg blir ett vidvinkel, antingen 10-20 eller 12-24, då säljs Tokinat.

Hepp... när ändå tråden har lyfts så kan jag väl komplettera med att ett Sigma 10-20 har inhandlats och att det ev. är en husuppdatering på gång. Kanske säljs min D50 i helgen för en D80.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.