Annons

I vilken ordning köper vi?

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Fotografer är som t.ex. golfspelare lite prylbögar åtminstone om man ser till folk som hänger på sådana här forum ;-)

Om man går från fullständig novis till etablerad fotonörd, vilket är den troliga ordningen som man köper på sig sina prylar? Jag utgår från att man inte tillhör någon specialgenre utan fotar lite av varje och även om man inte är gjord av pengar så ser man som prylbög till att ha så mycket som möjligt efter ett tag.

Vad säger ni?
Fyll i, ändra eller gör egna listor...

1. kamerahus inklusive kitobjektiv, minneskort etc.
2. väska
3. blixt
4. större minneskort ;-)
5. ett zoom- och/alternativt vidvinkelobjektiv
6. större väska ;-)
7. stativ

...
 
Alternativ 6 kommer iaf efter alternativ 2.
och kitobjektivet har jag inte kommit till än..
 
fyll gärna på...
när kommer filter, trådlösa utlösare, batterigrepp, regnskydd etc in i bilden?
 
Jo, jag förstår att svar som "vid behov" etc är "godkända" svar men nog borde det väl finnas en hyfsat logisk ordning som man köper på sig prylar om man utvecklas hela tiden?

Vi pratar ju inte om personer som köper på sig allt direkt.
 
Stämmer bra in på mig bortsett från punkt 4, jag köpte ett minneskort som räcker ett bra tag för mig (ännu...) ;-)
Är just nu på punkt 6/7...
 
1. Kamerahus med kitobjektiv + minneskort
2. Bättre objektiv för att kitobjektivet är kasst (har jag läst på FS)
3. Filter som skydd
3. Utrustningsväska
4. Enkel blixt
5. Ytterligare ett halvbra objektiv
6. Bättre kamerahus (inte för att man behöver det, utan för att det är bättre) + mer minneskort
7. Riktigt bra objektiv - minst f/2.8 (läst på FS att det är bra)
8. Macroobjektiv och trådutlösare
9. Större väska och mer minneskort
10. Proffszoom 70-200/2.8
11. Fetaste blixten (som man ändå har på auto)
12. Proffshus (igen, inte för att man behöver det, utan för att det är coolt med 8 bilder i sekunden och vädertätat hus) och mer minneskort
13. Fetare dator med 2TB lagringsutrymme och 4GB RAM
14. 500/4L IS
15. Satchler magnesium Pro Carbon ultra plus stativ (för manfrotto 190 inte räcker längre)
16. Säljer allt för en spottstyver för att man tröttnat på hobbyn...

Kanske ska läsas med en gnutta ironi, men det kan finnas en del sanning här och var.
 
Håller totalt med jesper även om jag inte lyckats komma sålångt på vägen än (konkar fortfarande runt på kitobjektivet från min gamla analoga :D) men jag ser i text precis vartgän det barkar (lägger in en sida till i sambo-filtret)
 
Känner igen mig Jeppe :)

Men det slutade inte där och punkt 16 har jag inte kommit till ännu.
 
Så här har det sett ut för mig hittills:

1) Hus (D50) + Kitobjektiv + Väska (eller snarare kameraöverdrag)
2) Stativ
3) LuniQuest Soft Screen
4) Begagnad fast 400
5) Kitobjektivet pajjade, så det blev bytt mot ett 18-125
6) Fast 50/1.8
7) 70-300
8) Enbensstativ
<- Här är jag nu.
Inköpsplaner inför den närmsta framtiden:
9) Polfilter (till normalzoomen)
10) Nytt kamerahus (D80 el D200) (Köper nog det i USA i sommar)
11) Vidvinkelzoom (Kanske också i USA om frugan är på gott humör och godkänner utgiften;-))
...
Väska har jag inte köpt än, använder en vanlig gammal ryggsäck. Blixt har jag inte köpt än, hittills har jag klarat mig med den inbyggda + Soft Screen, använder nästan bara blixt till lite partybilder + upplättning i motljus, men någon gång i framtiden så blir det nog en...
 
Jag kan ju skriva om hur det har sett ut för mig.

1. Kompaktkamera
2. Halvkasst stativ
3. Kamerahus med kitobjektiv
4. Kass 70-200/2.8 men billig från Ebay
5. Hemsnickrad trådutlösare
6. Bättre stativ
7. Sålde den kassa skjutzoomen och köpte ett 50/1.7 med filter
8. Hemsnickrad ryggsäck
9. 70-210/4 med filter
10. Tog av filtrena igen
11. 17/3.5
12. Stor blixt
13. Ett minneskort till
14. Mindre väska

Och där är man nu. Men mer saker kommer väl att rammla in så småningom, det går liksom inte att komma ifrån :)
 
jdandanell skrev:
Fotografer är som t.ex. golfspelare lite prylbögar åtminstone om man ser till folk som hänger på sådana här forum ;-)


5. ett zoom- och/alternativt vidvinkelobjektiv


...


37. En fotoordbok för besserwissrar så man vet att zoom är ett objektiv med variabel brännvidd och inte samma sak som teleobjektiv.
 
1. Kamerahus med kitobjektiv + minneskort + filter som skydd
2. Enkelt 50mm objektivt för att ha ett som är skarpare än kitobjektivet + filter som skydd + "objektiv-väska"
3. Makroobjektiv + filter som skydd + "objektiv-väska"
4. Ett enkelt "vidvinkel-objektiv" (35mm) eftersom kamerahuset gör mitt 50mm till kort tele.
5. Behöver ha tillgång till vidvinkelläget. Skaffar mig en zoom 17-40mm
6. Växt ur kameran, skaffar en ny.
7. Telezoom 70-200mm f/4
8. Behöver en väska, skaffar en sådan
9. Ny zoom, en normalzoom 17-55 med bildstabilisator. Oj 17-40mm blev visst överflödig, liksom 35mm inköpt tidigare.
10. Nytt telezoom samma omfång och maximalbländaröppning som förut. Bara måste ha den nya med bildstabilisator.

Däremellan inköps extra minneskort, filter som skydd till samtliga objektiv, minneskortläsare.

Planer för framtiden ett längre tele, kanske ett 400mm f5,6 IS, när/om ett sådant kommer. Plus annat mer eller mindre nödvändigt. Ny kamerahus?

Christer
 
Det här var ju riktigt kul.. jag hänger på :))

1. Köper kompaktkamera Canon Powershot A80
2. Blir medlem på FS och smittas av prylgalenheten. Livsfarligt, pinsamt men sant.
3. Köper en Canon 350D med kitobjektiv
4. Köper Canon 60mm-macro och Sigma-blixt
5. Köper Sigma 70-200/2.8 plus extender 2x och en ryggsäck till det hela plus lite filter.
6. Säljer macrot, blixten och zoomen pga att pengarna behövs till annat viktigare.
7. Köper Canon 30D pga att sökaren i 350D'n inte passar mina ögon. Har dock provat 30D'n ganska mycket för att se att det var nödvändigt.
8. Säljer 350D'n inkl. kitobjektiv till en kompis.
9. Köper en 50mm/1.8 för att den var billig och för att jag saknar porträttobjektiv.
10. Köper på nytt ett 60mm-macro för att det är så jäkla bra. Passar på att även investera i en Canon 10-22 med tillhörande avtonade filter för älskade landskapsbilder.
11. Säljer 50mm då jag inte behöver två likvärdiga brännvidder. Köper också på mig ett begagnat Manfrotto 055-stativ.
12. Köper Canon 70-200/4 utan IS och bedrövas av att jag inte kan fota utan IS.
13. Köper ett begagnat Canon 28-135 med IS vilket är ett kanonobjektiv.
14. Säljer 70-200/4 utan IS
15. Köper 70-200/2.8 L IS och ångrar mig direkt.
16. Säljer 2.8:an pga tyngden och köper den nya 70-200/4 L IS USM.. vilken glugg :)
17. Säljer 28-135:an vilket jag tokångrar!!
18. Köper Tamron 28-75/2.8 för att kompensera den saknade 28-135:an och samtidigt få lite mer ljusstyrka för inomhusbilder.
19. Köper en blixt.. canon 430EX.. och samtidigt köper jag en Tamron 90/2.8 macro för Canons macrogluggar inte ger mig klotrunda reflexer.
20. Min kompis vill köpa Tamronen så jag hugger till på ett Canon 24-70/2.8 nu när jag ska fota lite bröllop och tycker den verkar grymt bra!
21. Tycker plötsligt att kameran är förbannat tung och inser att 24-70'n väger på tok för mycket för att använda kameran till vardags.
22. Säljer 24-70'n
23. Köper tillbaka Tamron 28-75 på nytt, äntligen blir kameran mer lätthanterlig.
24. Köper en Tamrac 5549 så jag kan ha kameran med till jobbet varje dag utan att den ska bli kladdig av matlådorna :). Köper dessutom en Lowepro micro för att ha som "handväska".
25. Köpt en Powershot A640 till dottern
26. Väntar just nu på en Powershot G7 som komplement till 30D'n. Har också beställt ett Velbon resestativ pga att Manfrottot är för tungt att släpa på när man åker utomlands tex :)

Sen tror jag det får vara lugnt en stund :)))).
 
1. Har ingen egen kamera, utan fotograferar med mammas
2. Får diverse egna småbildskameror
3. Minolta GX-1
4. Begagnad Minolta 7000 AF, Minolta AF 35-70/3.5-4.5 samt Suntax AFn 28 zoom (blixt).
5. Köper ett Sigma 70-300 mm f/4.0-f/5.6 DG Macro till min Minolta 7000 AF.
6. Praktica LTL med en del gluggar; 50/1.8, 35/2.8 och 200/3.5.
7. Byter system till Canon. Införskaffar en Canon EOS 10D med batterigrepp, dubbla batterier, dubbelladdare och två minneskort. Ingen optik än.
8. M42-adapter till min 10D så att jag kan börja ta bilder med den med mina gamla M42-gluggar.
9. Köper till objektivlock från Kaffebrus till mina M42-gluggar.
10. Adidt M1-fjärrutlösare från Kaffebrus.
11. Canon 580EX.
12. Tamron 17-50/2.8
13, B+W 67 mm cirkulärt polarisationsfilter

Härnäst:
- Bättre väska!
- Manfrotto 055 PRO B!
- 4 GB-minneskort!
- Minneskortsläsare! USB 1 är galet långsamt...

- 70-200/2.8 IS USM?
 
Jag har köpt bytt och sålt så mycket så det kommer jag inte ihåg exakt.
Men det började iaf med analog systemkamera av märket Nikon och har avverkat otaliga objektiv och några få hus sen dess, varav de flesta är köpta begagnat.
Just nu äger jag en canon systemkamera med tre objektiv och blixt, plus en panasonic fickkamera, båda digitala.
 
1. Kör med engångskameror 0-6 år
2. Får en IXUS (APS) 6-12 år
3. Hittar en Canon EOS RT med 35-105 80-200 och speedlite 430 ez 12- år
4. Skaffar världens sämsta kompaktkamera 15-16 år
5. Skaffar en kompakt som kan köras helt manuellt A710IS 16- år
6. försöker lura mamma att köpa en 30D till mig.
 
ulricahdesign skrev:
Det här var ju riktigt kul.. jag hänger på :))

1. Köper kompaktkamera Canon Powershot A80
2. Blir medlem på FS och smittas av prylgalenheten. Livsfarligt, pinsamt men sant.
3. Köper en Canon 350D med kitobjektiv
4. Köper Canon 60mm-macro och Sigma-blixt
5. Köper Sigma 70-200/2.8 plus extender 2x och en ryggsäck till det hela plus lite filter.
6. Säljer macrot, blixten och zoomen pga att pengarna behövs till annat viktigare.
7. Köper Canon 30D pga att sökaren i 350D'n inte passar mina ögon. Har dock provat 30D'n ganska mycket för att se att det var nödvändigt.
8. Säljer 350D'n inkl. kitobjektiv till en kompis.
9. Köper en 50mm/1.8 för att den var billig och för att jag saknar porträttobjektiv.
10.

Det här känner jag igen..

Ungefär likadant för mig. Jag har köpt och sålt för att sedan köpa och sälja samma glugg igen. Just den jag tänker på är Nikkor AF-D85mm f1,4. Har ägt tre stycken. Den sista behåller jag för att ta med mig i graven :)

Det är bara att kapitulera. Mitt fotograferande har gått i perioder. Det är väl dock på senare år som jag har fått kapital och tid nog att ta stegen fullt ut och blomma ut till en äkta prylnörd. Tyvärr ;-) så har jag kommit till den insikten att om jag ska köpa något mer så måste prylen verkligen behövas. Har alltför mycket i skåpen som bara står. Jag har slutat med att sälja av oanvända prylar. Ångrar mig bara efteråt. Tex så har jag en FM3A med en massa AI gluggar i ett skåp till absolut ingen nytta som frun säger...men jag gillar ju kameran :) Kommer aldrig att sälja den.
 
1. Olympus OM 1 analog
2. Minolta Dynax 4 analog
3. Tamron 28-200
4. Stativ
5. KM Dynax 5D + kitglugg
6. Minolta 50/1.7
7. Minolta 70-210/4 (aka beercan)
8. Blixt
9. Nytt Hus, KM Dynax 7D
10. Nytt minneskort
11. Minolta 28/2.8
12. Sigma 20-40/2.8 EX DG
13. Vertikalgrepp
14. Tamron 24-135/3.5-5.6 (favoritgluggen!)

Framtida planer:
Nått riktigt vidvinkligt och ett fruktansvärt äckligt dyrt och vitt tele, så man ser proffsig ut ;-)
 
Samtidigt med Första DSLR Nikon D100 tecknade jag en försäkring, Kamerahus objektiv och blixt kostade då en bra bit över 30000.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.