Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I jakten på norrsken

Tack för det, men det är för nåra veckor sedan..
jag hoppas på ett nytt ännu större ikväll/natt.

Ja, jag såg att det inte var i kväll. Men en mycket tjusig bild. Ja vi får hoppas på kvällen. Här är det klart väder nu, men prognosen säger lite av och till med moln under kvällen/natten. Mars, Jupiter och Venus är väldigt tjusiga på himlen just nu. Mars alldeles orange i färgen. Stjärnan Sirius är också mycket tjusig med sitt skarpa blinkande sken i skiftande färger. Men inget norrsken i sikte här ännu.

Ja, jag såg att det inte var i kväll. Men en mycket tjusig bild. Ja vi får hoppas på kvällen. Här är det klart väder nu, men prognosen säger lite av och till med moln under kvällen/natten. Mars, Jupiter och Venus är väldigt tjusiga på himlen just nu. Mars alldeles orange i färgen. Stjärnan Sirius är också mycket tjusig med sitt skarpa blinkande sken i skiftande färger. Men inget norrsken i sikte här ännu.
IRF visar ju rejäla utbrott så det kommer nog.. :)

Jag kan skymta lite stjärnor på himlen nu så det kan ju hända att det blir nått även här..

Nånting har ju hänt på magnetometern i all fall. I vanliga fall brukar den ju beskriva alptoppar och alpdalar vid norrsken, men just nu ser den ut att rita rakare streck i stället, som då det är norrskensfritt... Men jag ser ju också på livebilderna från Abisko att norrskenet är i gång lite svagt nu.

Blev ett litet ett här med, för många groggar innanför västen för att få till en bra bild :(

Bilagor

• 6970569185_747f916124.jpg
    6970569185_747f916124.jpg
    11.8 KB · Visningar: 380
Det var ju intressant att få en förklaring och bakgrundsinformation till spaceweathersidan. Dessutom måste ju det här vara en del av det rådata som prognosmakarna sedan bearbetar till sina norrskensrapporter. Detta verkar ju inte helt lätt, då de långt ifrån alltid stämmer.

Har roat mig med att titta igenom historiken dels på Spaceweather, dels på IRF och dels på alaskauniversitetets geofysiska prognossida för norrsken med ledning av exif för mina norrskensbilder. Kanske blev jag lite klokare?? Det verkar som om hastiga flux dels i IRF:s kurvor (ju brantare och högre alpdal/topp) desto bättre, det är just i dessa moment norrskenet blommar upp (detta hade jag redan märkt sedan tidigare). Men vad som var nytt från Spaceweathers sida är att dessa alpdalar/toppar i IRF:s kurvor verkar hänga samman med likadana kraftiga fluktuationer i solvindens protondensitet. En hög medelprotondensitet runt 10 protoner/cm3, och sedan en hastig flux på det (dip i protondensiteten, alpdal) så verkar norrskenet blomma upp i ridåer och strukturer. Men detta är mer en hypotes som återstår att pröva, har egentligen tillgång till för lite historisk data för att kunna verifiera. -Kan man någonstans se de på Spaceweather presenterade ACE RTSW (Estimated) MAG & SWEPAM-plottarna timme för timme historiskt lagrade (kunde inte hitta på Spaceweather när jag letade)?

ACE-satellitens data borde ju vara högintressant, då dess position i librationspunkten mellan jorden och solen ger en timmes förvarning om vad som komma skall. Kommer då en flux och medelprotondensiteten är hög vet man ju vad som är på gång och hinner åka ut och ställa upp kameran på lämplig plats.

Här är ACE-satellitens hemsida: http://www.srl.caltech.edu/ACE/
Och här är ACE:s sida: http://www.srl.caltech.edu/ACE/ASC/index.html

Någonstans där lär ju denna plott finnas. Får återvända och leta fler gånger om ingen annan hinner före.

-Annars finns det ju en redan färdig korttidsprognos på just en timme på alaskauniversitetets norrskensprognossida :) Men det kan ju vara roligt att själv hålla koll och försöka dra sina egna slutsatser. Vem vet, i slutändan kanske man blir en fena på detta med norrsken.

Hittade just ett intressant diagram över solfläckscykeln, och norrskenstillgången ser ju därav ut att vara tryggad till i alla fall 2015 :) Den finländska forskargruppen som spådde solfläcksaktiviteten som tillfälligt utdöd verkar fått fel, och det var ju tur :) Däremot väntas ju det prognosticerade maximat bli lägre än normalt, och inträffa i maj 2013: http://www.swpc.noaa.gov/SolarCycle/

Edit: Kraftiga norrsken kan ju utbryta även under solfläcksminimum, även om de är sällsyntare då. Bara för att förtydliga. Men i alla fall till 2015 ser det bra ut :)

Då har man blivit bönhörd :) Här är en länk till en sida som presenterar en norrskensmodell baserad just på dessa data från ACE-satelliten: http://helios.swpc.noaa.gov/ovation/

Det ser ut som om man får en halvtimmes förvarning om vad som komma skall.

Senast ändrad:
Är det extremt sällan som man kan se norrsken på himlen så långt ner som mellersta Småland eller händer det titt som tätt?

Skulle så gärna försöka fotografera norrsken uppåt norr från Jönköping.

Är det extremt sällan som man kan se norrsken på himlen så långt ner som mellersta Småland eller händer det titt som tätt?

Skulle så gärna försöka fotografera norrsken uppåt norr från Jönköping.

Norrsken är då och då synliga ända nere hos er. Gissar att en 5:a till 6:a på norrskensprognosen behövs för det: http://www.gi.alaska.edu/AuroraForecast/Europe/2012/03/14
På kartan i länken ser man hur långt söderut norrskenet beräknas bli synligt, klicka på europavyn. Observera den tunna gröna randen, den anger en ungefärlig gräns för hur långt ner norrskenet kan vara synligt lågt vid horisonten. Om jag skall gissa har ni haft norrsken kanske 4-6 ggr nere hos er sedan i höstas då det blev mörkt. Vid två-, tre av dessa tillfällen har det nog varit någorlunda starkt. Men det är en gissning.

Håll koll på prognoserna och magnetometern i Kiruna/Lycksele och åk ut rustad med tålamod då det ser bra ut. Man kan få vänta flera timmar på att norrskenet skall blomma upp. Även om prognosen är bra är det heller inte säkert att det blir något.

Kvällen gav ett Norrsken med härliga färger..

Bilagor

• T_Andersson_Foto_07532.jpg
    T_Andersson_Foto_07532.jpg
    68 KB · Visningar: 2,612
Vy över en camping

Intressant och lärorik tråd för mig.
Jag tog några bilder på campingen i Kåbdalis förra helgen.
Man ser även planeterna Venus och Jupiter till vänster i bilden.
Lugnt och fridfullt, eftersom dom flesta gästerna var på puben.
Dock lite problem med det kringliggande ljuset, men helt klart en sevärd upplevelse.
Jag hoppas på fler tillfällen snart, och håller stativet redo.
M.V.H
/Tobias

Bilagor

• Norrsken1_resize.JPG
    Norrsken1_resize.JPG
    39.1 KB · Visningar: 858
Riktigt bra med norrsken här uppe i Kiruna natten till i onsdags

Bilagor

• DSC_7444-sw.jpg
    DSC_7444-sw.jpg
    6.1 KB · Visningar: 874
  • DSC_7482-sw.jpg
    DSC_7482-sw.jpg
    5.9 KB · Visningar: 894
Fint i Luleå också

Var mycket läckert i Luleå natten till onsdag också!

Bilagor

• Norrsken.jpg
    Norrsken.jpg
    18.5 KB · Visningar: 760
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar