ANNONS
Annons

I jakten på norrsken

Var ute med bilen och stötte på ett svagt norrsken, hade kunnat stanna längre om det inte vore för att det ska vara så obehagligt att vara ute i mörka skogen sent om kvällen helt själv :)

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/b8/b871b20059eb64852dd0f4d0005c1f6b.jpg

(vet inte hur man lägger in en bild så den syns i forumet)

:) Det är en vanesak. Speciellt om hösten då det är mer eller mindre kolsvart innan snön kommer. Tjusigt fångat norrsken förresten.

Ja nu är ju norrskenssäsongen här igen. I alla fall mitt i mörkaste natten. Det blir inte riktigt mörkt här ännu, men tillräckligt. Såg igår på magnetometern att det var aktivitet, men det var både väl mulet och hade inte riktigt hunnit mörkna ordentligt. Jag åkte i alla fall inte ut och spanade med kameran. Men vilken kväll som helst nu så kan man nog få det första fototillfället. Har hittat ett nytt ställe i sommar att testa norrskensfoto på, brukar ju annars åka till samma ställe hela tiden. Håller tummarna för en bra säsong :)

Nu redan syns de första stjärnorna mot en mörkblå kvällshimmel. Det skall säkert också bli någon norrskensbild. Man har behagat placera lampa för vägbelysning framför fönstren, så natthimlen syns inte längre så tydligt.

Här där jag bor är det så bra att gatubelysningen släcks efter midnatt någon gång, så då syns natthimlen bra från balkongen. Tittar jag nu ser jag också stjärnor i luckorna mellan molnen. Men ingen aktivitet på magnetometern ännu :)

Nattens norrskensjakt, spegling i Ångermanälven utanför Sollefteå:

Bilagor

• Norrsken Styrnäs Sollefteå Ångermanälven-5391 400 px.jpg
    Norrsken Styrnäs Sollefteå Ångermanälven-5391 400 px.jpg
    96.7 KB · Visningar: 1,185
Just nu pågår ett norrsken, men det är ju ljust än. Förhoppningsvis håller det i sig tills det mörknat. Eller mörknat och mörknat, månen är ganska stark just nu, men norrskenet kan synas ändå. Dessutom skall det klara vädret hålla i sig i kväll enligt prognosen, så hoppet finns :) Det var också norrsken natten som var, men mulet här tyvärr.

Norrsken i Umeå

Sitter för tillfället inne i centrala Umeå och läste på spaceweather.com att det var norrsken här omkring natten till igår. Har fönstret mot norr, men det kanske är för mycket ljusföroreningar här inne i stan för att kunna se något? Går det att se någon slags prognos eller liknande för hur det kan komma att bli inatt? Bor ju på Västkusten i vanliga fall, detta är min sista natt i Umeå för den här gången och jag har aldrig sett norrsken så det vore sååå roligt!

Jag fick se det! Vi bestämde oss för att köra ut en sväng åt väster, stannade bilen en bit innan Norrfors där det var en fin vy över åkrarna och skogen. Redan innan jag kom ut ur bilen såg jag hur det började lysa grönt vid horisonten i norr och medan vi var där flammade det upp flera gånger och dansade över himlen! Det var ju aldrig sådär mycket som t ex i tidigare bilder här och bilar körde förbi och bländade hela tiden, men jag är så nöjd ändå;) Fick ju se mitt första norrsken och det var jättevackert:) Det blev för kallt och sent till slut så vi fick åka (är bara här en kort sväng, ska hem idag och har inte vinterkläder med mig), hade kunnat stå där hela natten annars...

Jag fick se det! Vi bestämde oss för att köra ut en sväng åt väster, stannade bilen en bit innan Norrfors där det var en fin vy över åkrarna och skogen. Redan innan jag kom ut ur bilen såg jag hur det började lysa grönt vid horisonten i norr och medan vi var där flammade det upp flera gånger och dansade över himlen! Det var ju aldrig sådär mycket som t ex i tidigare bilder här och bilar körde förbi och bländade hela tiden, men jag är så nöjd ändå;) Fick ju se mitt första norrsken och det var jättevackert:) Det blev för kallt och sent till slut så vi fick åka (är bara här en kort sväng, ska hem idag och har inte vinterkläder med mig), hade kunnat stå där hela natten annars...

Grattis! Jag var ute på norrskensspaning här nere i Sundsvallstrakten i natt. Inget norrsken i sikte, då hade jag inte riktigt fri sikt rakt mot norr så norrskenet hade behövt orka lite högre upp på himlen för att synas. En svag, svag norrskensaktivitet kunde jag ändå skönja vid horisonten så långt mot norr som jag nu såg. Planen var annars att först fotografera norrsken och sedan invänta att Vintergatan positionerade sig i landskapet. Det blev ingetdera. Jag blev så trött och när det började blåsa så att den spegling jag bespetsat mig på att få i förgrunden försvann åkte jag hem. Kanske lade sig vinden senare, vad vet jag.

Enl norrskens sidan så kan det vara möjligt att se norrsken i Värmland den 30 sep.
Men jag förstår inte om det är natten från den 29 till den 30, alltså i natt?
Någon som vet?
Det skulle ju vara spännande att se!
Vädret verkar bli klart i natt!

Antar du refererar till denna sida: http://www.gi.alaska.edu/AuroraForecast/Alaska/2012/09/30
Det är då i morgon natt. När exakt massutkastet träffar jorden kan du se mer om på denna sida som kan komma med tidsangivelser och brukar uppdateras när jorden träffats: http://spaceweather.com/

Träffen kan ju ske under dagtid också, men det syns på magnetometerkurvorna när det skett: http://www.irf.se//Observatory/?link[Magnetometers]=On-line_sp_access
Länken blir lite konstig, men klicka på "Magnetometers" på den sida du kommer till. När kurvorna där börjar likna alptoppar och alpdalar är norrskenet här :)

Här ser det enligt väderprognosen ut att bli hyfsat klart, men dimma.

Antar du refererar till denna sida: http://www.gi.alaska.edu/AuroraForecast/Alaska/2012/09/30
Det är då i morgon natt. När exakt massutkastet träffar jorden kan du se mer om på denna sida som kan komma med tidsangivelser och brukar uppdateras när jorden träffats: http://spaceweather.com/

Träffen kan ju ske under dagtid också, men det syns på magnetometerkurvorna när det skett: http://www.irf.se//Observatory/?link[Magnetometers]=On-line_sp_access
Länken blir lite konstig, men klicka på "Magnetometers" på den sida du kommer till. När kurvorna där börjar likna alptoppar och alpdalar är norrskenet här :)

Här ser det enligt väderprognosen ut att bli hyfsat klart, men dimma.
Hej
Ja just den sidan var det som jag kollade på!
Tack för infon, då ska jag hålla koll i morron då!
Det vore så kul att få se, och framförallt fota skådespelet, jag har sett ut en mörk och bra plats med fri sikt mot norr ;)

Hej
Ja just den sidan var det som jag kollade på!
Tack för infon, då ska jag hålla koll i morron då!
Det vore så kul att få se, och framförallt fota skådespelet, jag har sett ut en mörk och bra plats med fri sikt mot norr ;)

Hoppas inte CME:n träffar i natt då, på morgontimmarna, så att jag lurar dig. Det är bra att kolla av med jämna mellanrum hur saker och ting utvecklas. Hoppas du får se och att du har god tur med fotograferingen! Det är ju nära höstdagjämningspunkten nu, och då kan norrsken lättare uppstå vid tex solaktivitet som denna. Tänk på att när man väl är ute på plats kan man få vänta ibland flera timmar på att norrskenet skall behaga uppträda, och att när det lagt sig kan det uppträda igen med lite tur om man har tålamod att vänta.

Hoppas inte CME:n träffar i natt då, på morgontimmarna, så att jag lurar dig. Det är bra att kolla av med jämna mellanrum hur saker och ting utvecklas. Hoppas du får se och att du har god tur med fotograferingen! Det är ju nära höstdagjämningspunkten nu, och då kan norrsken lättare uppstå vid tex solaktivitet som denna. Tänk på att när man väl är ute på plats kan man få vänta ibland flera timmar på att norrskenet skall behaga uppträda, och att när det lagt sig kan det uppträda igen med lite tur om man har tålamod att vänta.

Regn och rusk här i värmland :(
Man kan ana att himlen är lite ljusare mot norr, men jag får nog vänta in nästa gång.

Regn och rusk här i värmland :(
Man kan ana att himlen är lite ljusare mot norr, men jag får nog vänta in nästa gång.

Synd, det var ett fint norrsken, antagligen synligt nere hos er. Fullmånen var ju ganska stark, så himlen var ljus. Men skenet kom fram bra på bilderna ändå. Det var ganska mycket markdimmor här i trakten, jag tjurade först på en lång stund för att försöka vänta ut att det skulle klarna upp vid en för mig ny fotoplats jag hoppas mycket på för norrskensfoto. Det hade varit perfekt i natt, bara det klarnat upp. Sist jag var där klarnade dimman upp framåt natten, så jag väntade på det. Såg ju på smartphonen att det var full norrskensaktivitet ovan dimmorna. Men det klarnade inte upp. Till slut gav jag upp, förflyttade mig ut ur dimman till högre terräng och sedan fick kamerorna gå varma :)

Ska tydligen vara riktigt bra med aktivitet ikväll/natt och synligt långt söderöver.
Tur för dem som bor där det är klart väder, såklart en annan inte gör det :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar