ANNONS
Annons

I Afrika med kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

RamZeus

Ny medlem
Jag har läst en del av inläggen angående kamera och film inför resor. Jag ska i november resa till Afrika i ca två månader och tänkte därför kontrollera med er vad ni tycker om det jag planerat att ta med mig.

Jag har två kameror med mig på resan. En liten kompakt digital fickkamera (Minolta G400) samt en större analog spegelreflexkamera (Canon AE-1).
Digitalkameran är väldigt liten och smidig. åker upp och ner ur fickan på nolltid då man vill fotografera det vardagliga som man är med om.
För lite mer speciella tillfällen och lite mer viktiga fotografier planerar jag att använda den analoga. De objektiv jag har tillgång till är ett standard 50mm fast objektiv (bländare 1.8 - 16) samt ett 80-200 "no-name" objektiv som är ganska ljussvagt (bländare 4.5 - 32). En standardblixt (Canon speedlite 155A) ingår även i utrustningen.
Canon-kameran är en av de första kameror som kom på 70-talet som hade någon form av automatik. I mitt fall har kameran bländarautomatik. Resten är helt manuellt :)
Digitalkameran är på 4 Mpx och ger normalt relativt bra bilder.

Jag har lite erfarenhet av dia, men till resan planerar jag att använda vanlig film. Jag ska ändå inte projicera några dia-bilder efterssom jag kommer att scanna alla bilder jag tar (med en Minolta Scan Dual IV).
Jag har beräknat att köpa in 20 rullar med film. De jag funderar på är 10 rullar med Fujicolor Superia 400 36 exp samt 10 rullar med Fujicolor Superia Reala 36 100 36 exp.
Jag är lite orolig över hur och när man ska välja vilken film som bör sitta i kameran. Kanske har någon tips på detta? Räcker filmen?

Till den digitala kameran har jag ett 256 MB SD-kort. Eftersom det förmodligen kommer att ta slut innan flygplanet ens har landat så tänkte jag komplettera den med en bärbar CD-brännare som kan bränna in bilderna på CD-skivor. Den jag funderar på är en Hama Mobil Datasafe II CD-RW. Fördelen med en brännare jämfört med t.ex en bärbar hårddisk är att man kan bränna bilderna på flera skivor och sedan t.ex skicka hem den ena med posten.

Om någon har en kommentar eller två angående mina val så vore det väldigt trevligt.
Är jag på rätt väg eller verkar det helt åt skogen?
 
Jag har en kännsla av att det mest fotografering med den analoga kameran, eftersom den är den som erbjuder bredast möjligheter och sosm inbjuder till mer ordentligt handhavande än den digitala.

Jag tror att det är fint att välja negativ/vanlig film till en Afrikaressa eftersom den tillåter lite större marginaler i exponeringen. Diafilmerna är lite väl tajta i sitt snäva kontrastomfång spe, i den Afrikanska "zenitsolen";)

20st 36x bildsrullar kommer man långt med MEn om man enbart fotar analogt på en sådan "långtids" resa så hade jag haft minst 60 rullar med, men det är ju förståss ytterst individuellt;)

Mvh Niclas,

Ps, Lycka till!!!
 
RamZeus skrev:
Är jag på rätt väg eller verkar det helt åt skogen?
Närå, du verkar vara på väg till Afrika ;--)

Precis den utrustning jag skulle ha med mig, fast märkesnamnen är annorlunda.

Påstår mig inte komma med några sanningar:
Ett gammalt råd är ju att på resa ska man ha med sig film man känner till. Men till Afrika kanske det inte stämmer helt. Ljuset är så annorlunda att etablerade regler kanske inte stämmer helt.

Ljuset dagtid kan vara en besvikelse. Det vill säga att nästan bara tidiga morgontimmen och sista kvällstimmen är fotomässig. Övrig tid kan färg och korn påverkas av motiv och landskap så man får en grå kornig dimma i bilderna. Det svaga ljuset på tidiga morgonen är bra för att då är djurens ögon öppna. Sen kisar de mest hela tiden och skuggorna är killers. Nu talar jag om regioner som Kenya fast även där kan det skilja stort. Afrika är ju ett rätt omfattande objekt.
100 och 400 låter fint i mina öron.
 
Afrika är rätt stort, men ska du till Kanarieöarna så är det civiliserade trakter med goda möjligheter till både fotoaffärer och internetcaféer, elektrisk ström och rinnande kallt och varmt vatten.
 
Tack för era kommentarer.
Jag ska åka över halva Afrika. Resan börjar i Sydafrika och slutar i Kenya, så det blir en del variation i miljön på vägen...
 
RamZeus skrev:
Tack för era kommentarer.
Jag ska åka över halva Afrika. Resan börjar i Sydafrika och slutar i Kenya, så det blir en del variation i miljön på vägen...


Åhh det låter underbart;)!!

Du får låna min stora lins om jag får följa med;)!!

Jag har länge drömt om en resa i Afrika och hade en tid ivrig kontakt med ett företag som guidar proff, fotografer och filmteam i Zimbabwe längs Zambezifloden (Karibsjön),, men det dabbade ut när jag insåg att pengarna inte räckte till de nödvändiga 5 veckorna;(

Men en dag så står jag där vid gaten;)


Lycka till i massevis!
Mvh Niclas,
 
Jag hade kompletterat med ett par rullar Kodak HD - en 200 film och mycket bra allround i de ljusförhållandena.
Nu vet jag inte hur lång upp du kommit till mitteln av december (är du nånstans i Tanzania och uppåt lär det vara lugnt) men ett litet varningens ord för regn. Tips är att du gör en sökning speciellt på den sträckan du reser då det under de flesta åren i alla fall från 98 varit skyfall och översvämmningar.
Tro mig, det är svårt att vara rädd om kamerautrustningen när vattennivån stiger 1 meter på en halvtimme. Vi fick uppleva detta från norra Zimbabwe hela vägen ner till JHB och de regnen kom norrifrån.

Får man vara nyfiken och fråga hur du ska resa?
MVH Eva
 
Jag tycker att ditt kamera-kit låter bra!

Tänk bara på att superia är en högkontrastfilm, och du kommer ju definitivt att ställas inför kontrastrika motiv, snudd på hela tiden faktiskt.

Jag har personligen bara fått superia att fungera bra inomhus med blixt, färgerna och kontrasterna upplever jag som väldigt överdrivna i dagsljus.

Reala är dock ett utmärkt val, i alla fall i mina ögon.

Tänk också på att film inte tycker om värme, det kan vara idé att posta hem de tagna rullarna ganska snart efter fotandet, alt. förvara i kylskåp om möjligt. Filmen kan bli missfärgad vid höga temperaturer, tror dock att du ska en bit över 40c innan det börjar bli farligt, kan vara värt att tänka på - i solen kan det nog blir bra mycket varmare än så...

Behöver du känsligare film skulle jag rekommendera Fujicolour NPH 400 eller Kodak Portra 400NC/VC (exponera den gärna efter ISO 300, den är väldigt känslig för underexponering), dessa båda ger väldigt naturliga och varma färger.

Dessa används kanske mest till porträtt, men jag använder dom till allmänt foto, tycker dom är väldigt bra! Varför inte köpa en testrulle av varje eller så innan du far? Självupplevt är ju alltid bäst, vi kan ju bara bidra med våra högst subjektiva åsikter...

Du får säkert fler förslag på filmer!

Hoppas att resan blir bra, och att vi får se lite bilder här så småningom!
 
Brejdol skrev:
Behöver du känsligare film skulle jag rekommendera Fujicolour NPH 400 eller Kodak Portra 400NC/VC (exponera den gärna efter ISO 300, den är väldigt känslig för underexponering), dessa båda ger väldigt naturliga och varma färger.

Speciellt NPH behöver överexponering för att få stuns i färgerna. Varning för att den av många upplevs som trist, om man är van vid högre kontrast. Den kan dock köras på 400 ASA när man verkligen behöver den låga kontrasten. Kodak Ultra 400 UC är en bra film med fint korn och mycket mättade men nyanserade och någorlunda verklighetstrogna färger. Kör den efter 400 ASA.

Glöm Superia på dagen. Den har för hård kontrast. Bäst är som sagt att fotografera morgnar och kvällar om du ska ha riktigt bra bilder. Ska du dokumentera vad du ser mitt på dagen är Reala ett bra val, men skuggorna kommer att bli kolsvarta.

/Pontus
 
Har rest ganska omfattande genom Afrika och kan inte annat än att hålla med de andra om Realans förträfflighet. Använde själv mest dia men de rullar reala jag brännt söder om Sahara har för det mesta blivigt bra.
En snabbare film är inte helt fel för det tidiga och sena ljuset. 400 eller 800 är bör passa ganska bra.
Angående filmkvantiteten så tycker jag det låter något klent med 20st men det beror ju helt på hur du fotograferar. (Tänk på att det är lätt att bränna film under en safari...) Kan också vara vanskligt att få tag på "färsk" film på vissa platser.

Ett gammalt ordspråk bland resefotografer är: "Beräkna hur mycket film du kommer att använda och sen så dubblar du det.."

Porträtt från afrika kan du hitta här

Å en del av naturen hittar du här

Trevlig resa!
 
Senast ändrad:
Det verkar vettigt det du skall ha med förutom en sak. Du borde ha ett större tele om du skall fota djur, minst 300 eller 400 mm är nödvändigt. Även om det kostar en del så kanske det inte är så mycket i relation till vad resan kostar.
 
karibu skrev:
Det verkar vettigt det du skall ha med förutom en sak. Du borde ha ett större tele om du skall fota djur, minst 300 eller 400 mm är nödvändigt. Även om det kostar en del så kanske det inte är så mycket i relation till vad resan kostar.


Håller med även om man klarar sig långt med det trådförfattaren har.

Visst skulle jag INte åka utan mitt tele MEn många av de "råaste" bilderna (enligt mig såklart;) från Afrikas savanner är skapade genom glaset i vinklar vidare än 20mm!!

Mvh Niclas, som helst telefotar;)
 
Måste erkänna att till och med jag lyfte lite på ögonbrynen för 20 rullar. Kan ju säga att jag är extremt snål på film. Men eftersom andra påpekat det får jag instämma att en så omfattande resa och ibland svåra lägen att fota lät det tufft med den begränsade mängden film, oavsett att digitalen går hårt.

Sen förlåt mig trådstartaren och andra läsare, men en liten OT. Gustav Bjernes exempelbilder var fina. Jag tänkte på James Nachwey när jag såg dessa mästerverk. Några bilder visade det svåra ljusets dilemma, men de flesta gick rakt in i mig. Uj, kommer jag halvvägs till det resultatet före pensionen så.... .
 
Senast ändrad:
Angående låånga gluggar

Vill sticka ut hakan något och påstå att det inte finns något tvång på låånga objektiv under en safari.
Nationalparkerna i ÖstAfrika är tämligen välbesökta och djuren är vana både vid bilar och människor.
Det objektiv jag använt till största delen är just en 80-200glugg vilket för det mesta räcker alldeles utomordentligt.
Visst finns det ett behov av längre brännvidder ibland men att springa å köpa en värsting zoom eller fast 600 är i mitt tycke lite överdrivet.
Detta gäller dock inte om man skall fotografera fåglar eller besöka västkusten (där djuren är betydligt skyggare) då kommer de långa brännvidderna till sin rätt.

Talar bara från egna erfarenheter och det är säkerligen inte alla som håller med mig;)


Sven: Tusen tack för dina värmande ord!
 
Bor för närvarande i Sydafrika

Hej!
Jag skulle precis gå in och kolla om någon hade tips på exponering när jag stöter på denna sida...

Jag bor för närvarande i Port Elizabeth, Sydafrika. Tänkte att jag kanske kan skriva ett par rader över mina foto-reflektioner så här långt. Exponeringen är enligt mig väldigt svår. Allting underexponeras på ett eller annats sätt eftersom solen är stark och mycket av miljön är väldigt ljus. Stranden, vattnet, husen mm. Dessutom så vill kameran gärna överexponera när man fotografera människor pga av deras mökra hudfärg. Så håll reda på när du måste under/överexponera. 20 rullar låter lite i minstya laget. Släng på 10 rullar till. Det finns mycket att plåta och natur och kultur är fantastiska. Förutom detta så måsta jag plåta med blixt hela dagen från 10-11 till 4-5. Solen går nu upp runt 06.30 och ner ca 18.30. Jag änvänder 100VS som ger starka färger vilket på dagen blir för mycket så en mer neutral film kan vara bra att ha. När det kommer till utrustning så har jag två kamerahus, 20mm, 28-70mm, 70-200mm, blixt med sladd och stativ. Detta har fungerat utmärkt hittils. Var idag på valsafari och fick jättefina bilder med 70-200. Många djur på safari är väldigt vana vid människor men jag hade gärna haft en 1,4 extender för lite mer närbilder. När du ska på safari så kan även en ärtpåse/mjuk tröja vara bra att ha som "stativ" mot rutan.

Har du fler frågor så får du gärna maila mig: [email protected]

Rock On och ha en bra resa!
Andreas
 
Tycker att din utrustningslista ser ganska bra ut, men det beror ju på vad du ska göra där nere. Om du planerar en safari kan jag rekommendera att ta med ett något längre objektiv (300 eller större) eftersom de flesta safaribolag (iallafall de seriösa) har en policy att inte köra närmre än 25m från djuren (detta gäller åtminstone Kenya, Tanzania och Uganda där jag själv tillbringat några månader). Eftersom det oftast är mycket ljus här så behöver du inte tänka på att ta med dig "snabba" objektiv utan kan köra med för oss långsamma 4-5.6 linser - funkar utmärkt - hade förresten samma kamera som du när jag var i Uganda första gången. Filmässigt skulle jag nog välja en 50, 64 eller 100 ISO främst eftersom där är ljust! Visst ska man ha med snabbare film men min erfarenhet är iallafall att man tar mer i dagsljus än i skymning. Blixt? En smaksak. Digital småkamera - absolut perfekt att ta bilder i vardagliga situationer som du själv säger - utan att orsaka någon större uppmärksamhet.
 
Jag är definitivt inget proffs, men jag har fotat i Afrika av och till i nästan 20 år. Jag har hunnit göra många misstag och även en del rätt.

Det låter dock som om du har fått de flesta tipsen redan.

Lägg inte så stor möda på filmen, du kan alltid köpa film på plats. Speciellt i sydafrika och Kenya. Se även till att ha x-tra batterier med dig. Av någon anlednng tar alltid batterierna slut precis när man ska ut och fota det där man aldrig trodde man skulle få se.
Köp minst ett extra minnsekort! Du kan tappa det eller så går det sönder. Du kommer att ha mycket nytta av din digitala. Speciellt när du ska ta på mäniskor. Det är en Ice-breaker att kunna visa upp bilden direkt när du tagit den. Sen får du alltid lova att skicka bilden till ditt motiv, även i mörkaste afrika har nästan alla en e-post adress.

Vad jag skulle skaffa är ett billigt 19-35mm objektiv. Soligor, Tamron har varsina billiga varianter som inte är helt pissiga.

Varför?

1. Landskapen!! Det är det ablsolut bästa sättet att fånga storheten i afrika. För afrika är STORT. Ska du fota savanner, floder, vattenfall raviner då är vidvinkel det enda som funkar.

2. Folk i afrika (generellt) kan vara väldigt misstänksamma till att bli fotograferade. Barn är lättare men de brukar alltid clowna till sig och det är svårt att fånga dem naturligt. Har du då ett vidvinkel du kan smyga upp med eller låtsas ta åt ett annat håll så kan du få med motivet på ett bättre sätt.

3. En gnu är en gnu. Även om den är på Kolmården eller i Serengeti. Det som kommer ge stämmningen i din bild är omgivningarna. Så sök inte alltför mycket detaljer eller försök fylla upp bilden med för mycket "djuryta". Lämna plats för storheten. Det kan du göra med ett vidvinkel.

Tele är också skitbra, så kan du komplettera med en telekonverter så är det superbra, då får du också användning för din snabba film.

Sist men inte minst :) Makro!! Det kryllar av insekter, spindlar, ormar och annat smått och gott. Så ta med försättsringar eller mellan ringar.

Ett litet lätt stativ. Långa slutar tider, långa brännvidder, och så kanske du själv vill vara med på en bild.

Ett par varningens ord tillslut.

Var på din vakt, du är en vandrande guldgruva!

Drick mycket vatten och ha en keps motsv!

Don't touch, stay allive! Allting i Afrika bits!!

Framförallt, NJUT!! Afrika är fantastiskt!

/Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.