Annons

Hysteriskt långsamt Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)
Men tänk vad du hade fått betala för alla dina bilder om du hade framkallat film! :)

I så fall hade jag antingen varit helt ruinerad eller aldrig börjat med fotografi;)

Skämt åsido - går det att installera om Windows i datorn så det blir 64-bitars? Eller du kanske inte menade så?

I så fall hade jag antingen varit helt ruinerad eller aldrig börjat med fotografi;)
Skämt åsido - går det att installera om Windows i datorn så det blir 64-bitars? Eller du kanske inte menade så?

Jag tror inte heller det lönar sig att byta från Win 32 till 64 för att nyttja den sista gigabyten minne.
Visst, installera OM kan säkert göra nytta, men inte för att få 64.

Jag antar att det är en A77 du använder, måste du verkligen använda 24MP på alla bilder? Kan en mindre bildstorlek fungerar bättre för dig och din dator, iaf för vissa bilder? Nästa snäpp från 24MP är 12MP tror jag, halva filstorleken till en 30% kortare/lägre bild.
För mig duger 11MP för alldagligt fotande, endast när jag är riktigt petig kör jag med min kamerans 21MP bilder.

Det stämmer att det är en A77. Saken är den att jag sällan vet på förhand vilka bilder som kommer att bli bra och jag tycker om att kunna förstora bilder och sätta på väggen. Beskär många gånger en del också. Annars är det en bra idé och och det är ju absolut bra när man fotar såna där vanliga "kom-ihåg-bilder".
Jag har hur som helst börjat förlika mig med att det går lite trögt. Öppnar jag bara inte för många bilder på en gång så funkar det ändå rätt okej nu.

Snabbare och snabbast

JAg kan bara tala av egen erfarenhet, men vill man ha nåt som går rasande fort skulle jag rekommendera att byta upp sig till en SSD systemdisk (jag stoppade i en Intel 520 240GB a 2100 på Inet) och se till att hålla en rejäl bit ledigt på den, iaf 50GB, och sedan stoppade jag in 32GB (4x8GB) RAM.. Även stora panoraman, (2-3GB stora) går som en dans..

Men som många skrivit ovan, det är många faktorer som spelar in, och nummer ett är nog som sagt att byta till Win7 x64 och uppgradera minnet. Hårddisken snabbar upp alla programstarter etc och även arbetet mot växlingsfilen (pagefile eller virtuellt minne) vilket gör att på det hela taget är det en grym kombo.. Men smakar det så kostar det såklart lite.. Dock är det som sagt en brutal kombo. Vill man sen snabba upp det ytterligarae så titta på exv ett Nvidia Quadro grafikkort så får du ut ytterligare hastighet i de senare PS-versionerna..

Men börja med att välja nivå på det du gör så kan du bestämma investering senare.. :)

Ja, precis, det blir ju väldigt dyrt om man ska ha det bästa och jag är väl inte riktigt på den nivån i mitt fotograferande om man säger så;) Men när min nuvarande dator någon gång ger upp så får jag prioritera mycket minne helt klart.

Fast att redigera 130 bilder genom ACR o sen Photoshop är inget jag skulle rekommendera någon om det är tid man vill spara in. Bara att öppna en bild i ACR, göra inställningar, öppna o sen trycka på spara är en extremt tidsödslande grej. Så om det är så att det egentligen bara är det du gör så rekommenderar jag att du skaffar Lightroom istället. MYCKET snabbare om man ska gå igenom flera bilder o inte ska pyssla med massa PS-filter o grejer.

Jag brukar göra så att jag öppnar bilderna i ACR och gör lite mindre justeringar som vitbalans och liknande, helt beroende på bild. Sedan öppnar jag dem i PS och fortsätter där med vad som nu kan tänkas behövas - brukar göra alla selektiva justeringar där. Så jag använder båda programmen, även om det är olika mycket beroende på bild. Vissa kan jag sitta med i timmar i PS medan andra blir klara direkt i ACR. Jag är ju ingen professionell fotograf så jag sitter sällan med flera hundra bilder åt gången och den extra tiden det tar att öppna dem två gånger är inte så farligt. Förutom när jag har varit på resa, då tar det tiiid. Men efter nästa resa får jag nog använda CS4 så att jag överhuvudtaget blir klar.
Sen är det roligt med PS också, vill lära mig så mycket som möjligt;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar