Annons

Hyra uv-hus till dslr eller köpa begagnat

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Cedborg

Avslutat medlemskap
Hej,

om ca 2 veckor skall jag ge mig iväg till indonesien och dyka. Jag har sedan tidigare en Olympus 5050z med uv-hus som jag använt och tagit en hel del bilder med. Sedan en tid tillbaka så har jag skaffat mig en Nikon D200 och tanken att kunna använda den istället när jag dyker kitlar naturligtvis en del.

Eftersom jag inte tycker det är värt att lägga 15-20tkr på ett uv-hus till den så kan jag bara se två möjligheter, hyra eller köpa begagnat.

Hyra:
Jag försökt se efter om det går att hyra. Jag har hitintills inte hittat någon sådan möjlighet, vet någon om det finns någon möjlighet?

Köpa begagnat:
Jag kan tänka mig ett uv-hus till mer eller mindre vilken Nikon dlsr som helst, men begagnat marknaden verkar icke exiterande. Är det så?
 
Hej Andreas!

Utan att egentligen ha gjort någon marknadsundersökning så tror jag att det är tämligen svårt att hyra ett hus till rimlig kostnad. Att helförsäkra ett hus i en månad i samband med utlandsresa med flyg och dykning är dyrt nog, bara det. I hyran måste ju rimligen helförsäkring ingå. Även med huset i retur så är det lätt att det blir en repa i en dome port eller dålig rutin med saltkristaller i genomföringar och annat som följd. Frågan är hur många gånger man får uthyrt ett hus under en livscykel...

Om sedan det blir läckage, med dränkning av kameran som följd, så kan jag bara tänka mig vilka tvister som skulle kunna uppstå om vem som är ersättningsskyldig för vem, etc.

Inte så uppmuntrande, kanske, men jag tror det är ganska realistiskt...

Hälsningar Ingvar
 
Hej Ingvar,

jo, det finns ganska uppenbara problem, och du pekar tydligt ut ett par av dem. Det finns dock flera bolag i staterna som hyr ut kombinationen kamera/hus, givetvis till hutlösa priser.

Själv skulle jag helst hyra utan försäkringar, iaf för annat än själva huset, och själv ta på mig ansvaret för resultatet (dvs om kameran blir dränkt). Men, som sagt, det är jag det....

Jag tycker det är lite underligt att det inte verkar existera någon begagnat marknad för uv-hus till dslr:er. Men, marknaden kanske är för liten... (Jag tycker ju att det åtminstone borde finnas ett par uv-hus till t.ex D70 som ju faktiskt har funnits ganska länge som någon skulle vilja kränga).

mvh,
Andreas
 
Det finns begagnade UV-hus att köpa, men då oftast med kamera. Fast det har nog blivit lite färre system tillgängliga. De flesta som ville byta ut sin D70/D100-rigg mot D80 eller D200 har redan gjort det och deras gamla utrustning har hittat nya ägare. Bör vara samma situation med dom som bytt Canon 300D/350D till 400D. När nästa generation Nikon- och Canonkameror kommer, blir det återigen fler system tillgängliga på begnatmarknaden.

/christian
 
Hej

Jag såg att Oxygene Örebro hyr ut en 350D med Ikelite fodral och blixt. Det kanske kan vara ett alternativ värt att kolla upp. 019-131440.
Det blir ju inte din egen D200 men i alla fall. I övrigt så tror jag som Ingvar att det är snudd på omöjligt att hyra. Jag var förvånad att se detta hos Oxygene Örebro.
/Rikard
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.