Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hyperfokalavstånd

Produkter
(logga in för att koppla)

kn1

Aktiv medlem
Hur fungerar detta med hyperfokalavstånd? Är det så att det säkraste sättet att t.ex. vid landskapsfoto när man vill ha genomgående skärpa fokusera på en viss punkt som ligger på objektivets hyperfokalpunkt. Blir det då garanterad skärpa ända från ca halvvägs mellan kamera och skärpepunkten och ända till oändligheten? Eller ska man möjligen fokusera auto eller manuellt på oändligheten?

Hur hittar man för övrigt uppgift om hyperfokalavståndet för ett Nikkor 35/1,8?

Hur fungerar detta med hyperfokalavstånd? Är det så att det säkraste sättet att t.ex. vid landskapsfoto när man vill ha genomgående skärpa fokusera på en viss punkt som ligger på objektivets hyperfokalpunkt. Blir det då garanterad skärpa ända från ca halvvägs mellan kamera och skärpepunkten och ända till oändligheten? Eller ska man möjligen fokusera auto eller manuellt på oändligheten?

Hur hittar man för övrigt uppgift om hyperfokalavståndet för ett Nikkor 35/1,8?

Det här är en bra sida: http://www.dofmaster.com/charts.html

Edit: Daniel hann före medan jag skrev.

Vissa objektiv har hyperfokalpunkter på avståndsskalan, så att man lätt ska kunna ställa in ett avstånd för att t.ex. ta snabba gatu- eller sportbilder. Bifogar ett exempel med en äldre Kodak Retina-kamera med 50mm-objektiv. Du ser här att om jag ställer in avståndet till hyperfokalpunkten nära 6 m så räcker skärpan från ca 3,5 m till oändligt om jag har bländare 8. Ställer jag istället in på hyperfokalpunkten vid ca 3 m så räcker skärpan från ca 2,25 m till 6 m vid samma bländare.

Har du skärpedjupsskala på ditt objektiv så kan du lätt se skärpedjupet med olika bländare och avståndsinställningar.

Med skärpedjupsskalan kan jag se att om jag på retinaobjektivet använder bländare 16 och ställer in avståndet på ca 3,5 m så räcker skärpan från 1,5 m till oändligt.

Med ett objektiv på 35 mm, och du fotar med småbild eller fullsensor, så kan du ställa in avståndet på 3,5 m och med bländare 11 får du då godtagbart skärpedjup från 1,75 m till oändligt.

Men man måste komma ihåg att skärpedjupsskalan bara visar godtagbar skärpa för mindre förstoringar. Tänker man göra stora förstoringar är det bättre att blända ned ett par steg extra än vad skärpedjupsskalan rekommenderar.

Bilagor

• hyperfokal.jpg
    hyperfokal.jpg
    20.6 KB · Visningar: 2,062
Tack för svaren med länkar till grafisk beskrivning, beräkningsprogram och diagram. Jag har suttit djupt förskjunken i dessa en stund nu och tror mig ha koll på vilka variabler som påverkar det optimala skärpedjupet. Nu är det bara att ut i fält och praktisera.
Särskilt tack Patric för din pedagogiska beskrivning till och med illustrerad med foto.
Tack!
kn1

Särskilt tack Patric för din pedagogiska beskrivning till och med illustrerad med foto.

Så lite så.

Den röda punkten vid 2,8 på skärpedjupsskalan är för övrigt den punkt man ställer in avståndet mot om man fotar med infraröd film (eftersom IR fokuseras på ett annat plan än synligt ljus med objektiv som inte är korrigerade för IR).

Tack så mycket, verkar vara ett mycket bra och som jag hittills i alla fal kan se ett användarvänligt program.Mycket bra!

kn1

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar