Annons

hus eller glas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kiron

Ny medlem
Har fotat ett par år med d40x, 18-55 kitobjektiv och nikons billigare 70-200.

Är hyfsad nöjd med vad kameran presterat men känner att det är dags att uppgradera utrustningen eftersom jag känner mig en aning begränsad.

Men eftersom tillgångarna knappast är obegränsade så funderar jag på om man ska satsa på ny optik eller ett hus (d90 el beg d300)

har kikat på några vidvinkelgluggar och ljusstark normalobjektiv men har lite beslutsångest över vilken typ av utrustning jag ska satsa på. kanske är det meningslöst att satsa på hus utan optik och det kanske är onödigt att satsa på optik utan hus.
vad kommer först hönan eller ägget? :)

Hjälp mig med argumenten för och emot. Fotar mestadels ute i naturen.
 
Är hyfsad nöjd med vad kameran presterat men känner att det är dags att uppgradera utrustningen eftersom jag känner mig en aning begränsad.
Vad är det du känner begränsar? Ljusstyrka? Brännviddsomfång? FPS? Vädertätning?
När du klurat ut det är det enkelt: Köp den produkt som uppfyller dina önskemål.

Lycka till! ;)
 
Det spelar nog ingen roll vad du börjar med: köper du ett nytt hus kommer du säkert att få sug efter mer optik och vice versa. Vilket val du än gör kommer du säkert att fler bilder; nya grejor är skoj!

Jag köpte en 12-24 som piggade upp min D50! När jag fick litet mer i spargrisen slog jag till på en D90, som även den piggade upp rejält!

Om du ska vara sådär trist down-to-earth ska du förstås gå på namons råd: kolla vilken begränsning du känner och göra din inköp därefter!

Per
 
Vad är det du känner begränsar? Ljusstyrka? Brännviddsomfång? FPS? Vädertätning?
När du klurat ut det är det enkelt: Köp den produkt som uppfyller dina önskemål.

Lycka till! ;)

ja det är väl en hel del... ljusstyrka, bildkvalité på högre iso, skärpa, fps, bättre autofokus, bättre dynamiskt omfång, vädertätning vore bra men inget måste m.m.

Det med andra ord ganska mycket jag vill förbättra.

Grundfrågan är väl om det är värt att satsa på ett hus nu eller om jag ska satsa på optiken först...
 
Satsa på glas.

Personligen skulle jag nog satsa på optik till att börja med. Utvecklingen på systemkameror går fort och på optik går det mindre fort alltå får du en bättre utrustning längre fram om du börjar med optik.

Jag gick nyligen från en Canon 400D till en 5D och det enda jag egentligen ångrar är att jag inte köpte optik för fullformataren direkt. Visst är det dyrare optik men vissa objektiv skiljer bara någon tusenlapp mellan crop och fullformat. Bara ett tips inför framtiden :)

Vill man byta ut hela sin fotoutrustning så är det en hel del pengar som man ska lägga ut. Jag tror på att nya objektiv får din kamera att fungera bättre och sen kan du köpa en ny kamera när du får råd. Det är dumt att snåla men samtidigt vill man ju ha allt på samma gång.

Jag har bara ett 50mm fast och 70-200 att leka med på min 5D men det är helt underbart i alla fall så jag kanske inte följt mitt eget råd.

Vad du än bestämmer dig för så kommer du säkert att vara nöjd med valet :D

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.