ANNONS
Annons

Hur viktigt är VR/IS??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mheel

Medlem
Hej
Ska skaffa mig en systemkamera inom snar framtid. Men tvekar väldigt mycket över vad jag ska välja.

Objektiven som jag är sugen på är
Sigma Objektiv Af 18-50/2,8 EX DC IF
Sigma Objektiv AF 70-200/2,8 EX DG HSM Macro

Kamerorna som jag tittat på är

Canon 30D
Nikon D80 eller D200 (Lutar mer åt en D80)

Men jag undrar om jag kanske behöver ha IS resp. VR på objektiven över 100mm. Då blir det tyvärr för dyrt om jag inte satsar på t.ex 18-200 VR. Men det har väl nästan ett års leveranstid samt inte har samma ljuskänslighet och skärpa som 70-200:an.

Då började jag kolla lite på sonys alpa 100. Den har stabilisering inbyggt i huset vilket verkar bra för då blir inte linserna så dyra. Men den verkar fått dåligt betyg p.g.a brus vid iso 800 och is0 1600. Hur ofta använder man så högt iso??

Så kan ni råda mig lite iallafall. :)
Tycker ni att stabilisering är viktigt eller är det bättre att köpa ljuskänsligare objektiv?

Summan av kardemumma är väl....

Satsa på canon eller nikon beroende på vilket som känns bäst i hand eller ta den lite sämre sonyn men få stabilisering i huset ???

//Magnus

Som glad nybörjare så kan jag vara ute och cykla, så någon som är mer erfaren får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar...

Till att börja med så måste du inte ha bildstabilisering över 100mm, man tog ju inte dåliga bilder innan detta fanns... Däremot så är det ett hjälpmedel för att ta bort skakninsoskärpa och antagligen bra att ha. Ett ljusstarkt objektiv kan också hjälpa till att få bort skakningsoskärpa eftersom man kan ha kortare slutartider. Den stora skillnaden som jag ser det är att stabilisering möjligör längre slutartider utan skakningsoskärpa och ett ljusstarkt objektiv möjligör just kortare slutartider. Så om min teori stämmer så ger dessa två tekniker lite olika möjligheter/resultat för bilden. Olika slutartider borde ge olika bländare och därmed olika skärpedjup. Olika slutartider påverkar även eventuell rörelseoskärpa. Så frågan är vad du prioriterar, det bästa är ju givetvis att ha båda, även på objektiv med kortare brännvidd (om du fotar inne med dålig belysning t.ex.).

Det finns ytterligare ett sätt ta bort skakningsorkärpa, speciellt om du fotar natur m.m., stativ. Då kan du dessutom välja bländare och slutartid som du vill.

Stablisering tar bort (en del) oskärpa pga rörelse som fotografen/kameran gör. Men den tar såklart inte bort rörelser som motivet gör.
Så hur viktigt det är beror på vilken typ av motiv du vill fotografera. (men du kan ju trösta dig med att du slipper skakningsoskärpa på bakgrunden även om motivet blir oskarpt pga rörelse ;)

Jag tycker stablisering är en bra funktion som gör att jag kan ta bilder med längre bränvidder och/eller längre slutartider än vad som annars skulle vara möjligt.

Kolla även in Pentax K10D och K100D, helt nya modeller som har stablisering i kamerahuset. Sigma-optiken du nämner finns nog till dem också.

ANNONS