Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur vet man om objektivet passar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Exelador

Medlem
Jag undrar helt enkelt hur man vet om objektiven passar ens kamera när man skall köpa objektiv. Jag har ett Canon EOS 300D hus. Funderar lite på att köpa ett nytt sigma ojektiv: Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS för Canon. skulle den passa min, och hur vet jag det?

I stort sett ja, dock ska man tänka på att vissa proffshus inte tar objektiv med EF-S märkning. Alltså att EF-S står med i objektivets namn.

Är inte så hemma på Canon, så nån annan får förklara vidare om du vill veta djupare.

Nja, är nog inte så enkelt som Niklas säger, i vart fall inte med begagnade Sigma. Har varit väldiga problem med vissa Sigmaobjektiv med Canonfattning att funka på digitala kameror. Så om det inte är någon garanti kvar så bör du prova först innan du köper.

Exelador skrev:
okej tack :) så alltså alla objektiv som det står för canon passar till alla canon modeller?

Jag kan ha fel men har för mig att Canon bytt objektivfattning en gång tidigare. Spelar i så fall ingen roll vid nyköp men begagnat kanske det kan var en fälla..

Håkan Bråkan skrev:
Nja, är nog inte så enkelt som Niklas säger, i vart fall inte med begagnade Sigma. Har varit väldiga problem med vissa Sigmaobjektiv med Canonfattning att funka på digitala kameror. Så om det inte är någon garanti kvar så bör du prova först innan du köper.

Men objektivet han nämner i sitt inlägg är väl ganska nytt? I alla fall så pass nytt så att det ska passa nuvarande Canon-fattning?

Men jo, det är sant, äldre objektiv kan det ju bli problem med.

Den gluggen som du funderar på Karl är ju så ny att den inte ens börjat levereras (Cyberphoto). Det ska alltså inte vara något problem för dig att använda den på 300D. För säkerhets skull kan du ju slå en signal till Cyberphoto om du är osäker.

papi skrev:
Jag kan ha fel men har för mig att Canon bytt objektivfattning en gång tidigare. Spelar i så fall ingen roll vid nyköp men begagnat kanske det kan var en fälla..
Det var för över 20 år sen, så det gäller bara riktigt gamla objektiv. Om objektivet heter EF så passar det på alla digitala Canon ESR:er.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar