Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur vet man hur många exponeringar en Canon gjort? (var: "Enkel fråga...")
- Trådstartare Jern
- Start datum
uncool
Aktiv medlem
Titta här;
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=42345&highlight=20D+hur+m%E5nga+bilder
Alltså, köper du en begagnad kamera så bör du nästan räkna med att få byta slutare och eller spegel i den. Det är väldigt svårt att säga hur många gånger den faktiskt exponerat. Nånstans har jag hört att ett slutarbyte för en 350 lär ligga på runt 3000-3500 och lär vara dyrare på dyrare modeller.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=42345&highlight=20D+hur+m%E5nga+bilder
Alltså, köper du en begagnad kamera så bör du nästan räkna med att få byta slutare och eller spegel i den. Det är väldigt svårt att säga hur många gånger den faktiskt exponerat. Nånstans har jag hört att ett slutarbyte för en 350 lär ligga på runt 3000-3500 och lär vara dyrare på dyrare modeller.
MattiasL
Aktiv medlem
Hur bräckliga är egentligen dagens kameror? Verkar ju orimligt att man ska räkna med slutar- och spegelbyte.
Min gamla Nikon 801s verkar ha gått hur mycket som helst med tanke på att den ser ut att ha blivit överkörd av bandvagnar och tuffar på ändå. Usch, nu låter jag som nån gammal farbror som tycker allt var bättre förr, och ja, jag kan ju haft tur med just mitt ex. Tycker bara det verkar underligt.
Min gamla Nikon 801s verkar ha gått hur mycket som helst med tanke på att den ser ut att ha blivit överkörd av bandvagnar och tuffar på ändå. Usch, nu låter jag som nån gammal farbror som tycker allt var bättre förr, och ja, jag kan ju haft tur med just mitt ex. Tycker bara det verkar underligt.
Carl Hellman
Aktiv medlem
Men det var ju bättre förr! Min gamla Nikkormat från stenåldern är utsatt för ett sådant våld att en modern kamera skulle säcka ihop av blotta tanken på smällarna.MattiasL skrev:
Hur bräckliga är egentligen dagens kameror? Verkar ju orimligt att man ska räkna med slutar- och spegelbyte.
Är det verkligen så vanligt med haverier i kameror som det verkar på folk? Går dom verkligen sönder?
Lots of people talking, few of them know; soul of a woman was created below!
Nu har jag tjatat färigt. Inga mer Led Zeppelincitat, nu ska jag sova. Gonatt!
Jonsjoberg
Avslutat medlemskap
De sägs att en 350Ds slutare är testad för 50 000 exponeringar, 20D ska vara testad för det dubbla..
uncool
Aktiv medlem
Jonsjoberg skrev:
De sägs att en 350Ds slutare är testad för 50 000 exponeringar, 20D ska vara testad för det dubbla..
Jag tycker mig ha läst nånstans, kanske här i forumet, att 350 är garanterad (av Canon) att hålla 25000 exponeringar, 20D för 50000 och 1D-serien för 100000.
Fröderberg och Ekvall lär nog ha bra koll på den fronten.
Jeppe
Aktiv medlem
uncool skrev:
Fröderberg och Ekvall lär nog ha bra koll på den fronten.
Konsumentmodellerna har ingen garanterad siffra, utan mer en rekommendation av hur länge de förväntas hålla.
Antalet för 20D är 50 000. Rasar de långt innan dess och innan kameran fyllt två år så är det garantireperation enl. Canon. Har den däremot gått 40 000 + så är det inte alls säkert att det blir en garantireperation.
1D och 1Ds har 150 000 och 1D MkII och 1Ds MkII har 200 000 garanterade vilket innebär att går den sönder vid 149 000 resp 199 000 så går det på garantin.
Därmed inte sagt att ingen av kameramodellerna kan hålla betydligt längre än såhär.
Ett slutarbyte kostar ca. 3500:-
.Z.
Aktiv medlem
MattiasL skrev:
Min gamla Nikon 801s verkar ha gått hur mycket som helst
Grejen är den att digitalkamerorna får oftast ta så oerhört många fler exponeringar än vad som var/är brukligt med analoga dito, slutarna tar mer stryk då.
10-20 000 exponeringar på ett år är inte ovanligt & det tvivlar jag på att din 801 fått genomgå varje år... Obs att 20 000 exponeringar är ca 46 st 36-bilders filmer i månaden! Många proffs uppnådde nog det & mer därtill men få amatörer...
Sen så tar jag för givet att slutare rasade på den tiden också, fast i mindre omfattning då p.g.a. ovanstående, skillnaden är ju bara den att vi då inte satt & såg alla problem på nätet...
//Larsa
Marcus Vesterlund
Ny medlem
När vet man att slutaren säckat ihop?
Visserligen ligger jag bara på ca 13.000 expo sedani påskas. Men eftersom den återställs vid 10.000 så håller jag inte direkt koll.
aldrig upplevt en trasig eller "slut" slutare. vad kan vara smidigast i ett sådant läge. skaffa nytt eller lämna in på reparation?
hur är det med garanti ii sådana fall? Täcker garantin det eller spelar det ingen roll om garantin gått eller ej. Går det att få slutaren lagad även om man inte har garanti kvar?
Visserligen ligger jag bara på ca 13.000 expo sedani påskas. Men eftersom den återställs vid 10.000 så håller jag inte direkt koll.
aldrig upplevt en trasig eller "slut" slutare. vad kan vara smidigast i ett sådant läge. skaffa nytt eller lämna in på reparation?
hur är det med garanti ii sådana fall? Täcker garantin det eller spelar det ingen roll om garantin gått eller ej. Går det att få slutaren lagad även om man inte har garanti kvar?