Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur vet jag vad jag har för objektiv???

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
avdelningen dumma frågor: hur vet jag vad det är för objektiv jag har på min (nja, ok, farsans, men jag tänkte låna den på obestämd tid) kamera???

texten på objektivet är som följer: "AF LENS 50"(att det betyder autofokus fattar jag ju nästan) samt "HOYA HMC 49mm SKYLIGHT [1B] JAPAN". Hoya kan väl antas vara tillverkaren o Japan måste ju vara tillverkarens hemland. men vad innebär det andra?

det jag vill komma fram till är om det här objektivet fungerar bra till porträttbilder eller om jag borde kolla efter ngt annat (vilket skulle betyda att jag köper in mig på vad det nu kan vara för system Minolta använde på dynax 3000i)? Hade tänkt ta både hel-, halv- och närbilder...
 
Säkerligen är det en 50mm objektiv. Alltså ett normalobjektiv för 35-mm film.

Hoya är en filtertillverkare och Skylight är ett vanligt "standardfilter" som alltid kan sitta på objektivet.

Men det som är viktigast är ju att konstatera vilket kamerasystem den passar på. Har du nån aning?
 
50mm är en bra brännvidd för porträtt. Kör du dynax så ska nog alla Minoltas AF objektiv passa om du ska köpa nytt. De börjar säljas oftare på begmarknaden nu ser det ut som..
 
En annan grej som jag tycker är viktig när det gäller objektiv är ju att veta vilken ljusstyrka objektivet har. Alltså hur mycket ljus som objektivet kan släppa in.

Största bländaröppning brukar stå antingen som t.ex 1:1.8 eller f1:8. Ju lägre tal som står destå mer ljus kan objektivet släppa in, det betyder i sin tur kortare slutartider.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.