Annons

Bästa porträtt/modell objektiven

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är helt inne på att brännvidden 85mm är rätt för mig, men jag skall kompletera med en kortare typ 35 f2 eller den nya sigman 30 1.4.
Frågan i början på denna tråd var om 85 1.4 var så magisk som alla säger? Jag tycker att de bilder jag har sett är liksom väldigt "softade", men det kanske är det som är det magiska?
Har du Olle några bra exempel på bilder med 85 1.4:an? Går bilderna att få "krispiga" om man vill?
 
ok jag tror jag fattar. Men vad ska man ha då. Tycker du Olle att 85 mm är en bra glugg för att fota helkropp. Eller har du några förslag. Nån annan kanske har några andra förslag.

MVH//christian
 
AF 85/1,4 D på full öppning med D70. 100% crop insatt. Objektivet är skarpt på full öppning (bättre än 50/1,4) och ruskigt skarpt nedbländat (bättre än 50/1,4 och 18-70). Så visst går det att få krispiga bilder. Den stora vinsten är dock den fina oskärpan samt möjligheten till kort skärpedjup.
 

Bilagor

  • 2814.jpg
    2814.jpg
    35.9 KB · Visningar: 458
AFE skrev:
Visst är det så att en 50 mm har för långt skärpedjup för att jämföras med en 85 mm...

Om man tänker använda objektivet till porträtt (där avbildningsskalan är lika) så kommer naturligtvis även skärpedjupet på samma bländare att vara lika.
 
Bakgrunden blir ju dock lugnare med en längre brännvidd pga perspektivet, även om skärpedjupet är samma.
 
Så var det gjort...med risk att bli idiotförklarad och frånskild så beställde jag 85 1.4:an + 35 f2 ..det är ditt fel Olle ;).
Nu kan jag i alla fall inte skylla på objektivet om fotograferingen går åt skogen....
 
Jag tror Allan har beställt det bästa man kan ha för porträttfotografering. Grattis Allan. Skulle jag också haft en kamera med den sensorstorleken hade 85/1,4 varit ett naturligt val.
 
Sluta posta sådana bilder... det är farligt för min plånbok oxå .... ;-)

Vad tycker du om 35:an? Jag spekulerar starkt i 35/2 som ett stay-on objektiv. För dom dagarna då det inte är aktuellt att dra med fotobagen.


Mvh
Tor
 
re

min uppfattning är att tele-elmarit 90mm är den bästa porträttglugs som någonsin byggts , fast det är kalrt den passar ju inte nikon hehe

mvh- Alw
 
Tor, du frågade vad jag tyckte om 35 f2:an. Faktum är att jag inte har bildat mig någon uppfattning ännu. Under det senaste året har jag tagit 98% av mina bilder med 55mm eller mer i brännvidd och känner mig inte bekväm med vidare objektiv...trots att 35:an på en D70 kan ses som normalobjektiv. Objektivet är väldigt litet och smidigt och jag tvivlar inte på att det kan prestera bra (lite soft vid f2 men sedan skärper det upp sig)

Bevis på att det går att ta snygga bilder:
http://www.pbase.com/junku/cats
- de bästa(i mitt tycke) bilderna i albumet är taget med 35:an -

Och se vad Daniel Knutsen här på fotosidan kan trolla med det objektivet.

Alternativet är kanske att vänta och se vad Sigmas 30 1.4 presterar.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.