Annons

Varför har jag ett så fint objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kommer alltid vilja ha mer ljusstyrka oavsett hur ljuskänsligt hus du har....Köp 16-85 för smidighet och VR, komplettera med 50/1,8 eller 35/2,0 för inomhus i befintligt ljus.

Men känner du att du har höga krav på bildkvalitet bör du nog gå för 17-55.

Jag har bägge två och måste säga att skillnaden är minimal om det är optisk kvalitet du pratar om. Fortfarande gäller de egenskaper som jag räknade upp i inlägget ovan. 16-85 är riktigt bra. För mig så ser jag det mer som om jag har ett vinterobjektiv och ett sommardito. 17-55 f2,8 är vinteralternativet tack vare sin större bländare :)

Senast ändrad:
Om du bara bländar ner din 18-70 lite grann så lär du inte hitta några skillnader mot 17-55. 18-70 är lika bra rent optiskt.

Förtjänsterna hos 17-55 f2,8 är två:
  • Ljustyrkan! Både med avseende på möjligheterna att plåta i svagare ljus och det kortare skärpedjupet som denna bländare tillåter.
  • Byggkvaliteten. Själv knäckte jag tre 18-70 innan jag köpte mitt 17-55.

Den är även sämre inom några områden:
  • Större
  • Tyngre
  • Vill minnas att den har högre distortion

Ja, du...det verkar som om du fått det bästa av två världar då - ekonomiskt försvar för ett finare objektiv. Ett gäng 18-70'or blir ju också pengar över tid - och kör man så hårt som du uppenbarligen gör så ger det väl sig självt. Grattis.
Men du bekräftar egentligen för mig i det du säger att jag också valt rätt...
Men jag skulle fortfarande vilja ha 17-55'an...det får bli när mellanskillnaden inte betyder ngt för mig längre...eller 18-70'an är slutkörd...

/ Magnus

Om du inte vill ha ditt 17-55/2.8 längre kan jag byta det mot mitt Tamron 17-50/2.8 som är betydligt lättare och smidigare, men väl ger ungefär samma bildkvalitet. Bara att säga till :)

Om du inte vill ha ditt 17-55/2.8 längre kan jag byta det mot mitt Tamron 17-50/2.8 som är betydligt lättare och smidigare, men väl ger ungefär samma bildkvalitet. Bara att säga till :)

Om det är till mig ditt erbjudande riktar sig till så glöm det :)

Kommer aldrig att byta bort mitt 17-55 så länge som jag kör med DX. Helt fantastiskt. Bildkvaliteten är tillräckligt bra redan fullt öppen för att jag inte behöver bry mig om vald bländare. Utifrån ljusbehovet alltså, givetvis påverkar vald bländare bildintrycket...

Kommer aldrig att byta bort mitt 17-55 så länge som jag kör med DX. Helt fantastiskt. Bildkvaliteten är tillräckligt bra redan fullt öppen för att jag inte behöver bry mig om vald bländare. Utifrån ljusbehovet alltså, givetvis påverkar vald bländare bildintrycket...

Johan var nog kanske en nyyyyypa ironisk skulle jag tro ;-)

Ha'de / Matti

Egentligen var det riktat till trådskaparen, som ju ville ha nått lättare att bära runt med, men givetvis kan jag tänka mig bytet med alla intresserade :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar