Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur var det på elmia?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gepe

Aktiv medlem
måste få veta - nyfiken!!!
hur var det på elmia - mässan, utställningarna, föreläsningarna? prylarna är ointressanata, det har jag redan läst tillräckligt om i andra forum. funderar på att köra dit nästa år och vill veta hur mässan var iövrigt, förutom prylarna.

/henke

Tyvär så blev jag uppbokad.. Nästa år så kommer jag att vara där båda dagarna, så att jag hinner med både föreläsningarna och det andra tjaffset..

Jag ska skriva om Fotomässan...

...när jag har kommit hem från jobbet så ska jag samla mina intryck från Fotomässan 2005.Både ris och ros utlovas!

Ja, hur var det?

Jag var inte speciellt imponerad, dom enda nyheterna var väl Nikons D50 och D70s.
Dom hade en av varje inlåsta i ett glas skåp och om man bad riktigt snällt tog dom ut dom och visade.

I övrigt var det trångt kring kameror och objektiv.

Scandinavian Foto sålde ut "lite gammalt skrot" i ett av hörnen, en del saker riktigt billigt.
I övrigt kunde man inte direkt köpa så mycket för att få med sig hem, nån kamerarem, lite tidningar och en och annan väska.

Jag blev faktiskt lite besviken eftersom jag hade STORA plånboken med mig och hade räknat med att åka hem med en DSLR, nu fick jag åka mina 22 mil hem igen med tom bil...*snyft*

Tyckte inte mässan var så speciell som jag hade fått för mig. Var på Fotomässan i STLHM i höstas och tyckte de var i stort sett identiska. Men kul att gå och titta på alla bildutställningar!

Jag handlade men kom hem tomhänt!

Var på jakt efter ett stativ och ev kulled. Kollade in lite olika varianter men fastnade för Velbon Carmagne 630. Det ville man dock ha 2995kr för. Jag protesterade och sa att det var 1kkr för mycket.

Hittade sedan Scandinavians orderdisk och frågade om deras pris var felaktigt. 630 är billigare än både 530 & 540 på deras WEB-sida. Killen bekräftade att priset gällde och att de skickar fraktfritt.
Nu väntar jag med spänning på posten. Det blir nog flygpost för det är ju så lätt. (*ler*).

/AnWi

Re: Jag ska skriva om Fotomässan...

Chasid skrev:
...när jag har kommit hem från jobbet så ska jag samla mina intryck från Fotomässan 2005.Både ris och ros utlovas!

Nu har det gått några dagar sedan den senaste Fotomässan på Elmia och jag tänkte sammanfatta mina tankar något:

Det första som mötte mig var prylar, prylar och åter prylar. Prylbögarnas paradis tänkte jag tyst för mig själv och smålog när jag stegade in i mässlokalen. Nåväl även jag var tvungen att tillfredställa den lilla prylbögen i mig själv och titta runt lite bland montrarna, har man gjort ett totalt systembyte det senaste året, så har man ett visst behov av en del nya prylar ursäktade jag mig med.
När jag gjorde en del nedslag bland montrarna för att få lite mera information om olika produkter, så möttes jag av säljare som inte kunde varan, det är lite dåligt tycker jag, självklart så förväntar jag mig att säljarna ska vara insatta i produkterna som de säljer - skärpning...

Efter en rundvandring bland prylarna och tre fin, fina fyndköp i min nyköpta fotoryggsäck stegade jag ut till utställningen. Nyfiket kollade jag runt bland alla bilderna. Men även detta år så saknade jag de riktigt tunga internationella namnen. Det jag främst saknar från saligt insomnade Göteborgs mässan är just den internationella bredden på utställningarna, inget ont om alla duktiga nordiska amatörer och yrkesfotografer som ställde ut på Elmia, ni ska vara kvar, men jag vill se mer av alla de fantastiska bilder som man annars bara kan njuta av i bokform.

I år så mäktade jag bara med en bildvisning: Terje Hellesö - men vilken bildvisning det var! Terjes bilder håller en mycket hög klass och visar att gränsen mellan målad och fotograferad konst är hårfin! Jag gick ut från Terjes bildvisning med ett leende på läpparna!

Det enda som kan göra mässan ännu bättre till nästa år är att fler namnkunniga fotografers bilder visas upp. Personligen så skulle jag gärna se bilder av Cartier Bresson, Robert Doisenau, Christer Strömholm, André Kertész, Hans Malmberg, Tore Johnson m.m. på Fotomässan 2006.

Shalom!

Re: Re: Jag ska skriva om Fotomässan...

Chasid skrev:
När jag gjorde en del nedslag bland montrarna för att få lite mera information om olika produkter, så möttes jag av säljare som inte kunde varan, det är lite dåligt tycker jag, självklart så förväntar jag mig att säljarna ska vara insatta i produkterna som de säljer - skärpning...

Jag håller med till fullo! Detta var helt klart det som störde helhetsintrycket av mässan allra mest. Det är inte såå många produkter som visas vid varje monter. De vet att de som kommer dit oftast är väldigt insatta och specialintresserade av produkterna som visas eller så har de åtminstone tillräckligt med kunskap för att kunna ställa de kluriga intressanta frågorna. Hur svårt ska det då vara att läsa in sig ordentligt på de produkter man visar så att man som säljare/produktinformatör inte hamnar i situationen att man måste erkänna att man faktiskt inte kan?

Läs på mer!
//Jenny

I någon av montrarna fick jag höra att just de personer som ska kunna så mycket om produkterna åker till mässan för att lära sig.
Det kommer nämligen mycket information hela tiden om produkterna, information som det inte finns tid att ta del av och lära sig.
Men på en fotomässa på Elmia lär sig utställarna jättemycket av alla möjliga svåra och kanske omöjliga frågor från besökarna. Sen vet utställarna hur användarna tänker och vilka problem som kan dyka upp.

Bäst var ändå den stackars man som satt och vakade över Tamron-objektiven. Han visste knappt vad han hade framför sig... :D Trevlig var han dock!

Tyckte ändå att många av de som var där och marknadsförde skötte sig jäkligt bra. De höll sig ofta på sin kant och lät mässbesökarna i lugn och ro testa grejorna. Canon var absolut bäst på mässan (vad gäller prylar). Massor av objektiv, trevlig personal samt att man fick prova det mesta på sin egen kamera!

Nikon var de värsta. De hade låst in sina två nya modeller samt att killen vid D2X ständigt tjatade och lovprisade den nya kameran.
"Denna tar 2000(!) bilder på ett batteri. Då har Canon-nissarna bytt batteri fyra gånger serru".

Jaha, tack hej då.

Re: Ja, hur var det?

Segeson skrev:
Jag var inte speciellt imponerad, dom enda nyheterna var väl Nikons D50 och D70s.

Då missade du Ricoh GX8 (som blev officiell efter mässan...), Canon S2 IS (som släpptes under mässan), Nikon S1, Sony H1 och Sony T7.

Själv stod jag mest i Allt om Digitalfotos monter eller gick runt och hittade intressanta prylar att skriva om.

Lite bra affärer blev det dock. En Crumpler-väska för 750 istället för 2000 och ett Gitzo G1320 som såldes ut då den ska ersättas av basalt.

Jag han tyvärr inte med seminarierna, men min kollega Göran Segeholm var där så jag får väl läsa vad han skriver om dem.

Jag kollade in en hel del bilden. Visst fanns det många bilden. Men var fanns de bra högklassiga bilderna? Visningarna var som regel slarvigt gjorda och ofta inte så väl sammanhållna. För spretigt. Bäst tyckte jag några bilder hos fotoeleverna på Viebäck var.

Sämst var maten.

Re: Re: Ja, hur var det?

froderberg skrev:
Då missade du Ricoh GX8 (som blev officiell efter mässan...), Canon S2 IS (som släpptes under mässan), Nikon S1, Sony H1 och Sony T7.
Det måste jag erkänna att jag gjorde.
Jag letade iofs inte efter denna typ av produkter och är heller inte insatt i vad det finns för modeller och kan därför inte säga vilka som är nyheter.
Mitt primära mål på mässan var att kolla vilken DSLR som kändes bäst i handen och att köpa den.
Detta gick inte så bra eftersom ingen sålde dessa så att man kunde få med sig en hem direkt.

Personligen fick jag inte ut så mycket av mässan. Huvudmålet var att ställa de olika blixttillverkarna emot varandra för att utse vilka blixtar jag skulle handla. Dock köpte jag blixtar en vecka innan mässan och det enda jag kunde göra var att se om jag hade gjort bort mig eller om jag skulle väntat eftersom jag inte hade "klämt & kännt" på konkurrenterna. Dock är jag fotfarande nöjd med Profoto. Annars hade det varit ypperligt att jämföra, eftersom de flesta tillverkarna fanns representerade.

I övrigt var det ganska trevligt att gå runt och titta på nyheterna. Det mesta man har suttit och läst om beträffande stativ och dyra kameramodeller och tillbehör kunde man klämma på...

Efter två timmar var jag dock nöjd och kunde traska därifrån. Efter en snabb blick åt fiket på Elmia blev mitt nästa stopp McDonalds i Jönköping. Sammanfattningsvis en trevlig dag...

Speciellt kul tyckte jag det var att träffa killen som hade flugit över Sverige och fotat eftersom jag hade läst hans reportage i FOTO tidigare... Det är en höjdpunkt med mässan tycker jag - att träffa och inspireras av andra fotografer!

//Peter

ANNONS