Annons

Hur upptäcker man sensordamm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Guran99

Aktiv medlem
Hej

Är det någon som vet något bra knep för att tydligt se om man har damm på sensorn? Jag har hört något om att fotografera vitt papper, med viss bländare/exponering/etc. för att dammfläckarna ska framträda som tydligast i bilden.
 
Ett enkelt sätt att se är att blända ner till minsta bländaren och fotografera t ex en vit himmel, ev damm på sensorn syns tydligare ju mer man bländat ner.
 
crimsonic skrev:
Jag tycker du ska vara glad att du inte ser dammet!! Då behöver du ju inte bekymra dig.
Nja, jag vill hellre avslöja dammet på en testbild INNAN jag frustrerat upptäcker det på en bild som jag kanske inte kan ta igen... (visst jag kan klona bort fläckarna för det mesta, men jag vill ändå veta när det är dags för en rengörning)
 
Jag antar att du har en systemkamera. Kör på bländare 22-32 på vitt papper och öka kontrasten till max i Photoshop så får du en chock hur mycket damm det finns men som inte syns normalt som tur är.
 
Jag har tagit elvatusen bilder på fyra månader med min 40d och ivrigt bytt mellan en massa olika objektiv, och bortsett från ett litet hårstrå efter en vecka, som jag blåste bort med gummituta, så går det inte att se ett dammkorn på bilderna. Samtidigt tycks en hel ha hur mkt bekymmer som helst med det, men kanske beror på miljöerna, och inte bara vanligt amatörfotograferande.
 
Det brukar bara synas vid bl. 11 tll 32 som tur är och bara vid blå himmel. Vid bl. 2.8 till 5.6 så är det sällan problem. Blåsa inne i kameran kan göra det värre bara. Bäst är en speciell spade med ren 99% sprit som dunstar snabbt. Har kört det själv och 99% försvinner men kommer tillbaka efter ett tag. Objektivbyte är största boven tyvärr. Har du en sensor som skakar så klarar man det mycket bättre.
 
jag har problem med damm i min canon G9. upptäckte det i går till min stora förfäran och sökt på nätet för att komma tillrätta med problemet.

Jag har en G9 och jag har något som syns på skärmen och den slutliga bilden. det är en suddig avlång svart fläck, kanske ett hår. den blir tydligare när jag filmar och av någon konstig anledning när jag lutar kamera uppåt. syns även på bilder men när jag focuserar på långt håll syns den mindre. ny när jag vet att den är där syns den mer tydligt och det stör mig otroligt.

sedan är där ett svart strå i den lilla sökaren. stör mig inte lika mycket då jag inte använder den, plus att det inte kommer med på bilden.

min fråga är; vad kan jag göra? Jag bor på bali i indonesien och litar inte fullt ut på en del handlare här. de öppnar gladeligen kameran och försöker fixa den. kan jag göra något själv? eller ska jag söka upp en riktig verkstad? är det ett stor ingrepp? förmodar att garantin inte funkar.

tacksam för all information. gillar min kamera och tar bilder dagligen.
 
sorry, skrev ovan. kanske oartigt att ta någon annans länk för min fråga. jag söker vidare eller startar en ny tråd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.