Annons

Hur tillverkar man en trycktank av PET-flaska ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, med vattenfärg och litelite mer vatten lär inte göra någon synlig skillad, däremot brukar kompressorer för airbrush ha nåt sorts oljefilter/avskiljare för man vill inte ha olja i vattenfärgen, det kommer synas däremot.

Jag har sett PET-flaskor explodera, det är inget man vill vara i närheten av. En exploderande PET-flaska kan lätt förstöra en hand om man har otur.

/Anders

Måste dra en liten historia om exploderande PET-flaskor.
Jag hade glömt bort en 0,5L PET-flaska med apelsinjuice som stod i rumstemperatur i säkert en vecka. När jag hittade den så märkte jag att den var väldigt spänd så jag ställde den på diskbänken, eftersom jag inte vågade öppna den och hälla ut innehållet. Flaskan blev ståendes ett par dagar och jag märkte att strukturen på flaskan försvann (det var en Cola-flaska) samt att etiketten sträcktes ut och till slut inte nådde runt flaskan, utan det blev en glipa på ca 0,5cm.
Tog då beslutet att ta ut flaskan och tömma den på tryck.
Gick ut på gatan och slängde flaskan 10-15m bort. Flaskan landade med botten nedåt på asfalten och sköt iväg uppåt som en raket, säkert 5-7m, innan den damp ned på gatan igen för att där ligga och snurra sprutandes jäst apelsinjuice ur ett litet hål i botten!

/Peder

Mythbusters hade ju ett inslag där de överbelastade PET-flaskor tills de exploderade. Ruggig kraft, har för mig de sade att det var mer kraft än en handgranat. Men det är ju möjligt att de kom upp i 15-20 bar innan det small. De sprängde i vattentank, men den gick sönder av tryckvågen.

Mythbusters hade ju ett inslag där de överbelastade PET-flaskor tills de exploderade. Ruggig kraft, har för mig de sade att det var mer kraft än en handgranat. Men det är ju möjligt att de kom upp i 15-20 bar innan det small. De sprängde i vattentank, men den gick sönder av tryckvågen.

Minns den episoden. De var ruskig kraft när de small. Var det inte i samma episod de sprängde större "vattenflaskor" (såna som man sätter i vattenautomater)? De small vid lägre tryck vill jag minnas. Vilket inte är så konstigt, de är gjorda av hårdare men tunnare plast, dessutom är de större.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar