Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tar man sådana här kort?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jessica_ skrev:
Magnus, vad menar man med att lågdagrarna blöder? Jag förstår inte riktigt vad det innebär. Testade också ditt tips i PS, men såg aldrig någon större skillnad på bilden. Kanske gjorde jag fel?

Lågdagrarna blöder = det mörka flyter ut över det ljusa.

Mitt tips var inte helt genomtänkt. Såhär fungerar det att göra:

Duplicera bakgrundslagret. Softa det övre lagret. Ange blandningsalternativ "mörkare" ändra opaciteten tills du är nöjd.

D v s som hafz skrev med tillägg av blandningsalternativ "mörkare".
 
Chritel, hur gör jag för att få fram sepia tonen i actions? Jag har andra actions men inte sepia (i cs2).

Hmmm försöker och försöker, vad gör jag för fel?

Mvh Mats
 
Ja, vaselin på linsen eller kopiera med rispapper mellan optik och papper.
Variera med rispapper direkt mot papperet eller närma mot förstoringsoptiken
 
mitt tips ar att kopa ett billigt skylight eller varmtonsfilter och smeta lypsyl pa det. Jag brukar anvanda ett # 4 eller 5 Ilford filter (typen man anvander under linsen) med vaselin pa i kopieringen. Det ger lite annorlunda effekt an att andra skarpan.
(jag sitter och skriver i usa)
 
Jag undrar lite om ken rosenthal inte bara kopierar en massa oskarpa Kodak Brownie neg.
Det ser ju valdigt mycket ut som familjefoton som gatt fel.
 
mazz skrev:
Chritel, hur gör jag för att få fram sepia tonen i actions? Jag har andra actions men inte sepia (i cs2).

Hmmm försöker och försöker, vad gör jag för fel?

Mvh Mats
du kan göra makrot själv.
den ursprungliga använder sig av nyans/mättnad i ett justeringslager, där rutan "färga" är ibockad.
sen letar man fram en bra nyans och färgmättnad (och spelar in det samtidigt förstås) så har man ett bra sepiamakro.

det blir snyggare sepia om man gjort bilden s/v med blanda kanaler (channelmixer) först.
 
Brummelisa skrev:
Här är en annan. Den är ju mycket svart, men ledningarna är ju skarpa, men verkar ha någon aura runt sig. Hur göra?

http://www.carofano.com/image.asp?id=8069&seriesid=18&entry=y

/ Marcus

Fixa det i Photoshop.
Dulicera bildlagret, släck det översta lagret och lägg en "Gaussian Blur" på det undre,
tänd det övre lagret och sätt "Blending Mode" till "Soft Light" ... det borde få samma effekt.
Exprimentera lite med kontrasten och lägg på önskad färgton.

Mvh
Danne.
 
Fredrik Calabrese skrev:
Jag undrar lite om ken rosenthal inte bara kopierar en massa oskarpa Kodak Brownie neg.
Det ser ju valdigt mycket ut som familjefoton som gatt fel.

Nej han använder en kamera typ GOMENA 1 Eller så har han specialbyggt en optik själv eller hållt någon lins framför ett kraftigt vidvinkel inställd på näravståndet. En Brownie ger inte denna jämna stora oskärpa.
 
Ventileit skrev:
Fixa det i Photoshop.
Dulicera bildlagret, släck det översta lagret och lägg en "Gaussian Blur" på det undre,
tänd det övre lagret och sätt "Blending Mode" till "Soft Light" ... det borde få samma effekt.
Exprimentera lite med kontrasten och lägg på önskad färgton.

Mvh
Danne.

Har du några exempel som visar hur det blir när man fixar sådant i PS? Skulle vara intressant att se eftersom Carofanos bilder är gelatinsilverfotografi och alltså mörkrumsbilder av traditionell typ. Kul att jämföra.
 
Graal skrev:
Har du några exempel som visar hur det blir när man fixar sådant i PS? Skulle vara intressant att se eftersom Carofanos bilder är gelatinsilverfotografi och alltså mörkrumsbilder av traditionell typ. Kul att jämföra.

Kan testa att slänga ihop en när jag kommer hem,
sitter på jobbet nu och här finns inte Photoshop.
Annars kan du ju alltid testa själv? *hint*

//Danne.
 
Ventileit skrev:
Kan testa att slänga ihop en när jag kommer hem,
sitter på jobbet nu och här finns inte Photoshop.
Annars kan du ju alltid testa själv? *hint*

//Danne.

Du kanske kan länka till några bilder andra har gjort på samma sätt? Jag är för dålig på PS.
 
Jag tycker det ser ut som han antingen:

Fotograferar direkt på fotopapper.

eller

Kopierar på baksidan av fotopappret.

*h
 
Brummelisa skrev:
Hej!

Jag älskar denna genre, men vet inte hur jag ska efterlikna tekniken. Är det en holga man ska ha eller går det att göra det i PS (som jag helst vill då jag kör digitalt)?

http://www.kenrosenthal.com/seen.htm

/ Marcus

Ett billigt sätt som du kan testa och som ger ett ressultat liknande detta är en hålkamera. Det är en ljustät låda med ett litet hål som man kan öppna och täcka över för att exponera.
 
Min inte så ödmjuka uppfattning är nog att dom där bilderna suger rätt kraftigt... :) ;-)

Nåväl, som tur är så finns det ju inget absolut mått på rätt eller fel i konst, bara personlig smak. Det vore trist om alla tyckte lika.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.