Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tar man sådana här kort?

Produkter
(logga in för att koppla)
haha, va elakt.
jag ska kanske visa upp lite grejer ur dreamweaver när jag kör lite ps-beskrivningar. då banne mig får folk jobba hårt för att få det att fungera. ;oD

va bra. *planerar nya bus*
 
du måste se upp för ps-råttor. dom äter alla makron.

nä, jag vet faktiskt inte vad som hänt.
nån annan som kan svara?
 
Estethia skrev:
euuh.. såna där bilder får mig alltid att blinka febrilt för att få mina linser att halka tillbaka.... ;o)

Jo, de flesta tycker nog inte om när bilderna inte är helt klara och fina, men en del bilder tycker jag passar med den tekniken.

Tex denna

I alla fall så ska jag prova dina knep, Christel när jag kommer hem...

/ Marcus
 
Brummelisa skrev:
Jo, de flesta tycker nog inte om när bilderna inte är helt klara och fina, men en del bilder tycker jag passar med den tekniken.

Tex denna

I alla fall så ska jag prova dina knep, Christel när jag kommer hem...

/ Marcus


Men Capas "teknik" att låta labbet "smälta" negen i torken är kanske inte att rekommendera (undrar hur Capa reagerade när de berättade?). Läs mer här (sjunde stycket nerifrån):

http://www.photo-seminars.com/Fame/capa.htm

Slutsats: Ibland kan misstag vara en fungerande arbetsmetod.
 
två lager..sätt gaussisk oskärpa ( ca2-5px ) på det övre och ändra opaciteten tills du är nöjd.

svårare än så behöver det väl inte vara?
 
Jag ser två saker: Dels tror jag att skärpan är lagd "hitom" motiven. För bakgrunden verkar mer oskarp än förgrunden. Dels blöder som sagt lågdagrarna som vid softning vid kopieringen.

Jag vill minnas att man kan få den effekten i ps om man lägger oskärpa/blur på en negativ version av bilden (ctrl I) och sedan gör bilden positiv igen. Sedan tycker jag att man får snygg sepiaton genom att dra i färbalansen (ctrl B) åt rött och gult, ungefär dubbelt så mycket rött som gult. Detta gör man på en svartvit version av bilden i rgb-läge.
 
Magnus Wahlgren skrev:
Jag ser två saker: Dels tror jag att skärpan är lagd "hitom" motiven. För bakgrunden verkar mer oskarp än förgrunden. Dels blöder som sagt lågdagrarna som vid softning vid kopieringen.

Jag vill minnas att man kan få den effekten i ps om man lägger oskärpa/blur på en negativ version av bilden (ctrl I) och sedan gör bilden positiv igen.

Magnus, vad menar man med att lågdagrarna blöder? Jag förstår inte riktigt vad det innebär. Testade också ditt tips i PS, men såg aldrig någon större skillnad på bilden. Kanske gjorde jag fel?
 
katriina skrev:
Han använder en Holga. Softning och vinjettering får man automatiskt.

Jag kan garantera att han inte använt någon Holga till dessa bilder som åsyftas. De är skarpa och jämnt utlysta ut i hörnen. Är det mörkrumskopior har han softad med t.ex nylonstrumpa eller något annat diffuseringsmaterial. Annars är det kanske PS-arbete?

Ser nu att det står "Toned GSP-print" under bilderna. Det är alltså en tonad gelatinsilverkopia och då har han softat vid kopieringen samt använt vignetteringsmask för de mörka kanterna.
 
Graal skrev:
Jag kan garantera att han inte använt någon Holga till dessa bilder som åsyftas. De är skarpa och jämnt utlysta ut i hörnen. Är det mörkrumskopior har han softad med t.ex nylonstrumpa eller något annat diffuseringsmaterial. Annars är det kanske PS-arbete?

Det är kanske antagligen en nylonstrumpa eller liknande han har använt. Han laddar upp sina bilder på andra siter och där står det alltid att han använder Tri-X. Man får ju ändå anta att han inte leker i PS sen (han ställer ändå ut sina bilder, fast man kan ju ställa ut digitala med, men ni förstår säkert vad jag menar...)

/ Marcus
 
Ken Rosenthals bilder verkar framtagna på ett annat sätt. Oskärpan verkar optisk och lika stor rakt igenom bilden. Tror att jag läste någonstans att detta kan åstadkommas genom att en extrem vidvinkeloptik ställs på näravståndet. Sedan kan man komplettera vidvinkeln med någon lins som ger längre brännvidd. Det ska tydligen finnas någon kamera som är konstruerad för denna effekt, läste om det i något forum tror jag. Tror kameran hette Smena eller något liknande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.