ANNONS
Annons

Hur ta reda på CPU stöd?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Finns det nått program som kan visa vilka processorer BIOS stöder?

Jag har ett gammalt Iwill P55XB2 moderkort och tänkte testa med en AMD K6-III processor.

Om man har BIOS-filen, går det att analysera den på nåt sätt?

//DG

Är inte AMD K6-III en 64-bitarsprocessor? Då fungerar det inte med ett moderkort för 32-bitars.

Ta reda på så mycket information som möjligt och försök hitta tillverkaren av moderkortet. Sedan är det bara att googla så det ryker ;)

Det jag hittade var att moderkortet stöder:

- Pentium processor up to 233MMX
- AMD K5/K6/K6-2 processor up to 300MHz (66mhz bus version)
- Cyrix 6x86L CPU up to 233 and the new Cyrix MII up to 300MHz

Men visst kan det ha kommit BIOS-uppdateringar och K6-III vill jag minnas kunde köras i med både 66mhz eller 100mhz som bussfrekvens.

Ingen snabb rackare i dagens mått men enkel fil/webb/ftp-server i linuxmiljö fungerar nog finfint.

Jo jag har sökt men Iwill verkar inte finnas längre.

Moderkortet går att bygla för 300MHz och jag tänkte testa med en k6-III 400MHz som helt enkelt får gå lite långsamt.

Det jag är lite orolig för är om auto-detektering av späningen kommer att fungera, 2.4V ska det vara men det närmsta jag har att välja på är 2.1V eller 2.83V om inte Auto fungerar.

http://web.inter.nl.net/hcc/J.Steunebrink/k6plus.htm
Enligt den här sidan behövs ett patched BIOS för K6-III+ men det står inget om K6-III.

Sist jag försökte uppgradera BIOS så blev det förstört så jag fick skicka kretsen till http://www.psxcare.com/ för omprogramering.
Det är därför jag tänkte att det kunde varit bra om det fanns nåt program som kunde analysera BIOS och se vilka processorer som stöds.

Eller är det nån som vet nåt ställe i Uppsala som kan programera BIOS? Så jag slipper skicka/åka till stockholm?

Edit: jag använder senaste offisiella bios-versionen nu.

Lite nyfiken blir man ju... det är inte det nyaste i moderkortsväg du har, vad använder du maskinen till?

Mvh
Thomas

jag var tvungen att kolla datumen, trodde helt säkert detta var en tråd från 2003. Och även då hade det handlar om en hopplöst gammal produkt.

Fungerar hur bra som helst!

Nu har den dykt upp, prosessorn, efter en resa i ett gult kuvert ända från Taiwan.
En AMD K6-III 400MHz som körs i 450MHz eftersom jag har 75MHs fsb istället för 66MHz.
Den gamla processor (K6) kördes i 225MHz så nu känns datorn mycket snabbare (mer än dubbelt enligt Sandra 2007). Hoppas bara att den är lika stabil som förut, som längst har den varit igång nästan tre månader utan att boota om.

Den används som web/ftp/fil-server med Windows 2000 Pro och IIS. Bra att ha när man vill visa nån bild som är för stor för Fotosidan.

Moderkortet är inköpt nån gång sent 1997, det var till min förtsta egna dator.

http://darg.mine.nu/foto/blandat/

Här kan man ladda upp en fil.
ftp://darg.mine.nu/upload/

Nästa projekt är att uppgradera morsans Dell Dimension XPS R400 från 400MHz till 833MHz.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar