Annons

Hur tålig är Canon 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

DSFoto

Medlem
Som rubriken lyder. Jag undrar hur tålig Canon EOS 7D är. Tål den fukt? Tål den lite lätt regn? Den ska vara vädertätad, men jag har hört några stycken som haft problem med den efter att den blivit fuktig och lite blöt. Där den helt enkelt gått sönder.
Jag hade bestämt mig för att satsa på en 7D men nu när jag hörde om detta blev jag lite osäker. Så jag frågar er som har 7D. Kan man vara ute och fota med den i lätt regn och när det är kallt och snö?
Dom jag hörde om då den gått sönder efter att dom fotat under dessa förhållanden har nämligen dessutom inte fått ut en ny på garantin.
Har dom bara haft otur eller är detta vanligt med 7D?

MVH/Danne
 
Doppat min i snö och låtit den stå ut i slask i tre timmars tid. Överlevde.
Kungen var på besök i höst i Helsingborg och det hällregnade. Fokuseringslåset försvann via avtryckare för att senare inte alls kunna använda avtryckare. Tre timmar bakom datorns grafikkort på full effekt torkade ur knappen.
 
Okej!
Tack för ett snabbt svar.
Verkar som om det bara är vissa som råkar ut för det alltså. Men om det skulle hända att den går sönder efter lite lätt regn eller fukt, vad har man då som konsument för rättigheter att få den utbytt? Canon säger ju att den ändå ska tåla lite.
 
Intressant. Jag har ju en Nikon D5000 idag som jag då alltså tänkt byta ut. Och med den har jag ju fotat i riktigt kallt väder och lätt duggregn utan problem. Har låtit den stå nåt dygn efteråt bara inne i värmen först.

Men blev lite orolig när jag läste detta om 7D:en. Inte så kul att köpa ett kamerahus för 13000 som går sönder efter lite fukt/duggregn och man inte får en ny på garantin. Men då kanske jag inte behöver vara orolig då.
Dom jag hört om hade blivit illa bemötta av Canon efter reklamationen också, men detta var i Norge och Spanien. Dom kanske är bättre i Sverige?
Är ju grymt sugen på en 7D så det får nog bli en ändå.
 
Men blev lite orolig när jag läste detta om 7D:en. Inte så kul att köpa ett kamerahus för 13000 som går sönder efter lite fukt/duggregn och man inte får en ny på garantin. Men då kanske jag inte behöver vara orolig då.

Skaffa drulleförsäkring (allrisk) som tillägg till din hemförsäkring. Då kostar det det maximalt 1500 kr. Det tycker jag är ett billigt pris för att kunna ta de bilder jag vill ha.

Själv har jag en försäkring för yrkesfotografer genom Gefvert. De har nog också för hobbyfotografer. Min självrisk är 1000 kr och det är ingen avräkning för värdeminskning. Dessutom lägre aktsamhetskrav vid stöld.
 
Tack för tipset. Jag har nyligen startat eget där jag kommer satsa på frilansjobb bl.a. så jag kanske också kan skaffa en försäkring genom gefvert.

MVH/Danne
 
Tack för tipset. Jag har nyligen startat eget där jag kommer satsa på frilansjobb bl.a. så jag kanske också kan skaffa en försäkring genom gefvert.

Det ska du absolut. Det är dessutom en företagsförsäkring och sådan bör du åndå ha. Jag har inte billigaste varianten och betalar ändå bara drygt 2000 kr per år. Inget krångel att få ut ersättning heller.
 
Det ska du absolut. Det är dessutom en företagsförsäkring och sådan bör du åndå ha. Jag har inte billigaste varianten och betalar ändå bara drygt 2000 kr per år. Inget krångel att få ut ersättning heller.

Kanon! Då ska jag kolla upp det i samband med att jag köper en 7D snart:)

Tack återigen för tipset.

MVH/Danne
 
Lycka till. Kamrorna tål en hel del men det är luftfuktigheten som är ett större hot än regnet. Vattendroppar är ganska stora jämfört med ångmolekylerna. Låt kameran torka (också invändigt)mellan varven så brukar det inte vara några problem, men visst kan det hända, läste här på forumet att en ägare råkat ut för att få skrota en ett år gammal D300 p.g.a. fuktskada, så det är ett generellt problem, max 85% luftfuktighet brukar det vara, oavsett märke.
 
Själv har jag en försäkring för yrkesfotografer genom Gefvert. De har nog också för hobbyfotografer. Min självrisk är 1000 kr och det är ingen avräkning för värdeminskning. Dessutom lägre aktsamhetskrav vid stöld.
Är du säker på det? När jag hade mina grejer försäkrade via Gefvert är jag ganska säker på att de hade ungefär samma principer för värdeminskning som andra bolag. Att man skulle få ersättning som är högre än det faktiska värdet tror jag inte att någon föresäkringsgivare skulle kunna gå med på.
 
Klumpig

När min eos 7d var en vecka gammal så la jag den på byrå ca 1,2 meter hög och skulle ta en annan sak på byrån med följden att kameran åker ner i trä golvet med en hög smäll. Många tankar gick genom huvudet. Den höll, jag hitta inte ens ett märke. Skulle nog ha köpt en lott den dagen
Var och fotade is bitar vid mälaren i går, 8 grader kallt, ute i en timme, inga problem
 
Är du säker på det? När jag hade mina grejer försäkrade via Gefvert är jag ganska säker på att de hade ungefär samma principer för värdeminskning som andra bolag. Att man skulle få ersättning som är högre än det faktiska värdet tror jag inte att någon föresäkringsgivare skulle kunna gå med på.

Den försäkring jag har ersätter nyanskaffning, alltså motsvarande ny produkt. Man betalar en premie som baseras på det maxbelopp man vill kunna ta ut.

"Vid skada på kamerautrustning med tillbehör värderas dessa till nyanskaffningsvärdet de
första fem åren efter nyinköp för analog utrustning, de första tre åren efter nyinköp för digital utrustning**, därefter enligt huvudvillkoret."

Alltså tre år fullvärde för kamerahus och fem år för objektiv.
 
Jag har pysslat lite med min 7D ikväll eftersom switchen som känner av om extern blixt är monterad hade hängt sig. Detta är ett klassiskt Canon-problem.

Jag kan konstatera att konstruktionen kring blixtskon inte precis är ett underverk av vädertätning. I mitt fall hade saltrester letat sig in mellan plastpinnen och hålet det är monterat i.
Ganska lättfixat, tidsåtgång 30 minuter.
 
Senast ändrad:
Klumpigare

När min eos 7d var en vecka gammal så la jag den på byrå ca 1,2 meter hög och skulle ta en annan sak på byrån med följden att kameran åker ner i trä golvet med en hög smäll. Många tankar gick genom huvudet. Den höll, jag hitta inte ens ett märke. Skulle nog ha köpt en lott den dagen
Var och fotade is bitar vid mälaren i går, 8 grader kallt, ute i en timme, inga problem

Jag la den nya 7:an (2:a gången den skulle användas) på biltaket och körde iväg (dock sakta på en liten grusväg). Den höll men det blev ett litet jack på topdisplayen och i hörnet på kameran.
 
hade min i gränna i somras stod å fotade i ösregn. både jag och kameran va genomblöta och den fungerar än idag utan problem
 
Som rubriken lyder. Jag undrar hur tålig Canon EOS 7D är. Tål den fukt? Tål den lite lätt regn? Den ska vara vädertätad, men jag har hört några stycken som haft problem med den efter att den blivit fuktig och lite blöt. Där den helt enkelt gått sönder.
Jag hade bestämt mig för att satsa på en 7D men nu när jag hörde om detta blev jag lite osäker. Så jag frågar er som har 7D. Kan man vara ute och fota med den i lätt regn och när det är kallt och snö?
Dom jag hörde om då den gått sönder efter att dom fotat under dessa förhållanden har nämligen dessutom inte fått ut en ny på garantin.
Har dom bara haft otur eller är detta vanligt med 7D?

MVH/Danne


På Intervisions hemsida står följande angående garantiåtaganden.

"Situationer då garantin ej gäller

Om en produkt som lämnats in för garantireparation eller reklamation efter undersökning befaras vara skadad av sand, damm, vätska, mekanisk åverkan (stötskada), felaktigt handhavande eller liknande yttre omständighet, upphör all garanti att gälla. Canon tillåter inga undantag från denna regel. Ni kommer då automatiskt att få ett kostnadsförslag. Om kostnadsförslaget ej godkännes för reparation, kommer vi att debitera undersökningsavgift enligt ovan."
 
Om en produkt som lämnats in för garantireparation eller reklamation efter undersökning befaras vara skadad av sand, damm, vätska, mekanisk åverkan (stötskada), felaktigt handhavande eller liknande yttre omständighet, upphör all garanti att gälla. "
Aha, jag ser ett kryphål: SNÖ! Eller är det kanske en "liknande yttre omständighet"?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.