Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tänker folk på Blocket?

För köp-nu priset kan man nästan få en EOS 1V om man letar och prutar lite...

En SRT101b kunde man för fem år sedan köra för ett par hundralappar.... Torde inte ha gått upp i värde sedan dess om det inte har hänt något spännande som jag missat...
 
Sätter man inte ut pris så finns det inget som heter "skambud". Det är bara puckon som klagar på sådant när de själva uppenbarligen inte vet hur mycket de ska ta betalt.

Självklart var pris utsatt för sb 900 till 3500 kr för en 2 månader gammal och då tycker tydligen en del att 1500 är rätt pris jag tycker det är ett skambud o det som är så typiskt är att dom alltid kommer från fs.
 
jag har varit med om en något tragikomisk historia när samma person först sagt att han vill köpa ett objektiv jag lagt ut på blocket men sedan "fått förhinder" och inte kunde genomföra köpet.
några veckor senare annonserade jag ut en annan glugg, varpå samma person hörde av sig igen, och exakt samma historia utspelade sig än en gång.

sen återkommer han en vecka senare, och lägger ett skambud på samma objekt, inte bara en gång utan två gånger, även när jag uppmärksammat honom på att jag mycket väl kommer ihåg honom och inte tänker låta honom pruta..


tyvärr har jag lärt mig att skambud alltid kommer när man annonserar ut något. tydligen finns det personer som tror att jag inte vet vad min egen utrustning är värd..
 
Sanningen är att något är värt just precis det som du i slutändan får i handen för prylen du har. Man kan ibland se (även här på FS) hur samma person försöker sälja exakt samma pryl halvårsvis i sträck till uppenbarligen för höga priser. Är något inte så attraktivt på marknaden spelar det ingen roll vad man en gång betalade för saken - mellanformatskamror är typiskt en sådan sak - de är i praktiken inte värda nästan något längre, men ägarna till dem kommer ihåg vad de en gång i tiden betalade för sakerna och anser att det är skambud folk kommer med. Det faktum att de inte får prylarna sålda viser ju då ofta att priset som begärs var för högt även om det begärda priset kanske bara är 15-25% av nypris.

Många vet inte vad prylarna de säljer faktist är värda - och detta gäller åt båda hållen även om det finns en klar tendens till att överskatta värdet så förekommer även det omvända.
 
Likadant med tex datorer.

Jag ser ibland annonser där de vill ha 5-10 000 eller mer för bärbara datorer med 2-8Mb RAM och 100-800Mb hårddisk.

De tänker väl på vad de gav för den när de köpte den, men inte vad man får för de pengarna idag. Väntar man ett tag till blir det antikvärde, men det dröjer oftast.
 
Många vet inte vad prylarna de säljer faktist är värda - och detta gäller åt båda hållen även om det finns en klar tendens till att överskatta värdet så förekommer även det omvända.

absolut, det fungerar åt båda hållen. i mitt fall dock så har jag ganska bra koll, mycket för att jag aldrig haft råd att köpa kamerautrustning ny, och därför fått köpa begagnad utrustning och fortfarande gör det.. då känns det ju surt när personer sätter i system att ge skambud och att det sedan är samma personer som annonserar ut saker till överpris..
 
Det är så man tjänar pengar, köpa billigt och sälja dyrt (dyrare).

då kan man ju diskutera hedern i att köpa saker för väldigt låga priser av folk som man förstår inte vet att de är värda mer..

det är en sak att buda smart på tradera, en annan sak att låtsas att det rätta värdet kanske är hälften av det riktiga.
 
då kan man ju diskutera hedern i att köpa saker för väldigt låga priser av folk som man förstår inte vet att de är värda mer..

det är en sak att buda smart på tradera, en annan sak att låtsas att det rätta värdet kanske är hälften av det riktiga.

Är ju knappast så man ringer och berättar för någon som satt ut sin Canon L-lins att han lätt kan få 3000 mer för objektivet. Antingen köper man det själv, leker med det ett tag och säljer med vinst eller så orkar man inte och nästa person i kön köper linsen.

Orkar man inte kolla upp värdet på produkten man säljer kanske inte 3000kr är en så viktig summa för säljaren...



Och ja, jag är en av de onskefulla som ofta kollar annonsmarknaden, tycker det är roligt att leka med många objektiv och om jag säljer min kamera nu så är jag nog totalt sätt plus på mina senaste år av fotograferande...
 
Och ja, jag är en av de onskefulla som ofta kollar annonsmarknaden, tycker det är roligt att leka med många objektiv och om jag säljer min kamera nu så är jag nog totalt sätt plus på mina senaste år av fotograferande...

nu vet jag inte om det var meningen att jag skulle ta det som en pik eller utmaning till att fortsätta diskussionen..

jag är i samma lyckosamma sits som du, säljer jag av en del av det jag använder nu så har jag gått plus på mina köp och har samtidigt utrustning kvar. men jag har ändå skött det snyggt, bara köpt för redan lågt satta priser på blocket och budat smart på tradera. inte lagt några skambud på utrustning jag vet är värd ungefär vad säljaren satt som pris.

det jag är emot är människor som när de ser en annons på t.ex blocket hör av sig och erbjuder sig att köpa objektet för kanske halva priset av vad säljaren satt, när säljaren satt ett rimligt pris från början.
som säljare tar jag det som en förolämpning över min intelligens, speciellt när det är samma personer som återkommer med liknande svar på flera annonser.

det är en helt annan sak om någon från början sätter ett lågt pris, och du som köpare slår till. då får säljaren skylla sig själv att han/hon inte gör den vinsten du sedan kan göra.
 
nu vet jag inte om det var meningen att jag skulle ta det som en pik eller utmaning till att fortsätta diskussionen..

jag är i samma lyckosamma sits som du, säljer jag av en del av det jag använder nu så har jag gått plus på mina köp och har samtidigt utrustning kvar. men jag har ändå skött det snyggt, bara köpt för redan lågt satta priser på blocket och budat smart på tradera. inte lagt några skambud på utrustning jag vet är värd ungefär vad säljaren satt som pris.

det jag är emot är människor som när de ser en annons på t.ex blocket hör av sig och erbjuder sig att köpa objektet för kanske halva priset av vad säljaren satt, när säljaren satt ett rimligt pris från början.
som säljare tar jag det som en förolämpning över min intelligens, speciellt när det är samma personer som återkommer med liknande svar på flera annonser.


det är en helt annan sak om någon från början sätter ett lågt pris, och du som köpare slår till. då får säljaren skylla sig själv att han/hon inte gör den vinsten du sedan kan göra.



Jag håller med till 100% o det är som jag skrev tidigare det är från fs dom värsta skambuden kommer även om man satt ett (riktigt) pris från början, jag kan ju bara nämna några av dessa fina bjud från fs medlemmar
Nikon D700 2månader gammal 11000kr
Nikon sb 900 blixt 2 månader gammal 1500kr

Det Bästa var ju när en fs medlem hörde av sig o sa att jag hade fel pris han påstog att man kunde köpa en D3x för lägre än 50000 kr på media markt i nacka samt att mitt 70-200vr 2,8 fanns för under 17000 kr där. Jag och en kompis åkte dit o kollade läget. Vad tror ni priset var? För det första så har dom inga D3x o 70-200 2,8 vr kostade 23000 kr. Mina priser på ett par månader gammal optik var
D3x 50000
70-200 2,8vr 17000
Så det var bara en vanlig pajas från fs.
Nästan samtliga mina fotoprylar har sålts till antingen kollegor eller folk från blocket ytterst lite till fs medlemmar.

Visst det finns säkert kålsupare på bägge håll en del med översatta priser och en del med skambud med det är jävligt tröttsamt med samma individer varje gång.
 
Hur många med mej har fått den här typen av svar på en köpesannons:

"Hej Kenneth.

Arne Andersson heter jag och jag har kanske ett system Ni letar efter.
Jag och min fru köpte nämligen en F2AS den 24/10 men måste tyvärr sälja
den pga hälsobesvär.
Den köptes på Foto Kungen och säljes helt oanvänd.
Den säljes precis såsom den inköptes, dvs. i kartong, med kvitto,
garanti och ett års försäkring.
Vad gäller priset kan jag och min fru inte riktigt komma överrens, vill
Ni ge ett bud?

Med vänliga hälsningar
Arne Andersson"

Det har hänt mej ett antal ggr det sista året.
Samma stil, men olika namn.

FotoKungen säljer nya F2:eek:r... Suck, den stackars torsken är inte vidare insatt i fotobranschen va.

/K
 
Ja jag kund inte låta bli:

"Jasså, det var som fan, har FotoKungen börjat sälja 30 år gamla kamerahus?
Ett tips: Håll dina jävla fulaffärer till sånt du begriper dej på.
Förslagsvis, falska mattor, oäkta tavlor, eller annat skit som att råna
äldre tanter...

/K"


/K
 
Den här är rätt go. En tre år gammal modell med en gammal blixt som inte ens funkar med kameran (har inte e-ttl, gjord för analoga) dessutom en Sigmazoom som inte sägs vilken och som är ställd på ett sätt så man inte skall se vad det är. Raffinerat, dessutom till fyndpris över sextusen. Hoppas ingen blir lurad.

http://www.blocket.se/stockholm/Canon_400D_med_tillbehor_24455542.htm?ca=11&w=1

Dyrt håller jag med om, men det står att zoomen är 75-300. Och blixten fungerar om man köper till en slavtändare, men det står inte. Jag har just köpt slavtändare själv, för att kunna använda min gamla blixt. Numera kostar ju blixten nästan lika mycket som kamerahuset.
 
För under det priset kan man köpa min 40D utan repa.

Min med =) Var bara tvungen att maila honom:

Victor victor, 40D har ju nu i slutet sålts för 2000 kr billigare än din på scandinavian photo innan den gick ut, helt ny! Det är inte ens säkert att du får 5000 kr för en i ditt skick. Tyvärr, men så är verkligheten.

Ville bara säga det så du inte väntar förgäves!

Hälsningar André

Satt där och tänkte på hur många månader, år(!) han hade fått vänta på att någon skulle ringa. Ibland är man en god människa =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.