ANNONS
Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Jösses!!! Jo, det är det :)

Ja, jösses. Ingen som hellre vill en 7D i bra skick istället? Eller tom sett 5D mkII nere på dessa priser nu. Det står helt klart att många som annonserar gör ingen omvärldsbevakning innan dom sätter in annonsen. Så enkelt att bara slå en snabbsök innan för att pejla läget. Vilken kalldusch till överraskning. Samtidigt, det är inte rolig läsning för nyköparen. Detta hus kostade väl runt 14-15 precis vid släppet?

Ja, jösses. Ingen som hellre vill en 7D i bra skick istället? Eller tom sett 5D mkII nere på dessa priser nu. Det står helt klart att många som annonserar gör ingen omvärldsbevakning innan dom sätter in annonsen. Så enkelt att bara slå en snabbsök innan för att pejla läget. Vilken kalldusch till överraskning. Samtidigt, det är inte rolig läsning för nyköparen. Detta hus kostade väl runt 14-15 precis vid släppet?

Eller så har man koll och tar en rövare att någon godtrogen själ ska nappa. Men troligast att, som du skriver, att säljaren inte gör någon koll. Har sett 1DsMkII, 5DMkII nere i närheten av detta pris också. Liksom Sonys FF Alpha 850.

Sedan är det ju ganska sorgligt för ursprungsköparen. 14-15k gällde efter en tid. I initialskedet låg priset på 16.900:- på vissa ställen. En kompis blev erbjuden det på Expert anno dazumal. Själv betalade jag i nov 2007 summan 11.375:- för en 40D på Scandinavian Photo.

En välskött 40D torde i dagsläget max få kosta 2.500-3.000:-.

Eller så har man koll och tar en rövare att någon godtrogen själ ska nappa. Men troligast att, som du skriver, att säljaren inte gör någon koll. Har sett 1DsMkII, 5DMkII nere i närheten av detta pris också. Liksom Sonys FF Alpha 850.

Sedan är det ju ganska sorgligt för ursprungsköparen. 14-15k gällde efter en tid. I initialskedet låg priset på 16.900:- på vissa ställen. En kompis blev erbjuden det på Expert anno dazumal. Själv betalade jag i nov 2007 summan 11.375:- för en 40D på Scandinavian Photo.

Jag tror inte du får ens det. Jag sålde min för 2.500 med original batterigrepp. Jag ser försök uppåt ovan summor, men de blir liggande. Kolla denna annons: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=204682 ; 1.750:- med knappa 5.000 exp på mätaren och liten repa i kanten på displayen. Finns fler "hyllvärmare". Marknaden är inte snäll mot gamla hus och det lustiga är på Blocket att folk begär mer nästan generellt för badankorna, f'låt instegshusen, än de fullvuxna semiproffs-husen. Måste man inte fota med nytt, kan man snurra husen på ruskigt liten budget. Optiken är inte lika lätt... Tur det finns den billigare instegsserien i L-klassen med f/4, annars hade jag inte haft råd ha det jag har idag.

Jag köpte min EOS 40D i oktober 2007 för ungefär det priset, vilket jag tyckte var ganska prisvärt för en på den tiden såpass bra kamera.

Jag har min kvar. Det känns inte som det är värt besväret att sälja den.

Jag köpte min EOS 40D i oktober 2007 för ungefär det priset, vilket jag tyckte var ganska prisvärt för en på den tiden såpass bra kamera.

Är nog ett vist drag. Hade behållit min också, om det inte var så att jag hade en mission jag inte kunde fixa utan att göra ett bondeoffer. Men för dess marknadsvärde är det ju en väldigt bra första kamera för amatören också om man vill ta steget till nästa nivå, eller ett utmärkt backup-hus om man inte behöver de allra sista megapixlarna eller ytterligheter i ISO-pressning. Köpte min begagnad från medlem här i near mint condition för 3.500:- med grepp, sålde den ännu nästan precis lika fin, ca 2,5 år äldre och 10.000 skott mer på mätaren för 2.500:-. Frågan är om man kan hitta mer prisvärda exponeringar? Rent generellt tycker jag dessa hus är konstigt värderade av köparna, med tanke på hur bra kamerorna är i Canons semi-prosegment. Kan inte Nikons, så där kan jag inte säga detsamma, men jag misstänker ungefär detsamma förhållandet. Märkligt få förstakonsumenter värderar dessa hus tillräckligt för en flackare värdeminskning med åren... Konstigt enligt mig i tidevarv där fasenimig allt står att läsa på nätet och alla verkar så on-line. Forumspaltmeter har avhandlat hur fina dessa kameror egentligen är ...

Sund inställning! Har kvar en gammal 20D som fungerar perfekt. Och jag använder den fortfarande också av och till. Bruksvärdet på gamla dslr är i mina ögon betydligt högre än vad man kan tänkas få betalt för dem.

Det är också, som någon tidigare nämnt, en bra idé att köpa begagnat i hyfsat skick vad gäller kamerahus.
Har en 1DsMkIII i mint condition, men säljer den inte eftersom bildresultaten blir väldigt bra och jag skulle inte få mycket för den trots att den ursprungligen kostade 60k. Köpte den själv begagnad med transmitter och RRS-skena till ett då förmånligt pris.

Och som Mr Davidsson skrev så kan det vara jäkligt billigt att hålla sig med väldigt bra kamerahus, men objektiven är en annan femma.

//Lennart

Och som Mr Davidsson skrev så kan det vara jäkligt billigt att hålla sig med väldigt bra kamerahus, men objektiven är en annan femma.

Det gäller att ha utkik. Alldeles nyss gick ett Canon EF 70-200/2,8L IS II USM för 11200:- på Tradera. Jag var svårt frestad, men det är väldigt mycket pengar och jag använder ju inte mitt Canon-system så mycket nuförtiden, så jag avstod från att bjuda. Ett nytt exemplar får man betala bortåt 20000:- för.

Det gäller att ha utkik. Alldeles nyss gick ett Canon EF 70-200/2,8L IS II USM för 11200:- på Tradera. Jag var svårt frestad, men det är väldigt mycket pengar och jag använder ju inte mitt Canon-system så mycket nuförtiden, så jag avstod från att bjuda. Ett nytt exemplar får man betala bortåt 20000:- för.

Jo, men vid flera tillfällen i somras sålde Rajala dem för ett pris som med Canons cashback gav ett faktiskt pris på 15 000 kr för sprillans nytt. Men 11 200 är ju bra för det.

Så är det, cash is king och kunna ta chansen när den kommer. Tyvärr saknas det för mycket till min önskenivå, ett EF 400 f/2,8L USM. Med detta kan jag ha 560 f/4L USM och 800 f/5,6L USM när det blir dags för natur/djur/fågel. Men nu kanske det blivit lite för o.t. ;-) Det är dyrt även utan galna annonser på blocket ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar