Annons

Hur tänker folk på Blocket?

.....Och i dag för 7000:-....nja, inget fynd för mig i alla fall. Men det måste vara rejält bra objektiv och blixt för jag såg nyss en som sålde samma sorts kamerahus på Ebay för ca 100 kronor.

Nja bra o bra värdet på det paketet är ca 300kr men det är inget fel på objektiven som ju är ganska skarpa o bra, men så bra är dom inte så dom är värda det priset.

blocket är svårt att göra klipp på , överpriser javisst
har sett flera objektiv till min Nikon bla senast ett 35mm afs som var ett år gammalt
och gick för samma peng som ett nytt på netonnet sjukt !!!

jag säger så här ingenting är värt mer än folk vill betala för grejorna
därför brukar jag hålla stenkoll på tradera
där får man verkligen reda på vad det är värt
det är bara att kolla in avslutade auktioner så ser man ju värdet = slutpris

just nu verkar minoltas 7D och beercan serien ligga högt i kurs
har missat några fina 7D själv när man fått dra i handbromsen för priset rakat i höjden
har två 7D som lider av firstframe black och vill ha tag på en helt fungerande (om det finns)

GSG - går det så går det! Det är väl trevligt att det finns optimister!

Det som jag tyvärr upptäcker gång efter gång är en tro hos säljaren att utannonserade varan faktiskt är värd överpriset. Att det inte är en chansning ala gsg. Det ser man här ibland också, om än generellt större koll på beg.priser. Jag köper och säljer mycket saker, inte så mycket för klippen utan en nyfikenhet på en massa saker och för liten plånbok för nyköp. Det har blivit riktigt trist ton i vissa samtal där säljaren blir förbannad över budet och hänvisar till att den minsann kostat så och så mycket ny när den köptes in. När man försiktigt frågar om säljaren kollat nypriset på exv prisjakt om den är så pass ny att den ännu går att köpa. Då har säljaren gått riktigt i spinn och sagt att hans är precis lika bra som ny och återigen hänvisat till dåvarande nypris. Jag blir lika förvånad varje gång över denna logik, men kanske är det så att det gör jäkligt ont och är svårt att ta in att den exv sparsamt använda 5D'n som vid lansering till och med översteg 30.000:-, nu betingar ett marknadsvärde på 4.000:- om man har tur och träffar på rätt kund. Det är ju ännu en jäkligt bra kamera och när man ser 1000D utannonserade för 4.000:- därför att den knappt är använd, känns kanske bud på detsamma för 5D både främmande och snudd på oförskämt. Nånstans är begagnatpriserna jäkligt ologiska och inte alls smickrande för proffs och semi-proffs.

Det som jag tyvärr upptäcker gång efter gång är en tro hos säljaren att utannonserade varan faktiskt är värd överpriset. Att det inte är en chansning ala gsg. Det ser man här ibland också, om än generellt större koll på beg.priser. Jag köper och säljer mycket saker, inte så mycket för klippen utan en nyfikenhet på en massa saker och för liten plånbok för nyköp. Det har blivit riktigt trist ton i vissa samtal där säljaren blir förbannad över budet och hänvisar till att den minsann kostat så och så mycket ny när den köptes in. När man försiktigt frågar om säljaren kollat nypriset på exv prisjakt om den är så pass ny att den ännu går att köpa. Då har säljaren gått riktigt i spinn och sagt att hans är precis lika bra som ny och återigen hänvisat till dåvarande nypris. Jag blir lika förvånad varje gång över denna logik, men kanske är det så att det gör jäkligt ont och är svårt att ta in att den exv sparsamt använda 5D'n som vid lansering till och med översteg 30.000:-, nu betingar ett marknadsvärde på 4.000:- om man har tur och träffar på rätt kund. Det är ju ännu en jäkligt bra kamera och när man ser 1000D utannonserade för 4.000:- därför att den knappt är använd, känns kanske bud på detsamma för 5D både främmande och snudd på oförskämt. Nånstans är begagnatpriserna jäkligt ologiska och inte alls smickrande för proffs och semi-proffs.

Jag håller fullkomligt med dig! Mitt tal om gsg och optimism var en smula raljant. Jag tror också att det khandlar om okunskap och om att man har lite svårt att ta att det man en gång betalade dyrt för nu har ett helt annat marknadsvärde. Egentligen är det ursprungliga inköpspriset helt irrelevant. Det som är intressant är om säljare och köpare kan enas om ett pris. Den enda faktor som egentligen påverkar det är ju begagnatmarknaden...

japp det är det jag menar med tradera
om man kollar avslutade affärer så ser man vad grejorna är värda
just då när affären avslutades (somm en fingervisning om priset)
redan vid nästa auktion kan det man har vara värt något helt annat
det handlar helt enkelt om "efterfrågan och tillgång"

Jag får det till 10811 från Cyberphoto, med alla tillbehören (motljusskydd och filter till båda objektiven samt minneskort) förutom väskan som gissningsvis kostar några hundra. Så lite över 11000 blir det nog.

Annonsören har nog satt ungefär rätt pris utgående från det nypris hon inbillar sig att grejerna har. Felet är helt enkelt ett alldeles för högt nypris.

japp det är det jag menar med tradera
om man kollar avslutade affärer så ser man vad grejorna är värda
just då när affären avslutades (somm en fingervisning om priset)
redan vid nästa auktion kan det man har vara värt något helt annat
det handlar helt enkelt om "efterfrågan och tillgång"

Jag följer i princip alla auktioner som rör Sony eller Minolta (så länge det är något med viss kvalitet, inte något gammalt 35-70 för 200 kr) på Tradera och min uppfattning är att priserna är rätt stabila, snarare än att de varierar väldigt mycket. Säsongsvariation finns, billigt på hösten, dyrt på våren.

Jag följer i princip alla auktioner som rör Sony eller Minolta (så länge det är något med viss kvalitet, inte något gammalt 35-70 för 200 kr) på Tradera och min uppfattning är att priserna är rätt stabila, snarare än att de varierar väldigt mycket. Säsongsvariation finns, billigt på hösten, dyrt på våren.

Jo priserna är ganska stabila , varierar med årstiderna lite
Ska man göra klipp letar jag efter annonser som slutar en tidig söndagsmorgon
då brukar det inte vara många som bjuder :eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar