Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stora bilder kan man göra från en d30?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Som rubriken säger så tänkte jag prova att göra en bild som ligger i överkant av vad d30'n klarar.
Tänkte skicka iväg en fil till fotolabo och ta fram en bild på 34x50cm.

Någon som provat något liknande?
Hur kan jag förvänta mig att resultatet blir?
Pixligt?
Suddigt?

Är det värt att göra ett försök över huvudet taget?
Något man bör tänka på?

Jag har gjort en 40x60 med en D60 (6Mpixel) och det var gränsfall. Om jag minns rätt så har en D30 3Mpixel och då borde 30x40 ge ungefär samma resultat.

Fotolabbet sa att det inte gick och att det skulle bli dåligt och visst om man tittar genom en lupp på rätt ställen så kan man se pixelering.

Jag testade (mest för att se hur det blev) att skicka en bild till Colormailer photservice i storleken 50x70.
Till min förvåning tyckte jag att den blev helt acceptabel.
Jag anser därför att D30:n klarar det bra.

Mvh Daniel

Det beror till 100% på vilket avstånd man betraktar bilden. På några meters avstånd ser säkert en 1m bred kopia helt perfekt ut.

Jimsan skrev:
Som rubriken säger så tänkte jag prova att göra en bild som ligger i överkant av vad d30'n klarar.
Tänkte skicka iväg en fil till fotolabo och ta fram en bild på 34x50cm.

Någon som provat något liknande?
Hur kan jag förvänta mig att resultatet blir?
Pixligt?

Du kan interpolera bilden till 6-8mp så kommer den inte se pixlig ut alls.

Det kan man göra i ett vanligt bildbehandligsprogram...i de programen som följer med kameran (oftast) oxå.

Man skriver bara in önskad antal pixlar och trycker "ok" så skapar programet de extra antalet pixlar.

Hej!

Man kan göra hur stora bilder som helst från vilken kamera som helst.

(OBS! Jag skriver inte detta för att vara spydig.)

Hälsningar
/Kenneth

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar