Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stor förstoring?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror lite på bilden i sig (om den är detaljrik t.ex.) och betraktningsavstånd. A4 är inget problem och med interpolering så ska det gå att skriva ut ännu större. I vilken storlek vill du ha ut den?
 
Min subjektiva uppfattning är att det inte ska vara några problem att skriva ut den i A3 med bra resultat. Det är t.ex mycket som ligger i oskärpeplanet vilket innebär att den inte är så känslig för interpolering.

Om jag skulle gjort det skulle jag interpolerat upp den i steg om 10% i photoshop och sen selektivt lagt på skärpa på de skarpa detaljerna. Om du vill kan du maila orginalet till mig så kan jag ta mig en titt och sen maila tillbaka en interpolerad variant.

mvh
David
 
Vad jag läst så är Bicubic Smoother i CS2 samma sak som att interpolera i 10% steg, är det någon som kan bekräfta det ?
 
Nej, att steginterpolera i 110% är inte samma som bikubisk mjukare.

Men slutresultatet från de två metoderna är ofta lika.

Jag använder alltid vanlig bikubisk när originalet är av normalstorlek, skulle originalet vara en liten webbild som skall dras upp använder jag steginterpolering i 110% för att inte få så hackiga kanter.

Jag ser ingen fördel i att använda bikubisk mjukare eller steginterpolering om originalet har mer än 1000 pixlar i sidan. Det blir ett ”snällare” resultat jämfört med vanlig bikubisk men om man skärper bilden (förstorad med b. mjuk...) för att få samma skärpeintryck blir det sämre slutresultat.

Tycker jag.
 
mipert skrev:
Nej, att steginterpolera i 110% är inte samma som bikubisk mjukare.

Men slutresultatet från de två metoderna är ofta lika.

Jag använder alltid vanlig bikubisk när originalet är av normalstorlek, skulle originalet vara en liten webbild som skall dras upp använder jag steginterpolering i 110% för att inte få så hackiga kanter.

Jag ser ingen fördel i att använda bikubisk mjukare eller steginterpolering om originalet har mer än 1000 pixlar i sidan. Det blir ett ”snällare” resultat jämfört med vanlig bikubisk men om man skärper bilden (förstorad med b. mjuk...) för att få samma skärpeintryck blir det sämre slutresultat.

Tycker jag.

Tack för svaret Mikael, jag skall prova att interpolera med vanlig bicubic nästa gång, jag har också märkt att jag får lägga på mer usm än vanligt när jag använt B-smoother.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.