Annons

Hur stor är sensorn egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

vifra

Aktiv medlem
God morgon vänner.

En sensor som har måttet 24*36mm är ju ganska begriplig.

Men jag fattar inte hur stor, i millimeter, en sensor är som har en måttangivelse på 1/1,63. Kompakternas sensorer är ju av någon anledning måttsatta på annat sätt än för dslrkamerorna.

Kan någon förklara?

När man ser i länken hur pass pyttesmå kompaktkamerornas sensorer är, förvånas man av hur pass bra bildresultatet ändå blir. Olympus C50 50, t.ex. 7,2x5,3mm. En förstoring från småbildsnegativ 24x36 med beskärning till 7.2x5,3mm skulle inte se mycket ut för världen. Det blir ju bara en liten ruta på ungefär 1/25 av negativstorleken.

Ursprunget till att bildskärmar och moderna små kameror mäts i tum och diagonalen, är att på 30 talet då de första TV bildrören kom. Dessa var runda, likt oscilloskoprör, CRT. Dessa mättes diamtern på och i tum då det var i USA.
Trots att inom fotografin hade ändå SI systemet med meter trätt i kraft i USA i början på 1900 talet, dvs c:a 30 år tidigare exvis 35 mm filmen och många andra bilformat mäts i bred x höjd i SI enheter.
Bildrören i videokameror, dvs TV kameror är oxo runda och de har mätts i dimater. När dessa ersattes av CCD sensorer, som var fyrkantiga fortsatte man att mäta diagoneln i tummar.
Detta fortsatte även på stillbildskameror, av nån anledning.
När måtten blev för komplicerade för tumsystemets bråkdelar fick man blanda in "decimalbråktal". Något som man i sin vildaste fantsi inte kunna tänka sig. Måtten vid tillverkning och konstruktion är förstås SI enheter och bredd ggr längd. Men innan kameran skall ut i butiken MÅSTE det vara tum... (ironisk)
Men digitala systemkameror verkar vara i SI enheter. Och en riktig fotograf vill ju veta bildformatet och inte bilddiagonalen. Till och med glasplåtarna på 1800 talet mättes i bildformat dvs bredd x längd.
1/1,63 dvs "en ettkommasextiotre delars tum".... makalöst! Eller är det ett sorts skonummer...

Själv tycker jag ursprunget till olika fenomen är viktigt att kunna. Att många av de yngre inte kan sådant är förståeligt, men att bli utskrattad tycker jag är lite dålig stil,NLC76 !!!!
Vad vi ser är hur konservativt allt är, och hur omöjligt vissa saker är att förändra. Och detta är bara ett exempel i vårt dagliga liv.

Själv tycker jag ursprunget till olika fenomen är viktigt att kunna. Att många av de yngre inte kan sådant är förståeligt, men att bli utskrattad tycker jag är lite dålig stil,NLC76 !!!!
Vad vi ser är hur konservativt allt är, och hur omöjligt vissa saker är att förändra. Och detta är bara ett exempel i vårt dagliga liv.

Tvärtom, jag uppskattade verkligen din utläggning om hur den där tummen kom in i bilden för video- och kopaktkamereor. Ber så om ursäkt om du tolkade det annorlunda. Jag tyckte bara inte det var nödvändigt att citera hela ditt tidigare inlägg för ett kort svar.

Det är ditt "Haha" som jag kände förnedrande Nils.

Men nu skall jag vara lite ironisk och jag har räknat ut i tum vad en "fullformatsensor" skulle mäta i tum.
Dvs bildformatet 24 x 36 mm
Med diagonalen 43 mm blir den då 1 11/16 tums sensor. Kul "skonummer" på ett bildformat som efter mer än hundra år anses som "fullformat".
Fullformat var egentlgen biofilm, och den användes liggande i småbildskamerorna och builderna blev större än i biofilmen.
Men märk att redan för över hundra år sedan var bildformatet en bildyta mätt i SI enheten meter, och inte ett konstigt skonummer med mått från 1800 talet.
Detta är utveckling det, tillbaka till 1800 talet.

Samma trams med tum och skit är det på displayen, även den borde man ju kunna få veta storleken, bildytan på.

Själv tycker jag en fyrkantig sensor på c:a 30 x 30 mm vore lagom, med ett enkelt knapptryck skulle man då kunna välja stående eller liggande bild utan att behöva tunga vertikalgrepp, eller gymnastiska armrörelser, man skulle även kunna välja format då. Vi får se vad framtiden har i sitt sköte. Om man nu inte låser sig fast vid tum....

Du har säkert räknat rätt när du säger att sensorn är 1 11/16 tum, men ganska ofta har jag hört FF-sensorer kallas "två tum".

För övrigt skulle det nog kunna vara trevligt med en sensor på 30x30 -- fast kamerahuset skulle inte vara så kul att släpa omkring på. Ett gigantiskt spegelhus och en pentaprisma som skulle få Canon 1d att se ut som en Olympus...

Senast ändrad:
Ja, men det är så att den diagonal som avses är inte den faktiska diagonalen, utan en teoretisk, som ligger en bit utanför sensorn. Tro det eller ej, men det har också sin bakgrund i urgamla TV-bildrör, där man inte kunde använda hela bildröret till att visa bilden på. Kvalitén blev för dålig i kanterna. Så småbildssensorn kan säkert räknas som att ha en diagonal på två tum, även om den i verkligheten är bara 1 11/16. Det är likadant med de små sensorerna. De drar till med en diagonal som är en bit större än sensorn där också.

Det är lite som att påstå att jag är två meter lång, för det hörs bättre, när jag enligt måttbandet är 182 cm...

Och när 21 tums TV:n blev 25 tummar, blev inte bildytan större utan hörnen blev vassare. LURAD!!!! detta skedde väl under 80 talet. Har faktiskt inte kontrollmätt någon platt TV ???? Har de snott några tum i hörnen där oxo?
Vi blir hela tiden lurade.
Till småbildsystemet är ju 50 mm objektiven ansedda som normal objektiv, men de borde ju vara den faktiska digonalen dvs 43 mm.
Själv är jag 6 fot tre tum lång, dvs 189 cm i SI.(internationell standard).

Ja, men det är så att den diagonal som avses är inte den faktiska diagonalen, utan en teoretisk...
Jo, jag vet. Men om man kallar sensorerna i kompaktkameror för t ex 1/1,63 tum så borde man kanske kalla "FF"-sensorer 2 tum, inte 1 11/16 tum.

För övrigt var uppenbarligen mina farhågor överdrivna angående hur stor en kamera med 30x30-sensor skulle bli. Leica S2 är inte fullt så gigantisk som jag trodde.

Obs Erland, att mitt beräknade tal: en och elva sextondelars tum bara var jag som var lite ironisk och beräknade den faktiska diagonelen på en småbilds bildyta.

Nej en 30 x 30 mm digitalkamera system behöver inte bli större än en 24 x 36 mm.
Man skulle komma långt med 25 x 25 mm.

Eller varför inte gå tillbaka och kombinera in lite 1800 tals romantik och göra en med 1 x 1 tum. Dvs 25,4 x 25,4 mm. Men för att sätta lite mer krydda på saken kunde man använda verktum 24,5 x 24,5 mm eller varför inte Franska tum? Verktum eller svenska tum är ju borta sedan 80 år eller så, och det är dags att ta igen dom, allt gammalt kommer ju tillbaka.

En verktum var 25,0 mm, bara för att den skulle passa bra ihop med metersystemet.
En gammal svensk tum, däremot, var 24,7 mm.

Sen ska vi nog inte gå in på hur lång en mil kan vara...

för att inte snacka om den rådande förvirringen att inches ibland direktöversätts till tum eller skillnaden mellan Imperial och US Inch.

Ibland kan man tycka att det är lite synd att inte Napoleon vann. Du hade vi iallafall haft ett gemensamt måttsystem i hela världen.... :D

Och när 21 tums TV:n blev 25 tummar, blev inte bildytan större utan hörnen blev vassare. LURAD!!!! detta skedde väl under 80 talet. Har faktiskt inte kontrollmätt någon platt TV ???? Har de snott några tum i hörnen där oxo?
Vi blir hela tiden lurade.
Jajjemän!!... Min Sony 46 tummare har faktiskt exakt 46" diagonal, effektiv diagonal skärmyta.
Gamla hederliga Sony kan man lita på i alla väder :)

för att inte snacka om den rådande förvirringen att inches ibland direktöversätts till tum eller skillnaden mellan Imperial och US Inch.
Jo, det verkar lite förvirrat -- fast det egentligen är ganska enkelt. ;-)

En brittisk inch och en USA-inch är exakt samma sak -- 25,4 mm. Och det är alltid detta mått man avser när man på svenska talar om tum, t ex på brädgårdar och i tv-butiker.

Det gamla svenska måttet som motsvarar 24,74 mm kallas verktum och används bara i historiska sammanhang. (En kuriositet är svensk decimaltum, 29,69 mm, som används ännu mer sällan.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar