Annons

Hur snart för svartvit film framkallas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Finns det någon risk att svartvit film (Tri-X och T-max, 100, 400 & 1600 ASA) försämras om den får ligga några månader efter exponeringen innan man framkallar den?
Tex Ansel Adams säger att filmen bör framkallas så fort som möjligt.
Kan oxo tillägga att jag är långt ifrån petnoga med exponering och framkallning även om jag försöker hålla temp och tid till de rekommenderade värdena.
 
Finns det någon risk att svartvit film (Tri-X och T-max, 100, 400 & 1600 ASA) försämras om den får ligga några månader efter exponeringen innan man framkallar den?
Tex Ansel Adams säger att filmen bör framkallas så fort som möjligt.
Kan oxo tillägga att jag är långt ifrån petnoga med exponering och framkallning även om jag försöker hålla temp och tid till de rekommenderade värdena.

Exponerad film skall helst framkallas inom 72 timmar om man är noggrann. Är du inte petnoga med exponering och framkallning så lär du knappast märka någon försämring.
 
Personligen upplever jag att Tri-X får ett genomgående grövre korn om man väntar med framkallning mer än en vecka efter exponering. Fast skillnaden är marginell, men synbar. Tror inte uppgifterna om 72 timmar är speciellt ogrundade. Hur det är med T-kornsfilmer kan jag inte säga?
 
Ok. Tack för era svar. Anledningen till att jag undrar är att mitt "mörkrum" läcker som ett såll genom dörrspringor och ventiler. Därför kan jag bara framkalla på natten, helst på vintern.
Så taktiken har varit att jag under sommaren knäppt så mycket jag orkat och sparat framkallningen till vintern när det inte finns så mycket att knäppa på.
 
Ok. Tack för era svar. Anledningen till att jag undrar är att mitt "mörkrum" läcker som ett såll genom dörrspringor och ventiler. Därför kan jag bara framkalla på natten, helst på vintern.
Så taktiken har varit att jag under sommaren knäppt så mycket jag orkat och sparat framkallningen till vintern när det inte finns så mycket att knäppa på.

Badrummet (utan fönster) och tejpade dörr-springor med svart eltejp. Har funkat för mej året om, även dagtid.

För att vara riktigt säker ska man ju även blunda när man laddar filmerna...

/K
 
Jodå, jag har tejpat. Men det blir inte helt mörkt ändå.
Det sitter en ventil uppe under taket som går rätt upp i himmelen, svårt att få den helt mörk.
Vad tänkte de med när de byggde hyreshus förr i tiden..
 
Jodå, jag har tejpat. Men det blir inte helt mörkt ändå.
Det sitter en ventil uppe under taket som går rätt upp i himmelen, svårt att få den helt mörk.
Vad tänkte de med när de byggde hyreshus förr i tiden..
Men hallå!
För att framkalla en film behöver du ju bara ett utrymme stort nog att rymma dig själv och framkallningsdosan under den korta tid det tar att ladda filmen i dosan. Godtycklig garderob, större skåp, bagageutrymmet på bilen borde väl kunna funka.
Det finns ju också laddsäckar, eller vad de heter, där man lägger i filmen och dosan och stoppar i händerna och laddar filmen medan resten av kroppen befinner sig i fullt dagsljus.
---/Thomas
 
Senast ändrad:
Man hittade oframkallad film från Andres expedition som legat i arktiskt klimat i nästan 100 år och det blev unika bilder från den filmen. Kanske en del som är petnoga hade ratat denna skatt, men det är som sagt personliga val. Jag hittade en film jag glömt framkalla efter 20 år och det blev bra bilder om än lite dålig kontrast. Bilderna är lika fullt ett dokument över ett speciellt händelseförlopp. Mitt råd! Kasta inte gamla rullar utan framkalla dem.
 
Ok. Tack för era svar. Anledningen till att jag undrar är att mitt "mörkrum" läcker som ett såll genom dörrspringor och ventiler. Därför kan jag bara framkalla på natten, helst på vintern.
Så taktiken har varit att jag under sommaren knäppt så mycket jag orkat och sparat framkallningen till vintern när det inte finns så mycket att knäppa på.

Jag har några laddsäckar för bladfilm som du kan få.

Mvh.

/Janne
 
jag försöker hålla temp och tid till de rekommenderade värdena.

Om du överexponerar sv/v film ca 1/2-2/3 steg och sedan underframkallar en aning så får du lite mjukare och bättre gråskala, mindre korn och bättre separation i skuggorna.
Vill du ha högre kontrast gör du tvärtom :)
Personligen körde jag aldrig rakt av efter rek värden!!

Vill man gå ännu längre så kör man efter Zonsystemet, men det tycker jag är överkurs på rullfilm.

mvh.

/janne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.